Heavy Rain Článek Heavy Rain

Heavy Rain

Blixa

Blixa

11. 6. 2009 22:28 101
Reklama

Na to, jak dlouho se o Heavy Rain, nové hře francouzského studia Quantic Dream, mluví, jsme o ní zatím věděli jen velice málo. Všechny dosavadní prezentace byly spíše technologickými předváděčkami, jejichž prostřednictvím se autoři chlubili revoluční technikou ztvárnění lidské tváře a upozorňovali na svou snahu dělat hry „jinak“, s důrazem nikoliv na střílení a ježdění, ale na vyprávění příběhu a zprostředkování emocí. Při mnoha slovech režiséra hry Davida Cage (tento titul má v jeho případě své opodstatnění) na toto téma se člověk neubrání stereotypním úvahám o francouzské nabubřelosti, ale když poté vidíte tři roky staré video nazvané jednoduše „casting“, zjistíte, že určitá namyšlenost bude asi na místě. David Cage se totiž má čím chlubit; a na E3 2009 ukázal Heavy Rain poprvé v plné kráse. Na tomto místě sice musíme připomenout ještě prezentaci z loňské Games Convention, v ní ovšem nešlo o ukázky, které se objeví ve finální hře. To, co jsme viděli v Los Angeles, je navíc umocněné tím, že Quantic Dream prezentovali hned dva kousky hry a v každém z nich vystupoval jiný hlavní hrdina. Těch bude mimochodem v Heavy Rain nakonec rovnou čtveřice, dva zatím nepředstavení si premiéru odbudou na dalších dvou letošních herních výstavách, v německém Kolíně nad Rýnem a v japonském Tokiu. Hra samotná pak vyjde až na jaře příštího roku.

Madisonské mosty

S Madison Paige jsme se seznámili již v našem loňském preview, s první konkrétní herní ukázkou získala ale tato novinářka a zároveň jedna ze čtyř hlavních postav Heavy Rain na přitažlivosti. Cage nechtěl pochopitelně prozrazovat příliš, jeho hra je přece jen založena na příběhu, příběh Madison bude ale podle všeho s hlavní linií pátrání po záhadném vrahovi zanechávajícím na místě činů origami a orchideje spojena tak trochu nepřímo a náhodně. Trpí totiž insomnií a z jistého nespecifikovaného důvodu může spát pouze v hotelových pokojích. Zní to sice divně, ale David sliboval, že v rámci celého příběhu budou tyto Madisoniny vlastnosti dávat smysl. Každopádně, Madison bude spíše pátrat po své vlastní minulosti a k případu origami vražd se přimotá spíše shodou okolností. Její úloha ale bude srovnatelná s ostatními čtyřmi postavami, přičemž bylo potvrzeno, že jednotlivé linky se budou na některých místech protínat a hrdinové se budou vzájemně dokonce setkávat.

Samotná scéna s Madison byla zasazena do nočního klubu, který vlastní Paco Mendes – člověk, ze kterého potřebujete vytáhnout informace nutné k dalšímu vývoji hry. Heavy Rain bude mít poněkud zvláštní ovládání postavy, kdy pro chůzi budete mačkat pravý trigger a analogovými páčkami pak určíte směr chůze, respektive směr, kterým bude postava natáčet hlavu. Kdykoliv můžete přepínat mezi dvěma základními úhly kamery, první se soustředí na detail, druhá pak na kompletní scénu. I samotný interface působí hodně netradičně. Pro jednotlivé činnosti se na obrazovce zobrazují 3D ikonky znázorňující tlačítko nebo pohyb páčky/celého ovladače, který můžete k jejich aktivaci použít. Hru jsme bohužel nedostali přímo do ruky, abychom mohli funkčnost systému vyzkoušet, na pohled to ale vypadalo velmi přirozeně a pohodlně.

Ale zpět k Madison. Poté, co se pokusíte dostat k Pacovi napřímo, budete odmítnuti, takže musíte trochu improvizovat. Pokud vás nenapadne co dělat, stačí jen zmáčknout L1 a na obrazovce se objeví nástřely myšlenek hlavní postavy, přičemž ke každé z nich je opět přiřazeno jedno tlačítko. Stačí ho jen zmáčknout a dozvíte se, co přesně si Madison v danou chvíli myslí. Protože si zároveň všimnete toho, že Paco má slabost pro tanečnice, rozhodnete se vyskočit na parket a opět pomocí tlačítkových sekvencí zatancovat. Moc vám to nejde a navíc nevypadáte ani moc přitažlivě. Je tedy čas skočit se trochu upravit. Přesně ve stylu, který již naznačil Fahrenheit, se na toaletách upravíte přesně podle svého gusta – nalíčení, roztržení sukně, rozepnutí pár knoflíčků košile a podobně. Pak už je jen otázkou času, kdy si vás Paco všimne a pozve vás k sobě. Můžete se samozřejmě rozhodnout, zda z něj budete informace tahat postupně, zda si vymyslíte nějaký příběh nebo na to půjdete od lesa a pod „sváděcí“ záminkou dostanete Paca někam do soukromí, kde z něj pomocí revolveru dostanete to, co potřebujete. Na prezentaci byla zvolena poslední možnost, v soukromém Pacově apartmá se ale situace trochu zvrhla. Madison přišla o zbraň a Paco jí pod výhružkou zabití začne nutit k erotickému tanečku a svlékání šatů. Když se v tuhle vypjatou chvíli podíváte, co si Madison myslí, budou rámečky s jednotlivými myšlenkami poletovat splašeně po obrazovce a bude velmi těžké je přečíst. Tím chtějí autoři vyjádřit nervozitu a napjatost situace a podle ukázky to můžeme zatím považovat za super nápad. Podle všeho se můžete rozhodnout dále se svlékat a možná se i s Pacem opravdu vyspat, na prezentaci se ale nic podobného neodehrálo. Madison skončila v podprsence a kalhotkách a Paco s modřinou od lampičky na hlavě...

(Ne)normal

Druhým kouskem skládačky jménem Heavy Rain předváděným na letošní E3 se stal příběh vyšetřovatele FBI Normana Jaydena. Zatímco Madison musí spát na hotelích, Norman musí brát drogy a s jeho závislostí budete muset během hry bojovat. Ukázka s Normanem v hlavní roli nás zavedla na vrakoviště za člověkem, kterému se v podsvětí říká Šílený Jack. Právě z jeho vrakoviště totiž dost možná pocházelo vrahovo auto a vzhledem k tomu, že popisovaná scéna se odehraje zhruba v polovině příběhu, je pravděpodobné, že Jack má s případem společného více, než se zdá. A samotná prezentace to jenom dokázala. Jack zareagoval na Normanovo vyšetřování velmi podrážděně a poté, co Norman objeví v garáži stopy krve, strhne se pořádná rvačka. Ta se odehrává opět pomocí tlačítkových sekvencí, ale neomezuje se jen na klasická čtyři základní,  během akce budete například i točit analogovými páčkami nebo mávat celým ovladačem. Cage si sice podle svých slov uvědomuje, že mezi hráči není tento způsob ovládání příliš oblíbený, ale věří, že se jeho lidem podařilo jej modifikovat natolik, že si jej zamilují i skeptici. Normanova scéna je celkově mnohem akčnější než Madisonina a pokračuje ve vraku auta mířícího do lisu. Odtud se musíte s Normanem dostat a ani poté nemáte vyhráno – Jack jde pořád po vás a pořádná rvačka vás s tímhle hromotlukem nemine. Mimochodem, v Heavy Rain můžete samozřejmě i zemřít a vzhledem k tomu, že hrdinů má Cage po ruce dostatek, hra nebude končit. Zní to jako unikátní rozšíření konceptu čtyř životů – když zemře jedna postava, pokračujete ve hře normálně za další a příběh ostatních bude pochopitelně smrtí ovlivněn. Na poměry adventur by tedy měl být Heavy Rain opravdu nadmíru otevřený a několikrát znovuhratelný. Přirovnání k interaktivnímu filmu zde zkrátka dává smysl a ambice redefinice žánru je na Cageových nápadech více než patrná.

Už jsme se zmínili o tom, že hra za Normana vypadá o poznání akčněji než hra za Madison a je pravděpodobné, že i další postavy se od sebe budou lišit nejen příběhem, ale i stylem hratelnosti. Norman ale není jen tupá mlátička a má pro nás schované ještě jedno překvapení v podobě speciálních brýlí a rukavice, kterou používá při shromažďování stop. S jejich pomocí vidí místa, na kterých jsou stopy zaschlé krve, stopy po feromonech, DNA a podobně. Nejde přitom o nějaký pixelhunting – všechny stopy jsou jasně viditelné a přehlédnout je prakticky není možné. Přestože tato Normanova vychytávka rozhodně nespadá do jinak realistického pojetí celé hry (tentokrát žádné nadpřirozeno, zaplaťpánbůh), připadala nám jako jeden z nejzajímavějších nápadů a těšíme se na to, co všechno s ní budeme moci vyvádět.

Jak sami vidíte z délky a detailnosti tohoto preview, Heavy Rain v nás na E3 zanechal hluboký dojem. Na hře je sice vidět, že autory čeká ještě spousta práce, a například po grafické stránce nevypadaly Madisoniny scény z klubu ve vzdálenějších záběrech moc přitažlivě, ale Cage se v tomto směru dušoval, že na technické stránce Quantici ještě zamakají. Kdyby měl Heavy Rain vyjít ještě letos, už bychom ho asi na tomto místě vyhlašovali za jednu z nejzajímavějších her roku. Takhle si budeme muset s podobnými výkřiky ještě počkat. Ale nelitujeme. Spíše naopak – těšíme se o to víc.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama