Gamescomové dojmy z Matcho, české spoj tři střílečky, která může překvapit
i Zdroj: FiolaSoft
Preview Matcho Článek Gamescomové dojmy z Matcho, české spoj tři střílečky, která může překvapit

Gamescomové dojmy z Matcho, české spoj tři střílečky, která může překvapit

Radek Raudenský

Radek Raudenský

25. 8. 2022 23:25

Už je to pár let, co nám Filip Kraucher představil inovativní spoj tři střílečku Matcho. Dlouho se hratelná ukázka schovávala pouze na menších, především vývojářských akcích, nově ale FiolaSoft vyjel i na Gamescom, kde jsme měli šanci hru vyzkoušet. A překvapivě má Matcho nakročeno hodně dobře.

Reklama

Letošek českým hrám na Gamescomu přeje. Ještě před pár lety byly možnosti objevit se na největším herním veletrhu Evropy velice omezené, díky spojení herních vývojářů pod záštitou asociace GDA se ale opět podařilo na Gamescomu zbudovat alespoň reprezentativní národní stánek v rámci indie scény (nepočítáme-li mnohem větší a zastoupení The Last Oricru v rámci Plaionu). Na místě jsme se setkali se zástupci studia FiolaSoft, kteří nám ukázali aktuální demo velice zajímavého projektu Matcho. 

SPOJ TŘI JAKO STŘÍLEČKA

Určitě znáte Candy Crush –  klasickou hru zakládající na naprosto primitivním principu „spoj tři“. Z konceptu postupem let vyrostl velmi populární žánr her, které většinou slaví úspěch na mobilních telefonech. Ještě nedávno bych asi nedokázal ze své hlavy vypotit, jak by šlo koncept obrátit naruby, abych tento žánr dokázal vymyslet „jinak“. Nějak inovativně, zkrátka „out of the box“. FiolaSoft to ale dokázal a představil střílečku, kde se nebojuje se zbraněmi, ale pomocí spojování stejných barev.

Příběh zatím nebudeme rozpitvávat. Ve hře ale hraje svou roli a zakladatel studia Filip Kraucher slibuje, že půjde o smysluplnou zápletku, která vás požene kupředu. Dokazuje to třeba i profesionální anglický dabing, který zní opravdu dobře. Ostatně ho pro studio zařizuje dvorní režisér ze zámoří a nabízí zvučná jména z AAA herních projektů. A těch „dobře“ je ve výsledku více. Z trailerů jsem se celkového pocitu ze hraní strašně bál. Vývojářské studio totiž za sebou nese pouze jeden větší titul, a to Blackhole, který byl tvořen v GameMakeru a rozhodně v sobě neskrýval nezávislou duši. Matcho je někde úplně jinde. Hra poháněná Unreal Engine 5 běží plně v 3D a navíc si bere za úkol prorazit s úplně novým, inovativním nápadem. Tady se toho může pokazit strašně moc.

Minimálně základ ale přítomen je. Jakožto milovník stříleček jsem se bál pohybu. Ten je ale v kontextu žánru a produkčních hodnot dobrý. Je plynulý, navozuje pocit z toho, že se skutečně „pohybujete“ a nelétáte, zároveň při samotných soubojích oceníte i práci s kamerou, plynule se otáčíte, skáčete… no zkrátka movement funguje až překvapivě dobře.

MEZI ŘÁDKY

 

Filip nám při hraní prozradil, že vytvořit základní příběhový rámec ke hře trvalo doslova jen pár minut, respektive rychlý brainstorming u jídla ve fastfoodu. Z “kapesníkového” konceptu pak začala rychle vstávat kostra příběhu. Od Blackhole se Matcho liší tím, že se autoři snaží příběhem obalit základní myšlenku hratelnosti, zatímco u Blackhole jako první vznikl scénář, kterému bylo třeba vdýchnout život samotným hraním.

Jak se v Matcho bojuje asi nejlépe pochopíte z videa – hlavní postava zkrátka disponuje tajemnou silou, díky které dokáže navzájem spojit tři malé barevné robůtky a tím se jich zbavit. Z prvních desítek minut hraní lze jen těžko hodnotit to, jak bude hra dále pracovat s tímto principem – jako prvotní nápad to zní skvěle, ale už během 30 minutového dema bylo znát, že jen na tomto prostém spojování nemůže fungovat celá hra. Dočkali jsme se třeba bossfightu, většího nepřítele s roujícími barevnými cíli, který hraní ozvláštnil, právě takových momentů (a třeba dodatečných mechanismů) ale bude během celkem standardně dlouhé kampaně potřeba více.

PODAŘÍ SE?

Jestli v něčem Matcho naprosto vyniká a mohu to vychválit do nebes, je to hudba, zvuky a zkrátka audiodesign. Soubojový soundtrack je v některých momentech možná až příliš akční, ale jeho vyznění je opravdu skvělé a ve výsledku zní famózně. Stejně tak ambientní hudba skvěle doplňuje hratelnost a vůbec špatně na tom nejsou ani klasické zvukové efekty. 

Gamescomové dojmy z Matcho, české spoj tři střílečky, která může překvapit
i Zdroj: FiolaSoft

Ale musím se dostat i k věcem, které mohou být při vydání velkou bolístkou. Studio už delší dobu bojuje s designem postav, který se mě osobně nelíbí, i když studio na mimice a přirozenosti tváří už nějaký ten pátek pracuje. Testovaný build ale ještě poslední úpravy neobsahoval. To samé platí třeba pro animace při wallrunu nebo stealth. Dabing při cutscénách nesedí do pusy a běhání (respektive jeho animace) také není stoprocentní. 

To všechno jsou ale chyby, které se dle mého dají do vydání, které je naplánováno někdy na příští rok, napravit a vyladit. Je třeba otázkou, zda se studiu podaří udělat z Matcha více střílečku. Jak už jsem zmínil, pohyb i souboje fungují dobře. Hodně mě překvapilo, že šlapou i v poměrně vysoké rychlosti. Osobně si myslím, že jsem během dema máchal kamerou dost zběsile a snažil se roboty navzájem propojit – naštěstí je systém natolik „friendly“, že i s poměrně velkou odchylkou stále robota „zasáhnete“, protože hra předvídá, kterou barvu chcete chytit. Může se zdát, že až moc odpouští, osobně jsem ale z rychlého souboje s více než desítkou robotů měl velmi dobrý pocit.

Po vyzkoušení na vlastní kůži ale hře velmi fandím

Hra nicméně zatím nepůsobí jako střílečka, ale spíše jako akční adventura. Právě díky řešení puzzlů, prozkoumávání světa nebo třeba zmíněnému parkouru, který je ve hře zatím řešen jen velice základně. Vím, že to bude znít dost hnidopišsky, ale pro pocit ze střílečky bych potřeboval třeba ještě jednu „zbraň“ nebo granát. A třeba takové novinky ještě přijdou – kdo ví. 

Přesně proto je zatím nemožné hru jakkoliv hodnotit. Viděli jsme úplný začátek kampaně, kde jsem si potvrdil to hlavní – základní hratelnostní mechanismus funguje dobře a díky tomu by si měl udržet pozornost většiny hráčů. Matcho má před sebou náročnou budoucnost, která může dopadnout jakkoliv, po vyzkoušení na vlastní kůži ale hře velmi fandím.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama