Test Drive Unlimited Článek Krásná kára a romantický horizont

Krásná kára a romantický horizont

Ondřej Švára

Ondřej Švára

29. 1. 2010 23:34 24
Reklama

Svět má svoji prasečí chřipku, Finové depresi, turisté mokro v botách. A přiznejme si to, ani specifický živočišný druh, jakým je počítačový hráč, není ušetřen nějakého toho strádání. Bolavá záda, kruhy pod očima, spánkový deficit, sociální deficit, zvýšený příjem kalorií komplementárně spojený s jejich ošizeným spalováním, bludné představy, výstřednost…

Kromě herního mozolu na zápěstí ale ještě také máme spoustu nesplněných přání a tužeb u samotné náplně moderních her. Než budeme konkrétní, odpovězte si sami: jak by se vám hrála RPGčka v jednom dokola omílaném univerzálním světě, jak by se vám líbily adventury s jedním druhem výtvarného stylu, 3D akce s notoricky známými bossy a budovatelské strategie v jednom a tomtéž městě?

Okruhový syndrom

Že byste se cítili ošizeni?  Představte si, že něco podobného nyní zažívají někteří počítačoví závodníci, fandové do aut, prostě lidi, kterým voní benzin. „Vždyť závodních her je jako máku,“ namítnete. No ba, máme Tocu, Grid, Shift, STCC, SuperStars V8, GTR, Race a mnohé další, není nutné vypisovat seznam. Dobrá, sbírku můžete mít doma požehnanou. Potíž je v tom, že tyhle a mnohé další seriozní závodní tituly na PC platformě už dlouho spojuje cosi prohnilého. Je to navození mylného dojmu, že herní kombo volant-brzda-plyn dnes patří především na homologovanou závodní trať a nikoliv na normální silnice. To je samozřejmě nesmysl a řidič zvyklý na staré díly Need for Speed pláče. Bohužel to vypadá, že ještě dlouho nepřestane.

Já tomu říkám okruhový syndrom. Jak jinak si vysvětlit vymazání klasického formátu závodu v poutavé krajině za volantem (doslova) exkluzivního bouráku nepolepeného reklamní fólií a nezničeného tuningem? Mustr, propagovaný v dobách starých Test Drivů, nebo třeba při první šestici série Need for Speed, dnes není in. V okruhové a městské kaluži se závodní žánr máchá už dobrých deset let a mezi vývojáři se stále drží nepochopitelné dogma, že správná automobilová hra nesmí opustit (a když, tak jen na chvilku, aby se neřeklo) kvalitní asfalt s tribunami a nejsprávnější sporťák se má ztrácet v záplavě sponzorských nálepek.

Okruhový vir, který infikoval žánr do podoby jízdy s počmáraným autem v šikaně lemované bíločerveným obrubníkem a svodidlem, má účinky moru. Je to neuvěřitelné, ale já jako příznivec klasické jízdy ve sportovních autech na PC, čekám na svou vysněnou hru, která mi nebude cpát kačírek či městský ťukec, již od dohrání Porsche Unleashed. Přesněji řečeno: tuto hru „valím“ dodnes, protože až na Test Drive Unlimited (který bohužel v PC verzi není bez chyb) neznám adekvátní, tedy superkvalitní, alternativu. Situace je taková, že simulátory se až na jinak nezajímavé výjimky omezily na soutěžní okruh nebo rallye a dobrá arkáda nabídne v lepším případě otevřené město či smyšlenou mapu s bláznivými křápy. U špatných her (typu Wheelman, Carbon, Undercover, Evolution GT, Italian Job) pak už na typu zpracování vůbec nezáleží.

Nepochopte mě špatně. Obecnou rozmanitost v závodním fochu si uvědomuji. Rád se vyřádím v Paradise City či jako stařičký Řidič protáhnu svou káru z kopců San Francisca. Čas od času mě zláká i jízda po šotolině s Richardem Burnsem nebo destrukce v Carmageddonu a FlatOutu. Když chytnu nostalgickou vlnu, vlezu si do mafiánského Schuberta Six nebo rovnou ztratím nervy v nějakém závoďáckém doutníku ze Spirit of Speed.  A když je nejhůř, dáchnu si na šipkách u arkády typu Trackmanie.

Vždycky s chybou

Jenže jsem především člověk, co si ke svému počítači koupil volant a nebaví ho řídit auto z pohledu „za zadkem“ nebo potisící (byť třeba opravdu simulátorsky) vybírat postartovní šikanu v Monze. Tragédie spočívá v tom, že nemám příliš na výběr. S exkluzivním ježděním po nápaditě modelovaných tratích v přírodě je totiž vždycky nějaká potíž. World Racing? Bezva, v pestrém prostředí šoférujete dokonce i škodovku, ale… kokpit je zamčený a hra je v pozdějších fázích extrémně těžká. X Motor Racing? Fajn, pokud máte rádi dálnice, ale také zastaralou grafiku a punc trakařovitého budgetu. GTI racing? Jen pro fanoušky značky. Cross Racing Championship 2005?  Autokros s vymyšlenými kárami.  SCAR? Budget se zubatou grafikou a nutnou přítomností okruhů. Grand Prix 4? Tak to už jsme zase zpátky tam, kde zrovna nechceme být.

Jízda ve skutečných nablýskaných bourácích bez reklam, bez závodního čísla, bez neustálého kroužení na důvěrně známé trati, ale zato s bohatou prezentací, reálnou předlohou, solidním jízdním modelem bez přehnané arkádovosti, ale ani přílišným lpěním na nastavování čehokoliv, a hlavně nápaditým jízdním prostředím: to je to, co se mnou řada motoristických fandů u počítačové obrazovky již docela postrádá.

Join the Joyride

Je zajímavé, že ke kvalitativnímu kultu NFS: Porsche Unleashed se vydavatelé v pompézní podobě nějak nechtějí vrátit. V rámci zadání pro ideální závodní hru na PC mi tedy dovolte předložit za vás jasné požadavky: Chci solidní (nikoliv gigantický) výběr skutečných vozů od luxusních a sportovních klenotů až po pár běžných typů, které vídáme na ulici nebo je dokonce chodíme leštit do své garáže (hráč si rád vyzkouší, jak jeho vlastní auto na počítači jezdí a vypadá). Naprosto odmítám jakékoliv polepování vozů reklamami a ničení ladných křivek tuningem (sportovní auto vypadá nejlépe tak, jak vyjelo z fabriky). Ocením pečlivé zpracování interiérů a vůbec detailní prezentaci auta, na jakou jsme zvyklí u kovového modelu od specializované hračkářské firmy (otvírání dveří, kufrů, točení volantem.. to vše bychom chtěli provádět i v garáži z jedniček a nul). Zvednu palec pro solidní jízdní model, který dokáže věrně podat a také rozlišit jízdní vlastnosti každého auta. A že mi nezáleží na zvuku? Cha chá. Když jedu ve Ferrari, tak chci slyšet rykot kovových píšťal. Také bych mimochodem rád rozeznal dunivý ševel šestiválce Audi od strašidelného chrapláku Veyrona. A jak má třeba znít vytočený dvoulitr v desetiletém Nissanu Primera? Když tohle zmáknete, jsem váš člověk.  Ale běda vám, jestli všechnu tuhle parádu zase plácnete na Hockenheim. Očekávám dlouhé závody z bodu A do B (třeba dlouhodobé Tour de Car po Evropě na etapy) v pestré krajině plné přírody, úchvatných horizontů, romantických zákoutí a atraktivního převýšení… Dekádu starý mustr znáte, stačí ho jen aktualizovat.

Že výše zmíněný závodní sen nemusí být nedosažitelný, naznačili před třemi lety Eden Games s Test Drive Unlimited - novodobou inkarnací klasického motoristického soutěžení z devadesátých let. Krásná auta, krásné prostředí, fantastická prezentace.  TDU vypadal jako ideální záležitost, jenže nebyl. Alespoň v PC verzi ne. Nudné singleplayerové závody, kdy buď ujedete vy všem, nebo všichni vám, neoptimalizovaná grafika, která se na soudobém hardwaru trhala nezávisle na nastavení, bugy zvuků, poškozené savy a jeden patch, který kromě chybového online hraní a přehnaných basů nic neopravil.

Takže nám, té troše náročnějších? automobilových fanoušků, nezbývá než dál čekat. Čekáme na nové kopie starých Car & Driver, Viper Racing, Test Drive, NFS a dalších,  protože současní představitelé mainstreamového závodění, jako je Race Driver: Grid či NFS: Shift, splňují naše touhy jen částečně. Hrajeme je, protože nic lepšího prostě není. Loňské SuperStars V8 kdosi nazval nejzbytečnější hrou roku. Proč? Vám i nám je to jasné. Vydavatelům zřejmě ne.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama