GTA není na PC. Špatná zpráva?
Lze celkem rozumně předpokládat, že většina čtenářů Hrej.cz a obecně uživatelů internetu jsou především takoví, pro které hraní je nebo v určité fázi bylo pevně spjaté s používáním PC – ať už v podobě casual her, World of Warcraft nebo velkých titulů. A lze také celkem oprávněně očekávat, že řada majitelů pouze PC je momentálně mírně dotčena vydáním kasovního trháku Grand Theft Auto IV pouze na konzolové systémy Xbox 360 a PlayStation 3. Jako PC hráči jsme byli zvyklí držet prst na tepu doby, s nástupem internetu získávat s předstihem informace o vývoji očekávaných titulů, stahovat téměř okamžitě demoverze a užívat si vyspělých her stejně jako experimentů. Byli jsme in. Lidé od Grand Theft Auto nám sdělili, že jsme out. Přitom celá série na PC začínala a rozhodně se nedá říci, že by dnešní moderní herní počítače neměly dostatečnou hardwarovou kapacitu. Na stylu vydání GTA 4 vidíme cejch dnešní herní krajiny. Vynechání PC verze ze startovní čáry totiž dokumentuje, kam je upřena pozornost herního průmyslu, a naznačuje, jaké důvody k takovému kroku vedou – a že nakonec na tom PC hráči mohou vydělat.
U prodejců oblíbená mantra tvrdí, že zodpovědnost za nízké prodeje PC titulů nesou piráti – a budiž, do značné míry je to jistě pravda. Proto firmy jako Epic nebo Crytek nebo Rockstar přecházejí s exkluzivitou na konzole, kde pirátství sice také existuje, ale zdaleka ne v tak masové podobě jako na Windows. Pirátství je ovšem pouze jedna z nejistot, které se týkají PC trhu. Dalšími jsou softwarová anarchie a rychlé změny hardwarových generací, které nepřímo nutí vývojáře k neustálému přepracovávání domácích enginů. „Jéje, Microsoft nám udělal nový DirectX! Rychle zpátky do officu a začít zjišťovat, kolik procent enginu nám s ním nebude běhat a jestli to na té nové kartě od nVidie náhodou nedělí nulou. Dělí! Sakra práce! Radši tu příští hru uděláme na konzoli, ne?“ Konzolový trh je také mnohem lépe zmapovaný a statisticky podchycený („víme, pro koho hru děláme“) - o tom, že téměř striktně herně orientovaný ani nemluvě. Pro specializovaný trh se pak jakékoliv produkty lépe prodávají.
Očekávané tituly budou vycházet především na konzole. PC si udrží pozici systému s několika vlastními žánry jako adventury, MMORPG nebo strategie, které se na konzole portují těžko kvůli omezenosti ovladače nebo náročnosti hratelnosti. Jenže i na největší vývojářské zastánce konzolí nakonec dojde a uvolí se po čase portovat hru na PC. Byl to případ i GTA: San Andreas, které se s ročním zpožděním za PS2 verzí objevilo na Windows a ze současné doby lze trend dodatečného vydávání dokumentovat na Assassin's Creed nebo Mass Effect. V okamžiku, kdy velké konzolové hry procházejí portací, mají autoři už celkem jasno, zda v původní hře byla někde chyba, případně jak ji opravit. Poučí se z recenzí a reakcí hráčů a vylepší vrzající herní systémy. Navíc nemohou tak úplně spoléhat na fakt, že převod jedna ku jedné bude garantovat stejnou finanční pozornost jako v době původního vydání. A právě v takovém okamžiku si můžeme dát u svého nadupadného PC nohy na stůl, pustit si příjemnou hudbu a čekat s kafem v ruce. V takový okamžik jsme totiž vyhráli.
O půl roku nebo o rok zpožděná PC verze konzolové hitovky dorazí do obchodů nejen ve vyváženější podobě, ale také s novým obsahem – varianta původní hry s mnohými zlepšeními, například možností hrát vlastní MP3 na rozhlasové stanici v GTA: San Andreas. Kreativní proces jako takový je kdykoliv otevřený dalšímu zlepšování a odlaďování (viz Ridley Scott a jeho „užjetofaktenpravýsestřihbladerunnera“) a autorům dává dodatečné vydání hry možnost zasáhnout do jejího obsahu a formy na místech, kde byly zjištěny nedostatky. Nejde o datadisk, ale o hru v její finální podobě, která vznikla díky „protestování“ na prvních platformách. Sice kolem sebe nebude šířit takové hurá a játaky efekty jako napoprvé, zato si ji vychutnáme ve vyšší kvalitě nebo s novými možnostmi. Jestli nám tedy ty efekty DirectX utáhne grafická karta, že.
Pakliže konzolové vydání GTA 4 bereme jako milník, který označuje stav současné podoby herního světa, bude vydání té samé hry na PC potvrzením, že jako uživatelé Windows ještě nemusíme házet flintu do žita.