Helldivers Recenze Helldivers

Helldivers

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

9. 3. 2015 12:00 4
Reklama

Kooperace několika hráčů před telkou je magická věc. Kromě asi jen synchronizované přípravy večeře snad neexistuje podobná aktivita, která by společné úsilí doprovázela zábavou a nakonec všechny účastníky po zásluze odměnila. Tvůrci první Magicky svojí nejnovější hrou potvrzují, že principy gaučového co-opu mají v malíku s roky praxe dokázali hru dvou-a-více-kámošů vybrousit do téměř perfektního stavu.

ROZSÉVAT DEMOKRACII DO VŠECH KOUTŮ GALAXIE

V Helldivers se stáváte členem pozemské armády, která řeší vesmírnou válku rovnou na třech frontách. Ve zhruba patnáctiminutových misích se vydáváte na cizí planety plnit různé mise buď sami, nebo až se třemi dalšími hráči. Ano, Helldivers můžete hrát o samotě, ale nepřátel není nejméně, rádi chodí z více stran a znají několik záludných fíglů, jak vás překvapit a zahltit. Proto se vyplatí hrát ve skupině, čehož si je hra vědoma a nabízí možnost kdykoliv v misi vyslat SOS signál, který vaši hru zobrazí v online matchmakingu. Další hráči se k vám často přidají v řádu několika vteřin.

Samotná struktura hry dovoluje kratší hry s cizími hráči, nebo pokud si tým sedne, tak třeba i několikahodinovou válečnou kampaň. Helldivers nespojuje příběh, ale zasazení, a proto se nemusíte bát, že byste se při hraní ocitnuli někde, kde ještě nemáte být. V budoucnosti se ze Země stala Super Země, válka se stala nástrojem expanze a zpravodajské relace oslavují svobodu a demokracii podporovanou státem pomocí kontroly myšlenek. Mladí a krásní lidé nastupují do armády, aby ochránili principy svobody před hrozbou z hvězd. Ironický podtext dává vzpomenout na filmovou Hvězdnou pěchotu, ale humor nikdy nepřekročí do otevřených vtípků nebo popkulturních odkazů jako tomu bylo u Magicky.

Zadáním požadovaného kódu přes D-pad může každý hráč přivolat orbitální kapsli s náhradníkem za zabitého helldivera.

Přesto se u hraní budete bavit. Je to totiž samotná hratelnost, kvůli které se budete ke hře vracet. Zaprvé, nepřátel je dost. Zadruhé, friendly fire je svině. Zatřetí, friendly fire je sranda. Při útoku nepřátel se občas stane, že zbloudilá salva najde svůj cíl ve špatném cíli a smrt vinou jiného hráče je především u týmů bez hlasové komunikace poměrně častá událost. Vývojáři proto udělali dobře, že navrácení hráčů do hry vyřešili časové nenáročnou cestou - každý z hráčů má přístup ke komunikaci s podporou z orbitu a zadáním požadovaného kódu přes D-pad si může přivolat orbitální kapsli s náhradníkem za zabitého helldivera nebo také s novou zbraní či municí. Může také označit místo pro kobercové bombardování, případně shození nášlapných min nebo místo, kam z nebe spadne něco-jako-titán. Variace na sesílání kouzel na ovladači funguje o poznání lépe než elementální magie v Magice, nic netrvá dlouhoa a na systém objednávek z orbitu si zvyknete. Spadne-li navíc kapsle letící nadzvukovou rychlostí na nepřítele, můžete si přidat na pažbu zasloužený zářez. Spadne-li však na jiného hráče... No, to aby někdo raději opět zavolal na oběžnou dráhu.

CHCETE SNAD ŽÍT NAVŽDY?!

Hvězdná pěchota

Helldivers
i Zdroj: Hrej.cz


Knižní předloha (1959) se od známého akčního filmu (1997) značně liší. Rico nemá na romanci pomyšlení a akčních scén také moc nenajdete.

Autor sci-fi románu Robert A. Henlien byl kvůli jistým pasážím v knize nařčen z propagace fašismu a militarismu, ale kniha přesto zůstala jedním z nejzásadnějších děl, které ovlivnily podobu válečných sci-fi.

Akce má tendenci k nepřehlednosti, když se obrazovka zaplní nepřáteli, ostatní hráči rozmístí své signalizace dropů a do toho ještě střílí jeden přes druhého. K odstřelování nepřátel je tedy nutné přicházet s rozvahou, nejlépe za hlasové komunikace mezi všemi hráči. Intenzita přestřelek stoupá při plnění úkolů na každé z misí, které oživují jinak opakující se schéma každé hry. Jednou budete mít za úkol nakonfigurovat a odjistit rakety, jindy vás nadřízení vyšlou na vybombardování vetřelčích hnízd, pak třeba na doprovod výzkumného týmu do stanice nebo ochranu přepravního vozíku na vytyčené trase. Při přesunu mezi úkoly občas narazíte na skupinky nepřátel, ale akci můžete očekávat téměř kdykoliv, kdy se zastavíte na jednom místě. Korunu misím nasazuje finální extrakce, obdoba finále z Left 4 Dead, kdy čekáte minutu a půl na přílet transportéru, zatímco se na vás ženou nepřátelé ze všech stran.

Jsou to především tyto chvíle, které vytvářejí úchvatné momenty a někdy až filmové scény, při kterých cvaká tlačítko Share rychleji neš spoušť vaší zbraně. Čím vyšší je obtížnost vybrané planety, tím častěji se z kteréhokoliv konfliktu na ní stane několikaminutová akční scéna, ve které jde vašim helldiverům o život. Každá ze tří nepřátelských ras disponuje jednotkou, schopnou přivolat na pomoc další silnější potvory, pokud není okamžitě zničena. Nervydrásající akce, docházející munice a neutuchající vlny nepřátel stupňují napětí tak, že se o chvíli klidu postará pouze útěk a Helldivers tak dostávají nový rozměr, kdy se místo neohrožených supervojáků stáváte velice lehce nahraditelnými pěšáky ve válce proti nepřemožitelnému nepříteli... Tedy něco, o čem domácí televize na Super Zemi zřejmě neinformuje.

Válka na třech frontách je vedena proti třem různým nepřátelům. Brouci spoléhají na vysoké počty svých jednotek, které se mohou kdykoliv a téměř kdekoliv vyhrabat ze země, rebelští kyborgové vás pokropí ze svých samopalů a granátometů, a technologicky pokročilí Illuminates se teleportují za vaše záda, mohou vám poplést hlavu (a ovládání) a jejich snipeři útočí z míst mimo obrazovku. Ačkoliv mají tři rasy více či méně odlišné jednotky, většinou všichni zkrátka přijdou ve velkém počtu a souboje tak vyřešíte vystřílením všeho pohyblivého. Také platí, čím více se blížíte k domovské planetě nepřátel, tím silnější jednotky potkáváte, a proto přijde vhod upgradovat svůj arzenál ještě před tím, než se vrhnete do další mise.

ATOM NA NĚ, RICO

Postup ve hře je řešen několika způsoby. Za osvobozené planety se vám odemykají nové možnosti úpravy vzhledu vašeho helldivera a nové perky, které vám pasivně v boji pomohou třeba dodatečnou výstrojí nebo rychlejším během. Za splněné úkoly pak postupujete na úrovně, které vám odemykají přístup k novým zbraním a strategemům, tedy věcem, které si můžete nechat poslat při akci z orbitu. Určitě si brzy najdete oblíbenou zbraň mezi různými útočnými puškami, laserovými zbraněmi a brokovnicemi i preferovanou sestavu strategemů, díky kterým si do boje můžete nechat poslat robotické brnění, automatické střílny nebo různé typy min. Pokud nasbíráte pár vzorků z planet pro vaše vědce, budete si moci zbraně i strategemy o něco vylepšit, čímž vlastně upevníte svoji zaměřenost v týmu. Hodí se, když každý z členů výsadku střílí něčím jiným a tým se tak dokáže uplatnit v každé situaci. První planety možná dohrajete i s prstem v nose, ale od těžkých misí dále - tzn. sedmá úroveň obtížnosti z dvanácit - je precizní míření, taktické načasování stratagemů a souhra v týmu v podstatě nutností.

Helldivers
i Zdroj: Hrej.cz

Hra je totiž především o multiplayeru, dokonce do té míry, že by se dalo bavit o MMO. Tři souběžné válečné konflikty ze Helldivers činí světovou záležitost, ve které úspěšné splnění všech misí na planetě přidá body převahy do kampaně společné úplně všem hráčům. Války se vyvíjejí, nepřátelé na komunitní snažení reagují a občas se objeví speciální časem limitované události na nových mapách, případně záporáci projeví iniciativu a zaberou zpět dobyté regiony. Nejedná se jen o nekonečnou přetahovanou - válku lze vyhrát dobytím všech tří domovských planet nepřátel Super Země, ale i tak není čas na klid, neboť brzy vypukne válka nová.

Válka se sice nikdy nezmění, ale zato nabízí poměrně slušný kopec zábavy. Nelze popřít, že dokola opakované schéma misí se za chvíli omrzí, ale relativně krátké mise, volitelná obtížnost misí i snadná přístupnost základních principů z Helldivers činí kandidáta na nového favorita jak gaučového co-opu, tak i řádění s dalšími hráči online.

Helldivers
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
PlayStation Vita Vita
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Kooperační akce s náběhem na MMO vyniká neotřelým systémem strategemů i vybroušenými herními mechanismy podřizující se multiplayeru. Navzdory repetitivnosti se Helldivers daří přinést ten pocit, když si chcete dát ‚ještě jednu hru' a náhle jsou tři hodiny ráno.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama