Metal Gear Rising: Revengeance Článek Metal Gear Rising: Revengeance

Metal Gear Rising: Revengeance

Martin Klekner

Martin Klekner

17. 7. 2012 22:00
Reklama

Vývoj hry Metal Gear Rising: Revengeance byl již od samého začátku velmi komplikovaný. Vše začalo, když Hideo Kojima dodělal Metal Gear Solid 4 a rozvažoval, co dál s rozjetou sérií. Již v té době se proslýchalo, že by měla pokračovat pátým dílem, v němž by hlavní roli hrála The Boss a její jednotka Cobra. O námět však nakonec přestal být zájem a členové studia se tedy zaměřili na nápad, který se zdál o mnoho zajímavější. Postavit do čela nového Metal Gear jednoho z hlavních hrdinů ságy, mnohými zbožňovaného, mnohými nenáviděného Raidena.

Raiden v hlavní roli

V této fázi se hra jmenovala Metal Gear Solid: Rising a po několika měsících náznaků se v roce 2010 představila na E3 tímto teaserem. Hra okamžitě vzbudila stejnou měrou očekávání i obavy, neboť odklon od zajetého stealth stylu k čisté akci byl poměrně jasný – třeba už jen tím, že namísto „Tactial Espionage Action“ nyní v podtitulu stálo „Lightning Bolt Action“ (Raiden znamená v japonštině „blesk“). Příběh hry měl být zasazen do období mezi MGS2 a MGS4 a mapovat Raidenovu postupnou proměnu z lidského vojáka do nezničitelného kyborga. Lead designer Mineshi Kimura (Kojima fungoval jen jako producent) se v té době ještě stále dušoval, že stealth prvky a nenásilný postup hrou bude zachován.

Jenže právě tato snaha zkombinovat akční pasáže představující tzv. „cut and take“ systém (rozsekejte nepřátele katanou na tisíce kousků a vezměte si z nich, co potřebujete) s „hunting stealth“ systémem (rychlé přesouvání se z úkrytu do úkrytu pomocí akrobatických prvků) nakonec přivodila zánik MGS: Rising. Koncept zkrátka nefungoval. Končil rok 2010, autoři se odmlčeli a přestože Kojima ještě stále prohlašoval, že si tento titul hlídá a nenechá ho selhat či se příliš vzdálit od MGS kořenů, všem bylo jasné, že Rising asi světlo světa nespatří.

Jenže pak přišlo Kojimovo rozhodnutí dát projekt jiné firmě, která by ho znovu oživila. Po dlouhém rozhodování nakonec padla volba na společnost Platinum Games, kteří se projektu zhostili... po svém. Co také čekat od lidí, kteří mají na svědomí akčňárny jako Bayonetta či Vanquish. A tak se stalo, že se titul změnil na Metal Gear Rising: Revengeance, název, který již tím, jak agresivně zní, napovídá, jaká že část se z gameplaye vytratila. Ano, ze hry se nakonec stal spin-off série, který sice bude obsahovat lehké (velmi lehké) stealth prvky, v prvé řadě ale půjde o řež. Brutální, frenetickou a neskutečně efektní řež.

Záblesky minulosti i budoucnosti

Ještě než se ale pustíme do popisu toho, jak ta nová hra vlastně vypadá, povíme si něco málo o příběhu. „Něco málo“ je přitom poměrně trefná fráze, neboť autoři toho prozradili skutečně velmi poskrovnu. Dějová linka, za níž stojí sám Kojima, navazuje na události z MGS4 a „nejde o část hlavní MGS příběhové linie“, jak tvrdí autoři. Je tedy dost možné, že události, které se v Revengeance budou odehrávat, nebudou nijak zohledněny v připravovaném pátém dílu Metal Gear Solid.

Revengeance se odehrává devět let po čtyřce. Technologie kybernetických upgradů se šíří světem, po pádu Patriotů je informační síť volně dostupná každému. A Raidenovi, který chtěl zapomenout na svou temnou minulost a začít žit normální život, se nějakým způsobem podařilo nachomýtnout k civilním bojům v jedné nespecifikované africké zemi. Mládí, které strávil jako dětský voják (nazývali ho Jack the Ripper), se mu vrací a vše začíná nanovo – dávné jizvy jsou otevřeny a on je chtě nechtě znovu povolán na bojiště. Během jedné z akcí je opět téměř smrtelně zraněn a jeho tělo je nahrazeno novým, ještě dokonalejším kybernetickým zařízením. Pak, jakmile je jeho přerod kompletní, je na čase vyřídit si účty s těmi, kdo jsou za vše zodpovědní...

V čem vidím lehký chaos je to, jak vlastně autoři Raidena berou. Na konci čtvrtého MGS to vypadalo, že se po dojímavém shledání se svou rodinou stane z bělovlasého ninji mírumilovný manžílek a dožije zbytek svých dnů v klidu a míru. Autoři sami stále prohlašují, že i když jsou díky novému kybernetickému tělu Raidenovy schopnosti v Revengeance ještě mnohem pokročilejší než v MGS sérii, on sám bude svůj „upgrade“ nenávidět a bude se snažit ho využívat co možná nejméně agresivním způsobem. Kojima zdejšího Raidena popisuje jako dospělejšího a temnějšího hrdinu, který si začíná uvědomovat, že „před minulostí se utéct nedá“. A pak se člověk podívá na trailer, kde hlavní hrdina rozsekává tuny nepřátel a pouští hlášky jako „Let's have some fun!” nebo “I think it's time for Jack to let 'er rip!“ Jistě, už to není tolik emo. Ale tak nějak ho v tom nepoznávám.

Zan-Datsu

Akce v MGR: Revengeance se celá točí okolo herního stylu nazvaného Zan-Datsu, tedy „Rozřež a vezmi“. Pokud jste viděli jakékoliv gameplay video (což nyní doporučuji udělat), musí vám být již jasné, o co jde – Raiden se bude po celou dobu hry ohánět svojí věrnou katanou, která prosekne téměř cokoliv na libovolný počet kousků. Hlavní hrdina pracuje s ukazatelem bojové energie, která když se dostatečně naplní, je pak schopen vstoupit do tzv. „free-slicing“ modu, kdy se čas téměř zastaví a on pomocí speciálního interfacu může pod naprosto přesným úhlem zasazovat rány smrtonosnou čepelí. Ať už proti němu v tu chvíli stojí cokoliv – sloup, strom, košík s melouny, voják, Gekko – tím vším chirurgicky projede a získá názorný pohled na vnitřní uspořádání daného předmětu.

Jakmile začne Raiden tento mod používat, musí se nicméně připravit na to, že jeho energie rapidně klesne a brzy se vyčerpá. Z nepřátel si tedy bude muset tuto energii brát – což se děje pomocí elegantního pohybu, který byl k vidění již v teaseru. Hrdina zkrátka rozsekne protivníka vejpůl a vytrhne jeho kyberpáteř, z níž vysaje tekutiny, které doplní do vlastního těla. Ty mu pak umožní vesele pokračovat v rozsévání bullet-time zkázy. Kromě energie si pak budete podobným způsobem moci „brát“ i jiné věci – useknout lze nové zbraně, munici či různá vylepšení. Vhodně umístěným řezem si pak nejednou otevřete cestu dál (proseknete se skrz kus budovy), ulehčíte boj (shodíte na protivníky lešení) nebo objevíte skryté oblasti a zkratky.

A to je tak zhruba to hlavní, co od hry očekávat – samozřejmě kromě frenetické akce, desítek strhujících pohybů, soubojů s obrovskými bossy a akčních scén, během nichž budete lovit čelist pod stolem. Raiden navíc bude levelovat, zlepšovat svůj oblek, učit se nová komba a používat kombinace sekundárních zbraní pro ještě efektnější vypořádávání se s nepřáteli. A ať už si myslíte o změně stylu cokoliv, jedno se Revengeance upřít nedá. Vypadá to zatraceně zábavně a přitažlivě. Efektní souboje, kdy v jedné chvíli léta hrdina vzduchem a rozsévá elegantními pohyby smrt do všech stran, aby hned v dalším momentě čas ztuhnul a on ve free-slicing modu jednou dobře mířenou ranou rozsekl nepřítele v půli a vyrval z něj ještě za letu páteř. Nevím co vy, ale já si na tohle prostě musím počkat do plné hry.

Dejme Raidenovi šanci

Přestože se MGR: Revengeance objevilo již na několika výstavách a proběhlo nemálo ukázek, nakonec toho ještě pořád hodně nevíme, příběhem počínaje, jasným přehledem o herních prvcích konče. Neví se, zdali bude freeslicing mode podporovat Move nebo Kinect, ani bude-li hra obsahovat multiplayer. Revengeance poběží na silně upraveném enginu Platinum a speciálně akční sekvence a komba na něm vypadají velice dobře – to, jakým způsobem však předměty a těla mizí po jejich rozsekání, už tolik přitažlivé není. Musíme si zkrátka počkat, co se z toho všeho vyklube. To, že Kojima stojí za příběhem, postavami, designem dějových elementů a cutscén, je velice dobrá zpráva a troufám si tvrdit, že od lidí z Platinum nelze očekávat nic jiného než nářezovou akčňárnu. Zkombinováno dohromady to rozhodně má naději na velký úspěch. Je už tedy jen na vás, jestli je vám zvolený styl zásadně proti kůži nebo se rozhodnete dát Revengeance šanci...

Hra vyjde na začátku roku 2013 na PS3 a Xbox 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama