Metal Gear Solid: Ground Zeroes Článek Metal Gear Solid V

Metal Gear Solid V

David Sillmen

David Sillmen

16. 2. 2014 23:26 1
Reklama

Hideo Kojima si s fanoušky svých „režisérských“ počinů rád pohrává. Nejprve jim nakukal, že nově oznámenou hru, která vypadala přesně jako pátý díl Metal Gear Solid, vyvíjí fiktivní studio Moby Dick. A ještě předtím oznámil, že pracuje na Metal Gear Solid: Ground Zeroes, tedy prologu pětky, která ale v té době nebyla vůbec oznámená. Střípky se nakonec musely porůznu slepovat a výsledná situace se má tak, že Metal Gear Solid V: Phantom Pain je natolik rozsáhlým projektem, že se Kojima rozhodl nejprve vypustit kompaktnější Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, který nechá hráče ochutnat novou hratelnost a pocit z otevřeného světa.

VOLNÝ STYL HRANÍ

Děj Ground Zeroes je v rámci mytologie Metal Gear Solid umístěn do roku 1975 po událostech z jednoho z mnoha spin-offů - MGS: Peace Walker - a hráči se opět zhostí role Snakea (coby Big Bosse). Hra začíná spoluprací s organizací Militaires Sans Forces na osvobození starých známých, Paz Ortega Andrade a dětského vojáka Chica, z kubánského kempu Omega. Zároveň dojde k útoku složek XOF na základnu MSF a tato série událostí rozpoutá zápletku, jejíž vyústění má výraznou měrou změnit charakter Big Bosse. Ground Zeroes zároveň v mnoha směrech připraví půdu právě pro Phantom Pain.

Infiltrace Camp Omega je jasnou ukázkou toho, že autoři dávají hráčům opět velkou dávku svobody, co se herního stylu týče. Můžete si třeba vylézt na strážní věž, zkusit vystřílet polovinu základny a zbytek zlikvidovat několika dobrými zásahy z RPG. Můžete se ale také proplétat stíny jako skutečný duch, anebo můžete kombinovat smrtelné i omračující taktiky a přitom stále postupovat neobjeveni zbytkem nepřátel. Nápomocny vám v tom budou hlavně Snakeovy binokuláry, které doznaly řady vylepšení.

Jejich nový systém automaticky zaznamenává nepřátele jen tím, že se na ně podíváte. Díky tomu se vám zobrazí na mapě a budete o nich vědět i tehdy, pokud vás od nich třeba oddělí zeď nebo jiná překážka. Pravověrným fanouškům série to může připadat jako nepřípustné ulehčení, ale vezměte na vědomí, že moderní technologie autorům umožnily přistoupit k patrolám nepřátelských vojáků mnohem komplexněji než dříve. Jejich pochůzky jsou tak o poznání méně vyzpytatelné. Mapa se zaznamenanými protivníky se navíc zobrazuje na Snakeově gadgetu iDroid, který bude možné si promítat na zařízení s druhým displejem. Pokud ale patříte mezi hardcore veterány série, můžete se automatického označování nepřátel jednoduchým odškrtnutím v menu pochopitelně vzdát a hrát pěkně postaru. Ne všude ale bude žádoucí se proplížit, Snakeovi totiž nechybí schopnost se k cíli prostřílet.

INTUITIVNÍ A NEBRŽDĚNÁ AKCE

Ground Zeroes opět volí příjemný pohled přes rameno s možností cílit z pohledu první osoby. Není to ale nutné, míření ze standardního pohledu je podle dosavadních dojmů naprosto bezproblémové a navíc nenarušuje plynulost akce. To ostatně nečiní ani přepínání zbraní, například mezi automatickou puškou a granáty, které je zcela intuitivní a zvládnete ho i za pochodu. Využít můžete kromě vlastních také jakoukoliv zbraň, kterou najdete na bojišti, přesto ale není akce bezhlavá a zbraně různých typů vás přimějí k odlišným přístupům z hlediska vzdálenosti cíle či překážek stojících v cestě.

Kromě hlavního příběhu by hra měla obsahovat také několik exkluzivních misí a módů, jež budou částečně jedinečné pro Xbox a PlayStation.

V předchozích Metal Gear hrách bylo nutné sledovat procentuální ukazatel, který indikoval, jak moc jste krytí před zraky nepřátel, v pětce je tento indikátor nahrazen selským rozumem. Zkrátka, když se budete schovávat ve vysoké trávě, objeví vás vojáci jen tehdy, pokud na vás šlápnou. V případě, že mezi nepřáteli vzbudíte podezření, budou se vám hodit detektory jejich polohy, jež se navíc postupně zbarví podle toho, jak moc vážné podezření stráže mají. Ve výsledku by vám to mělo usnadnit rychle se před jejich zraky skrýt, anebo je odpravit, volba bude zcela na vás. Naopak ukazatel míry vzrušení mezi nepřáteli, známý z předchozích dílů, bude nahrazen nutností odposlouchávat radiovou komunikaci a pozorovat terén. Velkou novinkou, která však plně odpovídá otevřené nátuře hry, jsou i vozidla – na základně se můžete zmocnit třeba náklaďáku, ve kterém snadno proklouznete menším hlídkám, ale jakmile s ním nabouráte, je na vás okamžitě upřena maximální pozornost. To přitom nebude zase tak složité – dle prezentací je třeba si na ovládání strojů chvíli zvykat, a to platí i pro další kousky jako jsou džípy či tanky.

JAKOU CENU MAJÍ DVĚ HODINY?

Ground Zeroes je na papíře prequelem, ale technicky je spíše ochutnávkou či demoverzí Phantom Pain. Kromě hlavního příběhu by hra měla obsahovat také několik exkluzivních misí a módů, jež budou částečně jedinečné pro Xbox a PlayStation. To zní dobře, jen kdyby dohrání oné hlavní linky netrvalo dvě hodiny, samozřejmě podle toho, jak moc budete prozkoumávat relativně bohatou mapu.

Teď se asi domníváte, že si Ground Zeroes bude možné stáhnout za pár dolarů a částečně máte pravdu – nejlevnější verze (pro konzole minulé generace) bude stát 20 dolarů, ve krabici dolarů 30. Majitelé konzolí nové generace si však budou muset připlatit po 10 dolarech na každou z verzí, a to znamená, že Ground Zeroes půjde do obchodů jen o něco levněji, než kolik stojí plnohodnotné tituly. Jde o zvláštní strategii, jejíž hodnocení rozděluje i experty: jedni se domnívají, že jde o dobré marketingové lákadlo, druzí rozhodnutí napadají s tím, že nejde o nic jiného, než prodej jedné hry nadvakrát s cílem vydělat co nejvíc. Pravdou je, že tento vydavatelský model je jedinečný, protože pokud bychom Ground Zeroes a Phantom Pain brali jako jeden produkt, rozhodně nelze říct, že by byly rozděleny napůl. Naopak, to hlavní odehraje Phantom Pain, zatímco Ground Zeroes je skutečně jen ochutnávkou.

Pokud tedy existuje způsob, jak by z toho všeho mohl Kojima vyjít jako vítěz, pak opravdu musí Ground Zeroes demonstrovat slibovanou volnost v řešení daného úkolu. Ne nadarmo jsme už mnohokrát mohli sledovat jednu misi v několika možných nastavení, závislých na denní době, nebo počasí. Jestli jde jen o špičku ledovce a my nakonec budeme moci dělat opravdu cokoliv, pak asi půjde o dobře investované peníze, do vydání hry ale zůstanou Ground Zeroes velkou záhadou.

ZTRÁTY Z VÁLKY

Abychom se ale nebavili pouze o prequelu, věnujme pár slov i hlavní hře – Phantom Pain. Ta se odehrává v roce 1984, devět let po Ground Zeroes a první trailery ukazují Snakea ležícího v nemocnici bez ruky. V tu chvíli na budovu zaútočí neznámá síla zvaná „Ti, kteří neexistují“ a hlavního hrdinu zachrání z hořící budovy nemocnie budoucí padouch Ocelot na koňském hřbetu. Ve hře by mělo být znát poselství jakéhosi návratu z války, který s sebou podle Kojimy vždy nese nějakou ztrátu, ať už přátel, iluzí nebo právě končetiny.

Zážitek z hraní Phantom Pain se bude od intenzivního Ground Zeroes zásadně lišit, přestože herní mechanismy zůstanou stejné. Vše, co bylo řečeno o ovládání Ground Zeroes, bude platit i o Phantom Pain, hra by však měla být přibližně 200krát větší, což je poměr, který stejně nemá příliš cenu počítat. Kojima potvrdil, že navzdory původním předpokladům nepůjde o jeden konzistentní svět s naprosto plynulým přechodem, ale hned o několik geograficky oddělených území, ve kterých se na velké rozloze bude možné volně pohybovat. Spekuluje se o Africe a už nyní je jisté, že se podíváme do Afghánistánu, jehož terén podpořený pohybem na koni dosti připomíná výjevy z Red Dead Redemption, akorát v podstatně luxusnějším technickém provedení. V otevřeném prostředí se každopádně budou střídat intenzivní pasáže s těmi klidnějšími s tím, že si míru akce můžete sami dávkovat. Tam, kde v Ground Zeroes nemáte možnost opustit rozlehlou základnu, to ve Phantom Pain můžete velmi snadno udělat. Když zjistíte, že je toho na vás moc, jednoduše utečete či ujedete a ještě někoho možná vlákáte do pasti, kterou jste si dříve připravili.

Vedle plnění příběhových a vedlejších misí je velkým příslibem Metal Gear Solid V: Phantom Pain také možnost budování vlastní základny, podobně jako v Peace Walker, což bude probíhat zejména skrze osvobozování důležitých postav. Ostatně, začít s tím můžete už v Ground Zeroes, kde budete mít kromě dvou hlavních vězňů šanci vysvobodit také další vojáky. Pokud tak učiníte, získáte ve Phantom Pain blíže nespecifikované výhody, které se však pravděpodobně budou pojit právě se základnou.

I ta ale bohužel zatím zůstává pod rouškou záhady a nezbývá tedy nic jiného, než trpělivě vyčkávat. Kojima je zkrátka svéráz, rád lidi napíná, ale zatím plní to, co slíbil. Že se o novém Metal Gearu bude mluvit a vydání se neobejde bez celosvětového šílenství. Ať už vedví, nebo jako kompaktní celek, Ground Zeroes i Phantom Pain slibují v mnoha směrech originální prvky a přístupy k řešení dosud vcelku jednoduchých a přímočarých úkolů, snad se tedy nic nepokazí.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes vychází 20. března 2014 pro X360, PS3, Xbox One a PS4. Datum vydání Metal Gear Solid V: Phantom Pain nebylo specifikováno.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama