Mashinky Článek Mashinky - dojmy z alfy

Mashinky - dojmy z alfy

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

22. 9. 2017 17:00 4
Reklama

Pokud jste podobně staří jako já - takže vám už táhne na třicet - a zájem o počítačové hry jste projevovali už v mládí, neexistuje příliš možností, že byste minuli Transport Tycoon. Legendární přepravní strategie žije díky volně přístupné verzi a kupě modifikací dodnes, přežívá ovšem také v celé řadě odvozených titulů, mezi které bude už brzy patřit počin českého vývojáře Jana Zeleného - Mashinky. Původně jste hru mohli znát pod označením Logistics a možná víte i to, že se na ní pracuje dlouhých sedm let. Mnohem podstatnější je ale to, že se mi do rukou konečně dostala hratelná verze a můžu vám tak začít vysvětlovat, co skvělého v dílně několika šikovných lidí vlastně vzniká za unikát. Mashinky jsou totiž na první pohled mile a laskavě podobné zmiňovanému Transport Tycoonu, jediné tlačítko a celá řada dalších, méně nápadných prvků, z nich ale tvoří velmi povedenou záležitost, která vás navíc nebude frustrovat.

PRVNÍ PRAŽEC

Zkraje tohoto článku, který předchází plnohodnotné recenzi, musím zdůraznit to, že se hra momentálně nachází v alfaverzi, do které i vy dostanete přístup začátkem října skrze program Steam Early Access. Obsahově je navíc omezena pouze na dvě technologické epochy, a jak vývojáři mnohokrát upozorňovali, nereprezentuje finální podobu ani možnosti hry. I tak jsou ale Mashinky skvěle hratelné a dovolují vyzkoušet v zásadě vše, co budete v pozdějších fázích hraní už jen rozšiřovat.

K vidění jsou titěrné detaily, jako náklad jednotlivých vagónků, nebo postupně se rozrůstající města se skutečnými českými názvy.

Jak tedy název napovídá, hra se týká výhradně vlakové přepravy, což je třeba oproti komplexním hrám typu Transport Fever příjemné odlehčení. Můžete se tak naplno věnovat budování železniční sítě, doplňovat ji o další úseky a hlavně - bez svíravého pocitu, že vás někdo tlačí kupředu - jen tak sledovat všechen ten šrumot. V tomhle ohledu navíc brnkají Mashinky na strunu všem milovníkům železnic, když vám dovolují pohodlně se přepnout do first person pohledu a svou trať sledovat očima cestujících i strojvedoucího. Po stránce grafiky je navíc co sledovat, a nebavím se pouze o rázu krajiny, která se náhodně generuje v každé nové hře. Už alfaverze obsahuje například systém střídajících se ročních období a nutno dodat, že ona největší změna - tedy padající sníh - vypadá jednoduše skvěle. K vidění jsou ale i titěrné detaily, jako náklad jednotlivých vagónků, nebo postupně se rozrůstající města se skutečnými českými názvy. Tohle všechno vás vrátí o pěkných pár let dozadu v nostalgické vzpomínce na bezstarostné hodiny prosezené u počítače. Mladší hráče by pak mohly Mashinky zaujmout podobně jako před lety Banished, a to díky komplexnosti a pohodlnému budování.

JINÁ DIMENZE

Jak už jsem totiž naznačil v úvodu, Mashinky můžete jedním tlačítkem přepnout z realistického pohledu do budovatelského režimu, který upozaďuje všechny nepotřebné detaily a hlavně člení mapu na čtverečky. Pomocí nich jednoduše odhadnete či vypočítáte, kam položit koleje a kudy později vést složité stavby, počítající s mosty i tunely. K pokládání kolejí můžete použít buďto připravený systém, který je táhne nejkratší cestou k vybranému cíli, anebo sami klikat čtvereček po čtverečku a točit zatáčky, kde je vám to milé. Nikdo a nic vás v tomto ohledu nelimituje, a to i díky jednoduchému editoru krajiny, pomocí kterého si zvýšíte i snížíte kopce, případně vykácíte nevhodně stojící les. Co se týče tratí, koleje můžete pokládat libovolně vedle sebe, takže jednoduše vytvoříte souběžnou trať několika linek, kde se samozřejmě počítá s návěstidly, které za vás budou celý provoz řídit. Chce to trochu cviku, ale nebude trvat dlouho a na mapě se vám budou zjevovat nejrůznější zdvojení a rozšířená nádraží, kde se to během chvilky začne hemžit vlaky s nejrůznějším nákladem.

Právě rychlost rozrůstání vaší železniční společnosti je pak příjemně svižná a během hodinky dvou už budete moci začít vymýšlet všemožná vylepšení a rozšiřování, ať už tratí anebo železničních budov. Smyslem vašeho počínání pak je jednak spojování měst a jednak zajištění plynulého zásobování průmyslových lokací. Pomocí toho získáváte nejen peníze, ale také jednotlivé zdroje a další jmění, díky kterému se můžete posouvat dál. A to jak ve smyslu lokomotiv a vagónů, tak ve smyslu již zmiňovaných epoch.

PÁRA JAKO ODRAZOVÝ MŮSTEK

Je vcelku samozřejmé, že začátek Mashinek kopíruje prvotní éru železnice, takže nejprve budete mít k dispozici jen pomalé, ale za to náležitě ufuněné lokomotivy, táhnoucí legrační vagóny pro několik cestujících, případně trochu toho jiného nákladu. I na tomto poli ale postupuje vývoj značnou rychlostí a je opravdu škoda, že nám vývojáři zatím nedávají ochutnat víc. Upřímně se hodně těším na dieselové rychlíky a samozřejmě i moderní rychlovlaky, které budou součástí plné verze. Společně s tím, jak bude houstnout celá železniční síť, budou se i rozrůstat jednotlivá města a na mapě se začnou objevovat i nové obchodní příležitosti, s nimiž naplno koketuje už aktuální alfaverze. Ačkoliv zatím není vedle tutoriálu k dispozici žádný ucelený scénář, zástupci nejrůznějších firem či obcí na vás v příjemném tempu valí své požadavky a je čistě na vás, zda jim vyhovíte, anebo se k řešení dostanete postupně přirozenou cestou. Ať už to ale dopadne jakkoliv, obtížnost hry zůstává na uzdě a z Mashinek zatím nemám pocit, že by se z nich měl stát onen pomyslný rychlík, při kterém budete jen řešit a opravovat jednu chybu za druhou, aby zůstala křehká ekonomika stále v rovnováze.

Mashinky se prezentují v dobrém světle a vládne jim velmi pohodová atmosféra!

Samozřejmě se tento pocit značně odvíjí od toho, jaké vstupní podmínky zvolíte před spuštěním hry a je jisté, že pokud si snížíte vstupní kapitál a třeba zakážete půjčky, můžete se vinou několika po sobě jdoucích chyb dostat do úzkých. Na každý pád je ale podstatné, že se Mashinky prezentují v dobrém světle, vládne jim velmi pohodová atmosféra a vzhledem k tomu, že hra už v této rané fázi netrpí na výrazné bugy či nedodělky, potěší od prvních okamžiků kohokoliv, kdo se do hry rozhodne investovat už v early accessu. Více si samozřejmě povíme v recenzi, ve které se bude kromě vypichování jednotlivých prvků logicky i hodnotit, pokud jste ale měli jakékoliv obavy, že hra bude jen nudnou derivací již mnohokrát viděného, obavy nebyly na místě!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama