Mega Duck, WonderSwan, N-Gage nebo digiBlast. Vyrážíme do světa méně úspěšných handheldů
i Zdroj: Hrej.cz
Témata Článek Mega Duck, WonderSwan, N-Gage nebo digiBlast. Vyrážíme do světa méně úspěšných handheldů

Mega Duck, WonderSwan, N-Gage nebo digiBlast. Vyrážíme do světa méně úspěšných handheldů

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

21. 7. 2021 22:00

Seznam kapitol

1. VALVE PŘEBÍRÁ ŠTAFETU 2. KRÁTKÝ VÝBĚR Z NEÚSPĚŠNÝCH HANDHELDŮ 3. HANDHELDY JSOU ZASE COOL

Valve oznámilo Steam Deck, čímž de facto dalo jasně najevo, že v handheldech vidí velký potenciál. Vstupuje tak na trh, kde se dlouhá léta daří hlavně Nintendu, které úspěšně válcuje všechny své konkurenty. Neúspěšných projektů je nespočet, ale jak to tak bývá, většinou rychle upadly v zapomnění. My si je nyní v rychlosti připomeneme.

Reklama

Herní průmysl je plný protikladů. Tento týden na konzoli PlayStation Vita vyšly poslední nové hry, Sony už nebude přijímat další žádosti. V podstatě jde o historický okamžik, sluší se tedy zmínit, že pomyslnou tečku za podporou handheldu udělají zatoulaná psiska z Russian Subway Dogs a top-down střílečka Ultra Mission. A to je vše, poslední zhasne. Minulý týden přitom byl oznámen Steam Deck, nová konzole od Valve, která mimo jiné dokládá, že se i v dnešní době vyplatí investovat do handheldového hraní.

V této souvislosti je třeba dodat, že zatímco PSP by se na základě 80 milionů prodaných kusů dalo označit jako úspěšný projekt, PS Vita se svými 16 miliony nesahá svému staršímu bratříčkovi ani po kotníky. Podobný propad lze ovšem zpozorovat také u Nintenda, když se přesouvalo z DS k 3DS.

K situaci kolem úpadku PS Vita se začátkem roku vyjádřil John Koller, v Sony působil na pozici viceprezidenta marketingu. V rozhovoru pro magazín The Verge připomněl, že cílem handheldu bylo přesunout konzolové hraní na cesty, ale při zachování vysoké kvality. Koller zmínil, že podcenili hned několik faktorů. Jedním z nich bylo hraní na mobilních platformách, na které bylo nahlíženo jako na dobrý způsob, jak zabít čas při čekání na vlak, v Sony si ale nikdy nemysleli, že by časem mohlo být natolik populární. Zároveň dostatečně nezohlednili konkurenci v podobě Nintenda, které dokázalo nabídnout zábavné tituly, aniž by muselo investovat do výkonného hardwaru. Další kámen úrazu pak vidí v přístupu interních týmů. “Nikdy jsem neměl pocit, že by first-party studia byla zapálená do vývoje her pro Vitu. Místo toho chtěli vytvářet PS4 tituly, Vita byla v podstatě vnímána jako druhořadá platforma.” A to se samozřejmě muselo projevit na kvalitě dostupného obsahu. I v tom Sony výrazně ztrácela na Nintendo.

Kdo ví, třeba by stačilo dodat zajímavý obsah a Vita na tom mohla být mnohem lépe. To se ale nestalo, Sony místo toho nad kapesní konzolí zlomila hůl a nyní se tváří skoro jakoby nástupce PSP neexistoval.

Trh s mobilními hrami i nadále roste neuvěřitelným tempem, není divu, že do něj investují i firmy, které dříve tvořily především pro konzole a PC. Třeba EA před měsícem od AT&T odkoupilo studio Playdemic stojící za hitem Golf Clash. Za transakci vyplázlo 1,4 miliardy dolarů. Ani tak se ale nedá říct, že by došlo na nejhorší, tedy že by smartphony nakonec handheldy definitivně vytlačily ze scény. Naopak se zdá, že spolu tyto dva světy mohou pohodlně koexistovat.

A to je samozřejmě dobrá zpráva pro všechny, kteří seberou odvahu a zkusí příležitost využít. Sony to nebude, Microsoft zřejmě také ne, zelený tým se nyní soustředí především na Game Pass, může ho ostatně nabídnout i skrze mobilní platformy, k tomu zřejmě žádný handheld nepotřebuje. Nintendo se Switchem i nadále šikovně balancuje na pomezí televizního a handheld hraní, přičemž zatím odmítá, že by do budoucna chystalo “Pro” verzi (nebo že by na OLED verzi mohlo vydělat nějaké závratné peníze navíc). Bude zajímavé sledovat, jak kartami zamíchá Steam Deck. Jen aby neskončil jako jeden z projektů z další kapitoly.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama