Gamescomové dojmy z Moving Out 2 - ještě šílenější stěhování
"Stěhovací Overcooked" Moving Out si mě naprosto získal a s partou příbuzných jsem v něm strávil spoustu času. Jak se mi z hands-on ukázky na Gamescomu pozdává druhý, ještě šílenější díl?
Zatímco jiní hráči (zdravím Zdeňka) objevili krásy kooperativního šílenství a chaosu v Overcooked už před léty, já jsem se k němu dostal až s větším zpožděním. O to více jsem ale žánru “kooperativních akčních puzzlů” propadl. Po vyčerpání možností obou dílů Overcooked samozřejmě může přijít prázdnota, naštěstí se ale najde dostatečné množství kreativních vývojářů, kteří se nechají inspirovat a na mimořádně návykový princip naroubují úplně jiné činnosti.
Místo rondonu jste tak mohli obléct třeba stěhovácké rukavice v Moving Out. Za ním stojí australské studio SMG a u prvního dílu jsme na Switchi zažili nejednu bláznivou rodinnou chvíli. Čas ale pokročil a rychle rostoucí studio se rozhodlo pokročit k vývoji dvojky. Tu slavnostně oznámilo během Opening Night Live na letošním Gamescomu, a přímo na výstavišti jsem měl možnost hru vyzkoušet, společně s šéfdesignérem Davem Lockmanem a náhodným italským kolegou - novinářem.
STĚHUJEME DIMENZEMI
Zatímco první díl hráče nechal stěhovat nábytek v relativně realistických prostředích rodinných domů a vil, přičemž chaos na obrazovce zajišťovalo dost neomalené chování ze strany hráčů, tentokrát do toho autoři šlápli naplno. I tentokrát se ústřední stěhovací tým vypraví do střídmých domácností, velkou část hry ale strávíte v alternativních a naprosto ujetých dimenzích.
V rámci hratelné ukázky jsme toho viděli opravdu hodně a studio ukázalo, jak mu rozhodnutí opustit bezpečí realistických světů rozvázalo ruce v otázce herního designu. Základní hratelnostní koncepty spočívající v tom, že některé věci jsou těžké, jiné rozměrné, některé je třeba prohodit oknem a jiné (zvířata) vám raději utečou, už vyčerpala jednička. Pokračování tedy musí přijít s pár zajímavými novinkami.
Hráči se tak postaví třeba pestřejšímu a propracovanějšímu systému dveří. Lítačky ostatně v praxi nejsou nejobvyklejší druh, v domech tedy nově čekají jednosměrné dveře nebo posuvná vrata, která musí jiný hráč držet, aby se sama nezavírala. I taková drobnost umí pořádně zahýbat s dynamikou toho, co se na obrazovce děje a logicky otevírá další možnosti jak škodit spoluhráčům. V cukrátkové dimenzi je zase potřeba pomocí demoličních koulí, které lze dostatečně rozpohybovat jen ve dvojici, vylouskat borůvky z jakéhosi křupavého obalu. Nechybí ani varianty s tříděním materiálů, které je třeba vyměňovat mezi ostrůvky, na dálku ovládaní roboti, obří fackovací ruka odpalující předměty i postavičky a další drobnosti zpestřující důvěrně známou hratelnost.
ČTYŘI DO PARTY
Nad rámec toho se ale druhý díl nijak zvlášť nevymyká předchůdci. Hraje se pořád stejně, jen se toho na obrazovce děje ještě více a v některých momentech si musíte dávat pozor na větší množství dynamických překážek a nebezpečí. Hrajete i se stejnými postavami, respektive se jejich nabídka jen rozšířila a všechny původní varianty zůstávají.
Osamělí hráči se nemusí trápit ani některými mechanismy postavenými na spolupráci
Velkou novinkou je možnost hrát online s kamarády. Není žádným tajemstvím, že Moving Out, stejně jako Overcooked, nabídne tu pravou zábavu až minimálně ve dvou a ideálně ve čtyřech hráčích. Dosud jste ale museli sedět u jedné obrazovky, což dvojka změní, a to včetně meziplatformního hraní. Tvůrci se na druhou stranu dušují, že jsou všechny mapy optimalizovány i pro sólo hraní, a osamělí hráči se nemusí trápit ani některými mechanismy postavenými na spolupráci. Naopak narazí na pár předmětů unikátních pro singleplayer.
Chybět samozřejmě nebude ani velmi specifický a roztomilý humor. Z prvních trailerů jste možná postřehli, že gauče z oken vyhazuje třeba toastovač na invalidním vozíku - podobně praštěná je celá hra. Lockman mě navíc ubezpečil, že lokace opět ožijí dynamickými prvky jako jsou pod nohy se pletoucí slepice.
Z první zkušenosti mě mrzí jen to, že se nijak nerozšířily možnosti pohybu a manipulace s předměty. Ty jsou doslova identické jako v jedničce a doufal jsem, že k skákání, uchopení, tahání a házení, případně házení ve dvou, přece jen dostaneme ještě něco navíc. Vývoj ale ještě zdaleka není u konce, hra ani nemá pevné datum vydání a dočkáme se jí snad během příštího roku.