Haze Článek Haze

Haze

michal.jonas

michal.jonas

13. 7. 2006 22:55 3
Reklama

Studio Free Radical po úspěchu své řady striktně konzolových 3D stříleček opět sází na tento oblíbený žánr. V rámci nedávné výstavy E3 (určitě stojí za zmínku naše zpravodajství) tak byla prezentována další ryze akční hra, která by měla na úspěchy TimeSplitters navázat. Ačkoliv se jedná o první "next-gen" projekt studia, tvůrcům se podařilo minimálně ohledně audiovizuálního provedení dohnat i daleko zkušenější a rozsáhlejší týmy, jenž připravují tituly na jednu z konzolí Xbox 360, či PS3.

Drogy nejsou tak špatné

Haze je tedy klasická akční hra viděná z pohledu 1. osoby, jenž vás zastihne v roli Jakea Carpentera, toho času čerstvě naverbovaného elitního vojáka nadnárodní megakorporace Martel. Ta díky svému přelomovému objevu zvláštního medicínského přípravku disponuje tak velkou mocí, že je ústředním dodavatelem zdravotních a vojenských technologií mimo jiné i pro jednotky Spojených národů a Severoatlantickou alianci. Nektar, jak se tento přípravek výstižně nazývá (ačkoli Pilsner nebo Budweiser by jistě znělo lépe), je vlastně tolerovaná biodroga, jejíž produkce přináší Martelu obrovské zisky. Tím si může vydržovat výborně vyzbrojenou a vycvičenou armádu, jíž nemůže konkurovat žádná jiná. Proto korporace přebírá silové řešení konfliktů za ostatní pravidelné armády, které v blízké budoucnosti, kdy se hra odehrává, disponují oproti Martelovým hordám mírně zastaralou technikou i výcvikem. Holt sladký nektar není pro všechny. Nicméně Martel si nemůže dovolit globální vládu, protože jako obchodní společnost má v prvé řadě zájem na zisku, nikoli světové moci, byť jen na oko. Na každém šprochu jest i pravdy trochu... Korporační armáda je tak díky posilujícím účinkům drogy, kterou dostává přednostně a ve velkých dávkách, vlastně nepřemožitelná, leda by musela čelit značné přesile mnoha spojených protivníků. Nektar má totiž přímo skvělé léčitelské schopnosti, zlepšuje všechny smysly, sílu i pohyb, takže se schopnosti drogou posilněného vojáka nedají s obyčejným zbrojnošem vůbec srovnat. Martelovy ozbrojené síly tudíž slouží striktně k ostraze míru, svobody a demokracie před terorismem a radikálními hrozbami, a státníci si tak spokojeně mnou ruce, jak jejich problémy dokonale řeší vlastně soukromá žoldácká společnost. Jenže nejen vy jako pouhý pěšák a korporátní stroj na zabíjení začínáte postupně poznávat to, co by mělo být jinak dobře utajeno. Pomocí drogy totiž Martel zřejmě ovládá své vojáky, kteří tak mimo svoji vůli slouží nejen jako nástroj demokracie, nýbrž i skrytému teroru a vraždění nevinných.

Kooperací vstříc lepším zítřkům

Více Ubisoft jakožto producent hry neodkryl, nicméně ze zmiňované výstavní prezentace je dále jasné, že pojetím i obsahem bude Haze velmi podobná sérii Halo a Far Cry. Jen sporadicky však budete bojovat osamoceni, protože v patách vám bude počítačem řízené družstvo spolubojovníků a k dispozici má být i několik předdefinovaných taktických povelů, díky kterým budete vaši jednotku alespoň částečně řídit. Na obou konzolích toto obstarají jednotlivé směry digitálního kříže, jimž je přidělen kvartet základních rozkazů: krýt, následovat, útočit a rozptýlit se. Pomocí těchto příkazů evokujících přímé povely z PS2 série Socom tedy budete mít v i rámci žánru stříleček z první osoby vítanou možnost ovlivňovat chování podřízené jednotky. Inteligence nepřátel pak bude k využívání taktických povelů přímo vybízet svými akcemi, takže soustředěný útok na vaši obklíčenou jednotku snáze odvrátíte právě rozptýlením vašich vojáků, nebo při postupu úzkou pěšinou jistě využijete roztažení družstva po cestě příkazem "následovat", když poslední voják automaticky obstarává krytí zadního čela voje.

Imprese - blízká budoucnost

V rámci široce podporovaného multiplayeru (Haze vyjde na DVD jak pro PC, tak i na Xbox 360 a PS3) bude možné postupovat i v rámci hlavní kampaně ryze kooperativně. Vojákův zbraňový arzenál tvoří mírně modifikované současné zbraně, ovšem po viditelné evoluci Martelových vědců tyto zkázometné stroje disponují opět o chlup lepšími charakteristikami, než klasické zbraně protivníků. Futurističtěji pak působí dopravní prostředky a bojové stroje, jenž začínají u bugin a tančíků a končí obří letadlovou lodí. Každý voják ale i přes účinky drogy unese najednou pouze dvojici hlavních palných zbraní. Zajímavý příběh, kdy se máme dočkat i možného převlečení kabátu mezi bojujícími stranami, sice skýtá poměrně tradiční schéma pouhého střílení na vše živé i neživé.Prim však hraje grafika a design úrovní, které již dnes, v raném stádiu vývoje, zobrazují dokonale živoucí lokace v tropických pralesech, deštné džungli, lesích a v horách, čímž šlape na paty graficky impresivnímu Crysis, nabízející z připravovaných her asi nejlepší vizuální podívanou. Nicméně na tento žánr poměrně propracovaný děj v duchu posledních dvou dílů TimeSplitters staví tvůrci na úroveň vynikající audiovizuální kvalit, takže se necháme překvapit, co z toho na konec vyleze. Zbývá již jen dodat, že příznivci nekonečné munice a kvant prázdných nábojnic se titulu dočkají někdy na začátku příštího roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama