Článek Kenta Cho - japonský génius žánru shoot'em up

Kenta Cho - japonský génius žánru shoot'em up

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

14. 3. 2006 23:28
Reklama

V současné době je jen málo freeware vývojářských studií, jenž si dokáží zachovat vlastní, specifický styl, podle kterého poznáte jejich dílo na první pohled. Kenta Cho, japonský guru indie scény, kdysi řekl : “Nejlepší věc na tvoření her jako nezávislý vývojář je to, že se nemusím zabývat aktuální poptávkou trhu a můžu dělat jen takové, které mě baví.“ A přesně této věty se drží i dodnes. Jednou za čas vždy vydá nové dílo, které je v jádru jednoduché svým konceptem, ale přináší spoustu nápadů a nových prvků, jež z něj vytvoří velmi hratelný počin. A tyto tituly posléze baví nejen Kentu Cho, ale i spoustu dalších lidí po celém světě, kteří oceňují jeho snahu tvořit freewarovky takové, jaké má asi většina z nás nejraději - nijak komplikované, ale nabízející okamžitou a strhující hratelnost.

Začátky-bláznivá sportovní simulace a arkádový rychlík

Prvním pokusem Kenty na poli freeware titulů byla potrhlá sportovní hra Masashikun Hi. Přes velmi jednoduchou grafiku zaujala ojedinělým způsobem ovládání sportovce při jeho výkonech, kdy se Kenta pokusil alespoň částečně odprostit od clickfestů, často vídávaných při komerčních hrách k příležitostem letní nebo zimní olympiády. Díky tomuto inovativnímu způsobu závodění se z Masashikun Hi stal poměrně slušný počin, který ve světě zaujal a hráči si ho díky jeho výstřednosti zapamatovali. Jako další následovala arkáda Wok, kde bylo cílem chytat s pánvičkou padající předměty a odhazovat je pohybem myší na okraj obrazovky. Ze všech Kentových dílek mi Wok přišel nejslabší-sice i zde je vidět snaha o inovace, ale zábavnost této hry se s ostatními bohužel nedá srovnávat. Navíc grafická stránka je u Woku nejen jednoduchá, ale nezvykle i velmi strohá a celý titul tak působí značně nevýrazným dojmem.

Shoot’em up

Kenta Cho se několikrát nechal slyšet, že nejraději dělá tituly jednoduché, u kterých cítí, že se opakovaným hraním zlepšuje. A jedním z nejjednodušších žánrů je bezpochyby tzv. shoot’em up-tedy vystřílej vše, co se ti postaví do cesty. Těžko říci, proč zrovna po Woku se Kenta přeorientoval téměř výhradně na tento žánr, ale herní komunita z toho pouze těžila. Většina následujících titulů se stala rychle hity, které definitivně posunuli Kentu Cho mezi freeware vývojářskou elitu. Prvním z nich je Noiz2sa - v podstatě klasická top-down střílečka, ovšem s unikátní stylizací, jenž hru vytrhla z průměru. Na grafiku tvořenou výraznými jednobarevnými čtverečky se, ač se to nemusí zdát logické, koukalo naprosto skvěle a Noiz2sa se i díky ní zapsala do srdce spousty freeware hráčů.

V podobném duchu se nese i Kentův další počin rRootage - opět jde o top-down střílečku v principu připomínající klasiky jako Raptor nebo Tyrian, ale stylově pojatou stejně jako Noiz2sa. Grafika je zde ovšem ještě pestřejší, možností více a rRootage si také získalo hráčské publikum svoji jednoduchostí a dynamičností.

Do třetice ještě Kenta zkusil hru, jenž opět vycházela z Noiz2sa, ale tentokrát šel s grafickou stránkou opravdu do extrému - osobně se mi v tomto případě jeho pokus moc nelíbil. Jedná se o titul Parsec 47, přinášející ovšem kromě zmíněné téměř až halucinogenní grafiky také nový taktický rozměr-bylo možné loď zpomalit a za tuto oběť získat mnohem účinnější dělo, než bylo hráčovo standardní. Přesto se jednalo o trochu rozporuplné dílo, takže všichni netrpělivě očekávali, s čím přijde studio ABA Games (pod touto značkou Kenta Cho své hry vydává) dál.

Renesance

Od žánru shoot’em up se Kenta neodchýlil ani ve svých dalších titulech, avšak některé větší změny se v nich objevily. Tumiki Fighters byla vesmírná střílečka viděná zboku a doslova řvala do světa svým novátorstvím. Na specifickou stylizaci Kentových her už si téměř všichni zvykli, a tak grafika složená opět převážně z kostek už nikoho příliš neudivila. Ovšem inovací zde bylo opravdu požehnaně-jako jednu za vše bych uvedl možnost navázat na vaši loď zbytek zničené nepřátelské lodě, který stále střílel a ničil nepřátele, jenž přišli do rány. Tumiki Fighters možná oproti ostatním Kentovým hrám trochu zapadla, ale já osobně ji řadím mezi to nejlepší, co Kenta Cho vydal.

U nás zřejmě nejznámější Kentova hra, Torus Trooper, je frenetická akce s malou raketkou, která projíždí dlouhý a křivolaký tunel, přičemž musí čelit obrovskému náporu nepřátelských lodí a jejich ničením prodlužovat časový limit, jenž bude hráčovým hlavním protivníkem po celou dobu jízdy vpřed. Grafika se opět drží zavedeného Kentova stylu a jako vždy se na ní dobře dívá, nicméně v té obrovské rychlosti nejde o až tak podstatný prvek. Celkově se jedná o výtečnou zábavu na krátkou dobu, než vás omrzí stereotypnost hry a neustálé pokusy o překonání highscore.

Nejnovější počiny

Na dosud nevyzkoušené prostředí, hladinu moře, se Kenta Cho přemístil v titulu Gunroar, kde ovšem tradičně neupustil od shoot’em up stylu hraní. Hlavní inovace spočívala v tom, že loď střílela ve směru přídě, a tak bylo nutné promýšlet změny pohybu předem, aby plánovaná střelba nešla kvůli náhlé obrátce vedle. Po grafické stránce vypadal Gunroar opět velmi stylově a co je důležité, hrál se opět velice dobře, i když větší množství změn nepřinášel.

Nejaktuálnějším dílkem je další střílečka Mu-cade, ve které musíte udržet vaši loď ve vymezeném prostoru a bránit se před cihlami a nepřátelskými loděmi, jež vás z něj budou vytlačovat. Po vizuální stránce se tentokrát jedná o počin střízlivější, než tomu je u ostatních Kentových her, nicméně stále velmi stylový a efektní. Navíc jde o dílo velmi chytlavé a nabízí skvělou zábavu, podobně jako zatím mnohem slavnější Torus Trooper.

Vyhlídky do budoucna

Ačkoli Kenta Cho vydává své hry pod značkou ABA Games, zatím na všech pracoval jen on sám. Jednou se nechal slyšet, že přibírat nějaké další grafiky ani zvukaře nejspíš nebude, protože je zvyklý vytvářet si ke své tvorbě i specifickou audiovizuální stránku . Je otázka, jestli vám pro naši hráčskou populaci poněkud nezvyklý způsob prezentace sedí, ale pokud ano, tak věřte, že další tituly se ponesou v podobném duchu. A já osobně si myslím, že je to jedině dobře-v záplavě stále se opakujících plošinovek, pongů nebo remaků starších her si závan originality z Japonska od Kenty Cho určitě najde své místo.

Hry od Kenty Cho v databázi Hrej.cz:

Mu-cade
Gunroar
Torus Trooper
Tumiki Fighters
Parsec 47
A7xpg
rRootage
noiz2sa
Wok
Masashikun Hi

Oficiální stránka ABA Games
Rozhovor s Kentou Cho

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama