Mass Effect 3 Článek Mass Effect 3

Mass Effect 3

Ondřej Švára

Ondřej Švára

12. 4. 2011 22:25 32
Reklama

Sága Mass Effect je unikátní v tom smyslu, že od právě vytvářeného třetího dílu hráči očekávají další přesun celé hry od původního žánru RPG k čisté příběhové akci a vůbec se nepředpokládá, že by to mělo vadit. Mass Effect totiž nikdy neměl být o titěrném rozdělování zkušenostních bodů ani o lovení drobné výbavy v inventáři, a pilotní díl klasické funkce obsahoval jenom proto, aby se herní obec na poprvé zbytečně nerozčílila. Pak už pochopila, že hodnoty vesmírného trojosudu spektry Sheparda spočívají v něčem úplně jiném. Spočívají ve filmovém pojetí a v dokonalém dějovém prolnutí všech tří dílů i se všemi stahovatelnými balíčky. Je vlastně nesmírně kontraproduktivní přemýšlet o Mass Effectu jako o hře, podle které by mohl být natočen dobrý celovečerní snímek. Mass Effect totiž filmem je. A závěr spektakulární vesmírné trilogie bychom mohli takto charakterizovat en absolute. Avšak bude nakonec „em é trojka“, které se snad dočkáme k letošním Vánocům, skutečně taková, jakou lze předpokládat? Nikoliv stoprocentně.

Mnoho otázek a málo odpovědí

Mass Effect 3 je s finálním rozuzlením celé intergalaktické ságy, která oplývá jedním z největších rozsekaných herních příběhů v historii, i přes dostatek nových informací stále zahalen mlhou hustší, než se line z komínu našeho souseda, když vyprázdní bedny PETek. Víme dobře především to, že se hned v úvodu ME3 ukáže, jak svědomitě hráči plní Bioware pokladnu, neboť finále vesmírného eposu bude bezprostředně navazovat na události z aktuálního DLC Arrival. Shepard, unavený bojem i politikou, stojí na začátku třetího dílu u soudu, leč k jeho uvěznění nebo osvobození nakonec nedojde. Ne, Shepard nebude obviněn, ani uvězněn, ani nezemře a ani zpátky neobživne, jak už se jednou stalo. Bude „pouze“ svědkem další obrovské nehody, protože soudní jednání přetne cosi nečekaného - invaze Reaperů. Nálet rasy, dlouho považované za pouhý přelud, který neublíží. Lidstvo a všichni ostatní mají platit za trestuhodné podcenění.

Politika ve vzduchoprázdnu

Shepard se bude muset znovu zhostit toho nejsměšnějšího úkolu v dějinách science fiction – bude muset zachránit vesmír, tentokrát už aspoň definitivně, a při pohledu na to, kolik nepřátel na Zemi zaútočí, začne vnímat svůj úkol jako hodný vpravdě epickému finále veškerého jsoucna. Brutalita, rychlost a smysl pro divočáctví se v podání Reaperů zlověstně potvrdí už v prvních zpravodajských videích z Ameriky, Británie i Japonska a zobrazené nálety také dobře napoví, že síla útočníků nebude zbytečně plýtvána jen na jednu modrou a dle předpovědí dojde k zotročení celé galaxie.

Shepard tak bude muset nejdříve utéct dostatečně daleko, aby vůbec získal klid a čas na nápad, jak situaci řešit. A to se již dostáváme k meritu věci. Prostřednictvím hlavní postavy bude muset hráč vytvořit obrovskou spojeneckou flotilu, jenže není vůbec jisté, zda se mu to podaří. Respektive kdy, neboť ke konečnému řešení tentokrát nepovedou žádné lineární cesty, spíše obchvaty, podjezdy a prudké šikany. Počítejte s tím, že Mass Effect 3 bude o velké mezigalaktické politice a komplexnost hlavního úkolu je tou největší změnou oproti starým dílům. Herní engine si má dokonce průběžně upravovat mezinárodní vztahy dle vašich akcí a v podstatě nebude existovat přímočarý návod na úspěch. Jako hráč se budete muset smířit s tím, že připojování cizích ras na svoji stranu už nebude možné řešit primitivním plněním úkolů, důležitějším se stane vyjednávání a smysl vidět věci v globálním měřítku. Vědomí, že spojenectví s jednou rasou může či nemusí ohrozit vztah s jinou (nebo jinými), bude hrát v ME3 obrovskou roli. Máte tužku a papír k poznámkám?

Vysoká politická hra

V Mass Effect 3 stojíte před obrovským problémem, který je vlastně dobře znám i z našeho reálného světa. Každá politická, nebo vojenská aliance v reálu funguje pouze tehdy, pokud její členové upřednostní globální zájmy nad svými vlastními, což se podobně jako třeba v EU neděje ani v ME. Ani vesmírné národy nemusejí mít zájem na společné porážce zla, neboť každý řeší své interní problémy. Nejčastěji půtky se svým sousedem. Dobyvační Gethové se brání osvobozeneckému náletu Quarianů, konflikt Kroganů se Salariani se zase táhne jako mezigalaktický sopel již celou věčnost a tak bychom mohli pokračovat ještě na několika dalších řádcích.

Shepard, zabřednutý do vysoké politické hry, se ale dostane do velmi komplikovaných situací i z čistě osobního hlediska. Vězte, že například ten, kdo jej kdysi postavil zpět na zdravé nohy, jej nyní bude chtít z jistých důvodů zlikvidovat. Jde o oficiální uvedení do příběhu, nikoliv o spoiler, a tak můžeme pokračovat. To organizace Cerberus se nyní obrací zády a s ní i magnát - pan Záhadný. Záminka je zřejmá, Cerberus si nárokuje "autorská" práva na loď Normandy a nelíbí se mu, že z ní alianční vojáci v rámci soudního jednání vysáli veškeré know-how a vylepšili ji Shepardovi tak, aby ji velice posilněnou mohl znova užívat. Nicméně ty hlavní pohnutky Illusive Mana jsou zcela jistě většího kalibru a zůstanou skryté až do samotné hry. Myslím, že je důvod k těšení.

Mnohosvět

Bude však také docela zajímavé sledovat, jak si samotné Bioware poradí s technickým problémem, kdy do třetího dílu budou hráči vstupovat z již velmi odlišných pozic. Mass Effect je na prolínání savů a na vztahu příčina-následek založen, nicméně co třeba ti hráči, kteří v minulém díle využili „krásnou možnost“ a Sheparda nebo někoho dalšího z legendární posádky nechali zabít při sebevražedné misi? Jak bude vyřešeno provázání příběhu s exportem savů a přemístěním (ne)zachráněných postav? Mass Effect 3 může být nejsilnější hrou roku už v tom ohledu, že ji bude hrát každý s jinými ambicemi, jinými schopnostmi, jinými společníky a v extrémním případě snad i s jinou hlavní postavou.

Akceptovat důsledky svých starých činů bude v ME3 zkrátka ještě náročnější než dřív a zůstává otázkou, jaký zážitek si z hry asi odnesou úplní nováčci, kteří se s „defaultním“ příběhem seznámí během interaktivního sumáře v úvodu a nakvap v něm učiní několik zásadních tvůrčích rozhodnutí, aby se posunuli k samotnému hraní. Snad vám těžkou hlavu alespoň odlehčí konstatování, že na konci trojky už na osudu všech hlavních protagonistů jako je Garrus Vakarian, Ashley Williams, či Kaidan Alenko přestane úplně záležet, neboť po jednom z několika možných zakončení skutečně definitivně skončí i celý Mass Effect. Dokládá to například absence multiplayeru, který by měl být k dispozici až pro budoucí spin-offy značky. Kosmos Mass Effectu by se dokonce mohl stát prostředím pro čistě onlinový titul, jako je kupříkladu Star Trek Online.

Více akce, ale i tradice

Tolik scénář a usazení do děje. A co gameplay očekávané novinky? Už druhý díl ukázal nahou pravdu, že první Mass Effect byl složitými RPG prvky kontraproduktivně zpomalován, a trend zprimitivnění proto v trilogii do příštího roku určitě přezimuje. Bioware se i nyní chtějí přiblížit k ideálnímu poměru mezi RPG a akcí ve prospěch právě toho druhého elementu, ovšem s tím rozdílem, že zůstane ignorováno pouze to, co boj skutečně nepříjemně přerušuje. Akční část tedy bude i nadále oproštěna od složitějšího inventáře a důraz na klasické prvky FPS rozpoznáme třeba díky víceru zásahových zón, kterými budete oplývat vy a vaše skupina, což je změna i proti dvojce. Avšak Bioware zároveň upozorňují, že některé tradiční RPG prvky se ve trojce nově objeví a to poměrně výrazně. Hráč bude mít kupříkladu větší výběr ze skillů rozvětvených do košatějšího stromu dovedností a jednotlivé schopnosti bude moci také vícekrát, tedy opakovaně, upgradovat. Změní se i přístup k výběru zbraní, na které teď bude možné uplatnit modding, s nímž se zbraně rozloží na moduly a ty bude dle uvážení možné vyměňovat a skládat dohromady. ME3 tak bude oplývat značně originálním arzenálem jak do vzhledu, tak i do funkce, zkrátka dle chuti a taktického zaměření každého hráče. Ovšem jediný, kdo bude schopen naráz nosit všechny druhy zbraní, bude voják. Další třídy se budou muset rozhodnout, co s sebou do akce vzít, neboť budou mít omezený počet slotů. To je další, řekněme, příklon k RPG, přitom nijak drastický.

Co nám tedy Mass Effect ve svém finále přinese? Pokud autoři splní alespoň ze sedmdesáti procent to, co nyní slibují, dočkáme se akční hry, o jejímž nepředvídatelném příběhu a počtu taktických řešení si budou povídat možná i v televizních zprávách. A pokud ne, máme alespoň jistotu, že si od Sheparda v hlavní roli na dlouhý čas, možná navždy, odpočineme. Byla to (bude) krásná čtyřletka v kosmu…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama