Článek Middle-Earth Quest

Middle-Earth Quest

Barbora Kohoutková

Barbora Kohoutková

29. 12. 2009 23:53
Reklama

Tak je to tady. Dlouho očekávaná desková hra, jež vás zavede do časů mytického dávnověku ve Středozemi, kde se Sauron Velký, Temný Pán Mordoru, vrátil do své staré tvrze Barad-dûr, odkud šíří své intriky a snaží se vypátrat svůj Prsten. Vládnoucí Prsten, do kterého vložil velkou část své někdejší síly, a kterou chce získat zpět…

Beravor se zahleděla dolů na dechberoucí vodopády, které klesaly po východní straně průsmyku Rudorohu. Pokud by se tudy rozlezli skřeti, nepotřeboval by Nepřítel Rohanskou bránu, aby šířil zlo na Západ.
Z Carn Dûm dávno zbyla jen hromada trosek, ale zlo dávných pánů tvrze tu bylo stále cítit. Země byla zpustošená a zvířata, která tu číhala, byla nepřirozeně krutá.
- Texty na startovním a pokročilém Questu Beravor

Události ve hře se odehrávají v období mezi oslavou Bilbových 111. a Frodových 33. narozenin a Frodovým odchodem z Kraje. V této době pátrá Gandalf po informacích, které jej přimějí vyslat Froda na nebezpečnou výpravu do Mordoru. V jeho snažení mu můžete pomoci jako hrdinové, nebo mu naopak škodit, pokud zvolíte stranu Zla.

Nádherné komponenty

Když jsem krabici rozbalila, pokoušely se o mě mdloby. Hra byla opravdu překrásná, herní plán bezvadný, karty voňavé… a figurky polámané. Některé i na tři, čtyři kusy. Provizorně to vyřešilo vteřinové lepidlo. Naštěstí musím opět pochválit Fantasy Flight Games, kteří jsou za vydání hry zodpovědní, za bezproblémovou spolupráci a relativně rychlou výměnu miniatur za nové, nepoškozené.

Všechny komponenty jsou prostě nádherné. Ani jednomu není mnoho co vytknout. Figurky hrdinů i Sauronových služebníků jsou velmi podrobně propracované, jako stvořené pro namalování. Dokud jsou ale šedé, jsou na první pohled během hry hůře odlišitelné. Také žetony a karty se povedly. Na kartách najdete krom důležitého textu a symbolů také úryvky z románu, které krásně navozují atmosféru narůstajícího stínu a zoufalství, které se Středozemí šíří. Škoda, že neexistuje česká lokalizace a všechny texty jsou tedy jen v angličtině.

V kolika hráčích je nejlepší?

Hra je určena pro 2–4 hráče, z nichž jeden vždy musí představovat Saurona, zatímco ostatní budou jeho protivníky - hrdiny, co kazí jeho intriky a bojují s jeho služebníky. Hra je velmi dobře hratelná v jakémkoli počtu hráčů - pro každou variantu existuje drobná úprava základních pravidel, aby byla vyrovnaná.

Pro partii ve dvou je změna výraznější. Hrdina je totiž jen jeden. Sice nemá s kým spolupracovat ani obchodovat, ale dostane se během svého tahu dál a Sauronovi tak může pěkně zatopit. Když naopak Sauron stojí proti "přesile" tří, dostane výhodu on - místo dvou akcí může v jednom kole provést tři, což mu dává do rukou všechny trumfy. Nemůžu tedy jednoznačně říci, v kolika hráčích se hraje nejlépe. Samozřejmě, čím více hráčů (tedy hrdinů, zloduch je vždy jen jeden), tím pestřejší a delší hra.

Herní princip a taktika

Herní princip je složitější a je zbytečné jej popisovat - každý se může podívat do pravidel. Trochu mi ale připomíná Arkham Horror, a to především systémem regionů, lokací, bojů s monstry a setkáními. Co je naopak netypické a o to lepší, je hra bez kostek. Vše se řeší čistě kartami, ať už se jedná o pohyb nebo o boj. Skvělou taktiku vám tedy nemůže pokazit nevydařený hod.

Taktika se vždy odvíjí od karty poslání. Každá strana musí to své splnit, aby měla šanci vyhrát bez závěrečného boje. Současně je třeba zabránit protivníkovi, aby splnil svoje poslání - ačkoli je zná jen on. Sauronova strategie je jasná: kout pikle a intriky a bránit je (poslání) všemi prostředky. Hrdinové pak pro záchranu Středozemě musí bojovat a někdy se i obětovat.

Některá poslání, především na straně hrdinů, je ale opravdu obtížné splnit. Někdy se zdá nemožné splnit pouhý startovní Quest, natož pokročilý. Co se mi zdálo z poslání nejtěžší, je eliminace protivníků, především Sauronových služebníků, obzvlášť pokud hrajete jen ve dvou a vaše postava není zrovna velký bojovník.

Postavy

Hrdinové si vybírají z pěti postav: trpaslíka, elfa a tří lidí. Každý má jinou základní hodnotu čtyř různých atributů (statečnost, síla atd.) a jinou zvláštní schopnost. Trpaslík Thálin je například obvykle lepší v boji, gondorské ženě Eleanor hrozí díky její moudrosti menší nebezpečí při pátrání v nebezpečných lokacích, Rohir Eometh má koně a rychleji se pohybuje. Je na hráčích, kdo je jejich srdci bližší a jaký styl hry budou preferovat. Nejsnadnější volbou je náhoda - svého hrdinu si můžete vylosovat.

Mně se nejvíce zamlouvá Beravor, která se může při obyčejném odpočinku i léčit nebo trénovat, což se může ukázat jako obrovská výhoda. Čím častější trénink, tím lepší bojové karty do ruky a tím nebezpečnější jako protivník různým monstrům i služebníkům Zla.

Sauron to má snazší - ten hraje vždy postupně se všemi pěti svými služebníky. Všichni jsou velice nebezpeční, počínaje Černým hadem z Jihu, přes Prstenové přízraky a konče Černokněžným králem. Dokonce i některá monstra (žetony potištěné podobiznami různých příšerek) se při zatím poslední hře ukázala jako nepřemožitelná - takový morijský Balrog ubohou Beravor úplně zničil, až se musela skrýt v Lothlórienu.

Jen pro Tolkienovce?

Pro milovníky Tolkienova Pána prstenů je Middle-Earth Quest jasná volba. Ale co ostatní? Podle mého názoru se Fantasy Flight Games dlouho nepodařila podobně krásná věc. Jako první - hned po tématu - mě zaujal herní princip a grafické zpracování pravidel. Ta se mi totiž dostala do rukou dříve než hra samotná. Takže když přišla, přistupovala jsem k ní už jako zapálený znalec. A protože pravidla slibovala propracovanou grafiku, bylo téměř jisté, že hra samotná nemůže zklamat. A nezklamala.

Z více než dvou stovek žetonů bych ráda upozornila na žetony charakterů a monster - portréty Gandalfa Šedého, Boromira či Balroga si nezadají s originály. Podobně krásně jsou pomalované karty, alespoň ty velké. Na ty se vešel i text, skvěle navozující atmosféru. Malé karty jsou opravdu malé, takže na těch najdete skutečně jen to důležité pro hru.

Co bych vytkla, jsou poněkud nevyvážené postavy. Trpaslík Thálin, ať je sebebojovnější, má se svou počáteční moudrostí na úrovni 1 jen mizivou šanci někam dojít. Stačí, když dá Sauron do každé lokace, kam ho nechce pustit, dva žetony vlivu. Lokace se tak stanou pro trpaslíka nebezpečnými a je velmi obtížné jimi projít. Navíc, pokud mají hrdinové jako poslání splnit svůj startovní i pokročilý Quest a trpaslík si jako startovní vylosuje prozkoumat vzdálené Modré hory, uběhne polovina hry, než se mu to podaří. Sauronovo zlo se zatím nerušeně rozlézá, zvlášť když je trpaslík na celou věc sám.

Nicméně ani tenhle nedostatek nemůže negovat výsledné, veskrze pozitivní dojmy. Takže na závěr snad už jen malá rada: neváhejte a hrajte! Opravdu to stojí za to. Ať už jste Tolkienovými fanoušky nebo jen máte rádi deskové hry s fantasy námětem, propracovaným herním principem a krásnými komponenty.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama