Kane & Lynch 2: Dog Days Článek Kane and Lynch 2: Dog Days

Kane and Lynch 2: Dog Days

Dalibor Franta

Dalibor Franta

8. 2. 2010 23:56 10
Reklama

Jen dvě věci na světě dokážou dokonale zmást lidský mozek. LuŠtěLa a filmy natočené potomky Jamese Parkinse na ruční kameru. Schválně si to zkuste. Pusťte svému mozku nekvalitní, rozklepanou nahrávku z mobilu. Přihoďte dva tři přesvědčivě neurotické neherce, pořádnou porci zrnění a kamerový úhel, co se zvrácenou precizností zabírá po dvě hodiny přesně tu část dění, kde se paradoxně neděje NIC a i cesta pro ptačí zob do zverimexu promění se rázem v nejsugestivnější horor poslední dekády. Pro film není tato metoda guerillového puzení fantazie žádnou novinkou, ale hry… panečku hry. Hry jsou pozadu. Od dob gamecubovského Eternal Darkness se o podobnou metodu gradace zážitku nikdo nepokusil. Až teď. Až Kane. Až Lynch. Až napodruhé.

Pokud dění kolem pokračování povedené střílečky z roku 2007 sledujete trochu podrobněji, jistě vám v posledních měsících neutekla mrazivá virální kampaň, kterou vývojáři z IO Interactive spolu s vydavateli z Eidosu rozpoutali. Svou hru prezentují řadou kratších trailerů, které šokují syrovostí a – to především – autenticky laděným snímáním, jež má evokovat internetový hit posledních let; záběry brutálních zločinů a tragických nehod zaznamenané mobily náhodných přihlížejících nebo mrazivě tichými bezpečnostními kamerami. V trailerech tak můžeme být svědky zběsilého útěku před policejním psem, který „náhodou“ zachytila pomalá a nekvalitní kamera v restauraci či bezpečnostního záznamu, na němž Lynch demoluje dveře a následně i obyvatele zašlé bytovky těžkou bowlingovou koulí. Stejně jako v případě skutečných záběrů, účinek na diváka je okamžitý – nehledě na hrůzy, které se na obrazovce dějí, chce vidět víc.

A v případě Kane and Lynch 2 víc dostane. I hra sama totiž nově přebírá styl, jímž jsou točeny upoutávky a nabídne hráči zatím bezprecedentní způsob vizualizace akce a násilí. Z prvního dílu sice zůstává kamera „za ramenem“ hlavního hrdiny, akci ale jakoby točil zběsilý kameraman zuřivě bojující na hraně svých schopností o každý záběr. Během pohybu se kamera divoce houpe, v dešti kulek zrní a vynechává, pří výstřelech a výbuších selhává zvuková komprese, a tak hlasité rány vždy na malou chvíli zcela potlačí všechny ostatní zvuky v okolí. Obraz je nekvalitní a VHS lo-fi jde tvrdě proti současnému HD trendu a honbě za co nejostřejším zážitkem. Nejde však o výsledek lenosti vývojářů, ale o netradiční a troufneme si říct i riskantní záměr. O autenticitu. Slabá čočka kamery se jen pomalu vypořádává s přechody do prudkého světla, s neony velkoměsta či se šplíchanci krve, které ji s každým zraněním nekompromisně obhodí. Dojem, že se vše odehrává v jedné z populárních televizních reality show navíc ještě umocňuje známá kostičkovaná cenzura obzvlášť brutálních situací – právě situace které nevidíte a záběry, které jsou vám záměrně odepřeny totiž působí na fantazii zdaleka nejsilněji. Možná tento styl nebude vyhovovat každému, těžko si ale v současnosti představit originálnější a hlavně autentičtější prezentaci akce.

Naturelu akce odpovídá i prohození hlavních hrdinů – hlavní hvězda prvního dílu Kane ustupuje do pozadí a dirigentskou hůlku dostává do rukou psychopat Lynch. Ten našel útočiště v mnohamilionové Šanghaji, kde zúročuje násilnické sklony i nabyté zkušenosti jako vymahač. Šanghaj je vůbec v poslední době oblíbené místo akčních dostaveníček. Vývojáři z IO Interactive tvrdí, že je to pro jeho futuristickou lyriku, která v mnohém evokuje kultovní sci-fi Blade Runner. A snad mají pravdu. Určitě bychom raději věřili tomu, než prozaické skutečnosti, že právě v Šanghaji se dnes nachází hlavní zdroj out-sourcových grafiků, kteří tak nemusí chodit pro inspiraci a 3D modely daleko. Ale zpět k Lynchovi – vždyť on si ten psychotický mizera našel dokonce i přítelkyni a vede relativně klidný život mimo hledáček úřadů. Stačí však, aby se otevřela šance získat „rychlý prachy“ v zakázce pro bosse místní evropské enklávy a Lynch se, s vydatnou pomocí starého přítele Kanea, opět vrací do akce… jen aby se všechno, jak už to tak bývá, královsky zvrtlo a dvojice se stala štvanou zvěří místní policie. Hra se bude odehrávat v průběhu dvou dní a dvou nocí a podaří-li se navázat na výbornou zápletku prvního dílu, jistě se nemusíme obávat o řadu prudkých dějových zvratů a překvapení.

Kromě zašlého šejky-kamu můžeme se „někdy v průběhu roku 2010“ těšit mimo jiné i na vylepšenou AI protivníků, kteří budou nově agresivnější a méně vyzpytatelní. Nic víc snad od čisté akční řežby očekávat nelze. Kooperativní režim singleplayerové kampaně bude otevřený pro online i offline hru a ve hře pro více hráčů nás údajně obšťastní několik nových herních režimů. Teď už jen aby hra vůbec dostala rating. Pak už to bude jen na vás a na vašem svědomí – je vůbec v lidských silách vychutnat si hru za dvojici zcela bezskrupulózních zločinců, kteří s kulkou pro nevinného civila neváhají ani na sekundu? My říkáme ano. A někde v temném koutě hoří kousek naší duše.

Pal ho čert.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama