Gears of War: Ultimate Edition Recenze Gears of War: Ultimate Edition

Gears of War: Ultimate Edition

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

24. 8. 2015 07:01 12
Reklama

Vkládám disk s původní verzi Gears of War do mechaniky Xboxu 360. Zapínám. Hraju přesně 13 minut. Vypínám. Ačkoliv je tato hra stará „pouhých“ devět let, pro dnešního hráče jde o téměř nehratelnou záležitost. Ne snad, že by grafika nestála za to nebo by byl problém s ovládáním. Jde o těžko definovatelný pocit těžkopádnosti a tuhosti, který ale nemá téměř nic společného se zvolenou obtížností. Je to zkrátka jiná generace, jiný živočišný druh, který byl v dalších dílech doveden téměř k dokonalosti. Teď se ale první díl vrací – v nové grafice a s několika vylepšeními, díky nimž se může směle řadit po bok her z aktuální generace. Dovede nás hit minulého Xboxu oslnit i podruhé?

ZMĚNY ZA KAŽDOU CENU? NE!

Co se samotné hry týče, nezměnilo se na první pohled vůbec nic. Překážky jsou stále na svých místech, nepřátelé na vás útočí ve stejném počtu a příběh stále popisuje na první pohled ne úplně jasný konflikt mezi lidmi a Locusty. Podstatné ale je, že nyní se můžete kompletně spolehnout na vše, co jste se naučili v předchozích letech u jiných cover-based stříleček, vycházejících právě z modelu Gears of War. Každý kryt lze skutečně jako kryt využít a není jenom hezky namalovanou texturou. Zvuky dotvářejí kýžený dramatický efekt „skutečného“ bojiště. Když zmáčknete tlačítko pro krytí, skutečně se ke krytu přivinete. Zbytečné neduhy, které trápily původní první díl, byly odstraněny a zůstal jenom skvělý základ, okořeněný lepší grafickou stránkou.

Konečně máte čas a chuť se rozhlížet kolem sebe.

Ostřejší textury by ale samy o sobě nestačily změnit váš dojem z celé hry, který byl těžký, nedobře stravitelný a dal se odpustit leda v době vydání. Díky novému nasvícení získávají staré scény zcela nový život a rázem se z nich stávají takřka nová prostředí, která možná máte projitá několikrát, ale stejně vás překvapí. Za všechny je možné zmínit noční projížďku rozbořeným městem nebo finální souboj s generálem RAAMem. V původní verzi šlo o sice působivé scény, ale zapamatovali jste si je především kvůli jejich obtížnosti. Nyní máte čas a chuť se rozhlížet kolem sebe, vychutnávat si ostřejší skyboxy a dynamické stíny, které se mění nejen s denní a noční dobou, ale také skrz exploze a destrukci. Přitom z čistě technického hlediska nejde o žádný zázrak, co do kvality se složka „grafika“ řadí k lepšímu nadprůměru. Jde ale o ten svěží pocit, bez nějž by vás hraní remasterovaných Gearsů jednoduše nebavilo.

Změnou prošly také animované sekvence, v nichž postavy otevírají konečně pusu přesně do svých slov, a nejde jen o jakési zmatené plácání spodní čelisti. Modely u in-engine animací jsou výrazně detailnější a například svírání psích známek v ruce nově nepůsobí díky motion capture výkonům toporně. Zcela nové jsou i úhly kamery a různé zpomalovačky, o něž se sice snažili už původní autoři z Epicu, ale správně „epicky“ to celé působí až nyní. Nebylo přitom nutné nic nahrubo přidávat, lidé ze studia Coalition si plně vystačili s tím, co jim zanechal Cliffy B. a jeho melody boys. To na jednu stranu dokládá nadčasovost prvních Gears of War, ale hlavně um nových vývojářů, že z tehdejší hry byli schopni vyždímat jiný druh zážitku, než se vám usadil někde hluboko v paměti.

DO BOJE!

Zatímco příběhová kampaň dostala grafický upgrade, ale například počet snímků za vteřinu zůstal stále stejný (bohužel, v kooperaci při graficky složitějších scénách nepěkně padá), multiplayer si zasloužil samostatnou péči studia Splash Damage. A ti odvedli setsakramentsky dobrou práci. Nakopli zmiňovaný počet snímků na šedesát, který se drží i ve chvíli, kdy se na obrazovce sejde maximální počet osmi hráčů. Staré mapy dostaly facelift v podobě ostřejších textur, ale jinak zůstala krycí místa zcela zachována, takže pokud jste v multiplayeru řádili před devíti lety, budete se cítit jako doma. Mnoho vychytávek, které přinesly až následující díly, za všechny jmenujme například štíty nebo přísavné granáty, zůstaly tomuto remasteru zapovězeny, stejně tak jako rozšířená nabídka módů. Těch tu sice není moc (tři v Social části, další tři v Competitive části), ale síťový kód je skvěle optimalizovaný a během chvilky vás spojí s hráči okolo vašeho ranku. A ruku na srdce, stejně většina z vás bude hrát hlavně Team Deadmatch. Ne, účinnost brokovnic stále nebyla nijak snížena...

Byla by pochopitelně chyba hru hodnotit pouze z nostalgického pohledu a srovnávat ji se svou předchůdkyní. I zcela noví hráči, kteří na Xbox One se sérií Gears of War začínají, si ji skvěle užijí a navíc nebudou zatíženi hardcore standardy tehdejší doby, které se v dalších dílech (ku prospěchu všech hráčů) neustále obrušovaly na přijatelnou míru. GOWUE jsou stále hardcore hrou, jenom nyní přibyl pocit fér výzvy, kdy už desítka nepřátel automaticky neznamená několikanásobné opakování kontrolního bodu. Navíc aktuálně těží i z toho, že podobné hry na nových konzolích jednoduše neexistují. Ať už na jedné, nebo druhé platformě je kritický nedostatek kooperativních stříleček, viděných z pohledu třetí osoby. Gears of War: Ultimate Edition však vyplňuje tuto díru více než slušně.

Gears of War: Ultimate Edition
Xbox Xbox One
Windows PC

Verdikt

Nakopněte své Lancery, nabijte Gnashery a přesně zamiřte svými Longshoty. Gears of War jsou zpátky, lepší než kdykoliv předtím.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama