Forza Motorsport 2 Recenze Forza Motorsport 2

Forza Motorsport 2

michal.jonas

michal.jonas

20. 5. 2007 22:00 17
Reklama

Snad nejočekávanější hra současnosti na Xbox 360 poutá podobný zájem, jako onehdy impresivní Gears of War. Neobyčejné dílo studia Turn 10 má ambice usednout na trůn nejlepšího automobilového silničního simulátoru bez rozdílu platforem, čemuž tvůrci podřídili skoro úplně vše. Již první díl na Xbox dokázal s přehledem konkurovat slavnější sérii Gran Turismo (GT) a v některých aspektech ji dokonce překonal. Aktuální dvojka už nechce stát v pozadí a obsahuje rovnou několik unikátních novinek, jenž se doposud v automobilových simulátorech neobjevily.

Další česká hra pro Xbox

Forza 2 je dalším dítkem českého zastoupení Microsoftu, tedy z pohledu lokalizace, protože hra je kompletně počeštěna s již skoro tradiční pečlivostí. Kromě občasné chybějící diakritiky je překlad hlavně po slohové stránce vynikající. I díky němu se člověk v hatmatilce automechaniků, která prostupuje úpravou aut, neztratí. Bravo poprvé. Nová Forza je vytvořena přímo pro oficiální bezdrátový volant od Microsoftu, nicméně i ovládání skrze joypad je dostatečně přesné. V konfiguraci se nabízí 6 předvoleb rozmístění tlačítek, přičemž plyn může být jak analogový, tak i digitální. Plynule lze nastavit mrtvou zónu akcelerace, brzd i řízení a to pro obě periferie.

Arkáda i simulace

Naprostou šíleností je ale podpora zobrazení rovnou na třech televizích či monitorech, což již tvůrci předváděli na dřívějších prezentacích hry. Je k tomu ovšem mimo zobrazovačů zapotřebí tří konzolí, které se propojí přes system link. Obraz pak pokrývá skoro 180° v čelním výhledu. Funkce je to zajímavá, ale doma to asi těžko někdo vyzkouší. Podobně jako u konkurence jsou základní herní režimy dva, a to arkáda a kariéra. Právě arkáda je nejpřístupnější a nejrychlejší způsob jak si ihned zajezdit, ovšem své místo má i pro tréninky. Ve volné jízdě si totiž můžete vyzkoušet jakékoli odemčené auto a okruh bez dalších omezení. Oproti tomu v časovkách máte zase dobrou možnost k získání nových strojů do vaší garáže.

Nicméně při jakékoli jízdě vás hra penalizuje a to poměrným časem, kdy vyjedete z trati. Tento čas se pak přičte k výsledku aktuálního kola. Podobně jako v PGR3 se vždy vaše dosažené časy automaticky nahrávají na výsledkový server a kdykoli si tak můžete zkontrolovat vaši pozici v žebříčku nejlepších i svých přátel. Díky tomu jsou i obyčejné time trialy napínavé, protože soupeříte nejen proti časům svých přátel a dalších hráčů z celého světa, ale také proti svému ghost caru, jenž si ale můžete vypnout.

Internet nutný

Zábava ovšem nekončí. Online žebříčky jsou neskutečně rozsáhlé a míra logovaných údajů je až neskutečná. Každý okruh včetně svých variant má vlastní tabulky nejlepších závodníků. Vždy vidíte kromě gamertagů i datum kdy závodník dosáhl svůj rekordní čas a jaké měl zapnuté asistenty. Dále se můžete podívat na opakovačku jeho jízdy, popř. si rovnou stáhnout jeho ghost car a zajet si proti němu. Veškerý přenos dat se serverem je bleskový a nikdy prakticky vůbec nečekáte. Replaye jsou k dispozici úplně vždy ve všech režimech a nemusíte ani zajet celé kolo do konce. Bravo podruhé.

Opakovačky nabízejí volbu z několika kamer (TV přenos chybí) a stejně jako v jízdách při pohledu za vozem a také v showroomu dovolují volně kroužit kamerou okolo vozidla. Přirozeně je možné záznam uložit na pevný disk. Kapitolou samu pro sebe je velmi intuitivní foto režim. Umí zhruba to samé co „foťák“ v GT4, tedy nastavení ohniska, clony, závěrky, efektů, atd., ale bohužel neumí vyexportovat obrázky na externí médium. Snímky uloží pouze na pevný disk, popř. ihned pošle na server Forzy, kde si pak fotky v počítači prohlédnete, popř. vytisknete. Obrázky na webu jsou k nahlédnutí i všem ostatním návštěvníkům, ale uložit si takto můžete jen pět obrázků. Tentokrát dáváme palec dolů.

Poslední položkou arkády jsou exhibiční závody. Jezdí se vždy s daným typem vozu vesměs na kratší vzdálenosti a stejně jako v časovkách jste za dobrý výsledek odměněni novými vozidly. Maximální počet jezdců v jednom závodě je stejný pro všechny podniky včetně multiplayeru a činí pouze osm vozidel. I když se hra dříve testovala s tuctem závodníků na jedné trati, přednost dostalo plynulé snímkování a spolehlivost online připojení. Větší počet jezdců alespoň v offline režimech by jistě nebyl na škodu. Takto jsou po startu rozdíly v dovednostech živých hráčů v multiplayeru někdy záhy propastné a pole se často roztrhá. Při jízdě samosebou nechybí standardní vizuální pomůcky jako je mapa s vyznačením mezičasů, popř. zrcátko, ale navolit si lze i ukazatele náskoku a ztráty na nejbližší jezdce.

Závodní ráj

Hlavní částí Forzy 2 je přirozeně kariérní režim. Na začátku si musíte zvolit jeden ze tří domácích regionů, přičemž na výběr je Evropa, Amerika a Japonsko. Tato volba nemá vliv na přístupné tratě jako např. v sérii TOCA, ale na dostupné vozy již ano. Jde o to, že např. na starém kontinentu máte snáze dostupná vozidla evropských automobilek. Všechna auta do kariéry si musíte vždy nejdříve zakoupit za vydělané kredity, tedy finanční management se nese ve stejném duchu jako např. v řadě GT. Navíc na nákup domácích strojů zpravidla dostanete 30-40% slevu oproti cenám při pořízení z jiného regionu. Cizí vozidla jsou zase naopak ze začátku nepřístupná a odemykají se až v dalším průběhu kariéry.

Celková nabídka vozů čítá včetně modifikací přesně 310 kousků rozdělených do deseti výkonových tříd. Z tohoto počtu je několik vozů výhradně součástí limitované edice a další půjdou získat pouze ve zvláštních online aukcích pořádaných přímo vývojáři. Nejslabší „déčka“ parkují u vás pod barákem, ale nejsilnější speciály třídy R1 již tvoří jen závodní stroje, jako je např. dieselový monopost Audi H8, vítězný to vůz posledního ročníku 24 Hodin Le Mans. Vozový park tedy perfektně pokrývá široké rozpětí od civilních vozů přes konfekční sportovní stroje až po luxusní bouráky prestižních značek. Druhou polovinu tvoří licencované závodní speciály z okruhových sérií FIA GT, Le Mans Series a z mnoha dalších silničních seriálů z celého světa. Každý vůz charakterizuje množství údajů v podobě přehledných stupnic, z nichž se snadno odečtou výkonové charakteristiky. Kromě těchto číselných ukazatelů pro snazší porovnávání nechybí ani stručná tabulka maximálky, výkonu a dalších hodnot.

Škoda jen, že nejsou alespoň závodní auta více konkrétněji popsána. Kdybychom si mohli přečíst o úspěších, popř. v jakém šampionátu vůz jezdí, volba auta by nebyla tolik anonymní. Přece jenom to, že Audi vyhrálo Le Mans zrovna nemusí vědět každý. Znamenitá je i várka tratí a okruhů. Dílem se jedná o překonstruované cesty z prvního dílu, dílem o nové smyšlené tratě (např. městské okruhy) a dílem o precizně zdigitalizované reálné závodní tratě včetně legendární severní smyčky Nürburgringu. Skutečné okruhy pomáhaly modelovat tisíce fotografií, hodiny natočeného videa a dokonce i původní stavební plány tratí a GPS mapy. Včetně všech variací je tratí 47 a z tohoto počtu je 8 reálných.

Skoro jako ve skutečnosti

Po startu závodu vás okamžitě ohromí znamenitá grafika vozů i prostředí, která subjektivně trumfne i demo Gran Turisma HD na PS3. Oproti nedávno uvolněnému demu Forzy je vizualizace plné hry o třídu výš. Particle efekty, dynamické stíny, odrazy na kapotách, pokročilé vyhlazování a k tomu parádní ostrost nabízejí fenomenální zážitek pro oči a navíc se hra i při osmičce vozidel na trati svižně hýbá v 60 snímcích za vteřinu! V autech je vidět do kokpitů na animované jezdce, kteří se realisticky naklání podle zrychlení, ostatně stejně jako celý vůz. Kamera zpoza palubní desky ale chybí, spokojit se musíte buď s pohledem přes kapotu a nebo s budíky ála GT. Vůbec fyzika a simulace sil působících na vůz je také bezprecedentní, čemuž napomáhá i nezávisle počítané zavěšení všech kol. Proto jízda i v replayích působí opravdu reálným dojmem a vůz sedí ve stopě přesně jak má. Okruhy jsou pak velmi živé díky halasně povzbuzujícím 3D divákům a disponují také úžasnou pozorností k detailům. Zmínit musím také opravdu dalekou dohlednost. I vzdálené kopce jsou stejně detailní jako vlastní trať. Bravo potřetí.

Hodně se mluvilo o kolizním modelu a byť výsledek není zcela přesvědčivý, stále se jedná o skvělé demolice vozů, včetně jejich vlivu na jízdní vlastnosti. V arkádě je ovšem poškození pouze kosmetické a nemá na nic vliv. Poškozování má několik stupňů, přičemž na simulační nastavení vozidlo poměrně lehce rozbijete tak, že bude okamžitě nepojízdné. Aktuální kondici auta ukazuje standardní piktogram v rohu obrazovky. Díky řidičským asistencím je Forza 2 snadno přístupná i pro závodní nováčky. Jízdní linka, automatická převodovka, systémy ABS, TCS a kontrola trakce vydatně pomáhají, ovšem v kariéře si nemůžete svobodně navolit co chcete používat. Tyto pomůcky jsou svázány se čtyřmi obtížnostmi, které si alespoň můžete kdykoli měnit. Vozy ve vaší garáži pro kariéru pak můžete široce upravovat v míře doposud nevídané. V rozsáhlém editoru si autíčko nalakujete, polepíte a pokreslíte dle libosti.

Poštelujte si co chcete

V neskutečně rozsáhlém tuningu a ladění auta se lehce ztratíte, ovšem vždy je k ruce pohotová nápověda stručně osvětlující co který úkon způsobí. Tvůrci šli do naprostých detailů, takže si nastavíte mimo jiné kompletní geometrii náprav včetně sbíhavosti a záklonu/odklonu čepu a nebo svornost diferenciálů. Zvolené nastavení se dá uložit. Na virtuální dynamické brzdě vám počítač na přání okamžitě vyplivne hodnoty výkonů a fyzického zrychlení, podle kterých hned vidíte skutečný vliv na vozidlo! Přesvědčit se můžete i v testovací jízdě. Nejen v ní zužitkujete pokročilou telemetrii, která je kdykoli dostupná prakticky při každé jízdě. Ta obsahuje podobně jako tuning doslova desítky údajů ergonomicky rozprostřených kolem okrajů obrazovky aby nerušily při řízení. Za vydělané kredity si pak nakupujete nové součásti pro vylepšení vozidla včetně spoilerů, dílů motorů, pneumatik, podvozku, atd. Tyto součástky zlepšují tzv. výkonový index každého auta, což je užitečné číslo udávající jednoduše pořadí a výkony ve své třídě. Čím vyšší je třída, tím je tato hodnota vyšší.

Podniky v kariéře jsou velmi rozmanité a jistě je dříve než za několik týdnů, či spíše měsíců neodjedete. Závody jsou vypsány pro určité značky, oblasti, pohony, nechybí ani dlouhé vytrvalostní série či obdoby skutečných okruhových šampionátů. Obecně je zdejší závodění zhruba v intencích svých starších konkurentů jako jsou série GT, nebo Sega GT. Posledním závodním režimem je multiplayer, jenž nabízí jak závody na rozdělené obrazovce, tak i online podniky. Opět zde připomínám obrovskou možnost přizpůsobení pro hostitele hry, kdy lze nastavit a filtrovat prakticky libovolné omezení či výhody. Probíhající závody vysílá Forza TV (stejná obdoba diváckého módu z PGR3) a opět se vše bedlivě zapisuje na web hry včetně všech možných žebříčků.

Online servis pro všechny

Vůbec online synchronizace hry s oficiálními servery je další unikátní vlastností hry. Na oficiální stránky se přihlásíte z počítače na svůj Xbox Live účet a ihned můžete využívat bohatých možností webu. Kromě uploadu a prohlížení fotek zde vidíte i další neskutečně podrobné statistiky, všechny vypsané veřejné online turnaje pořádané tvůrci hry a nebo kompletní aukční servis. Svým kamarádům můžete poslat přes internet své nejlepší časy ve formě ghost caru, osvědčená nastavení a tuning k určitým vozům, nebo dokonce darovat celá auta z vlastní garáže. Dále máte možnost dokonce založit i online aukce, do kterých budete moci přihlásit třeba váš vyšperkovaný a vítězný vůz. Každý stroj v kariéře je opět sledován chytrými servery hry, takže při prodeji si zájemci hladce ověří jeho vítězné trofeje či porážky! Jestli jste se doposud divili proč je Xbox Live placená služba, teď vidíte proč tomu tak je.

Online možnosti a funkce hry jsou opravdu z říše fantazie, prakticky stejně jako celá hra. A to jsem ještě nezmínil ani postup jezdců i aut do vyšších úrovní ve stylu RPG her, zastávky v boxech, příjemný soundtrack a zvuky motorů, nebo kluzké olejové skvrny na vozovce po nehodě. Novou Forzu budete hrát týdny a stále objevovat něco nového. Forza 2 po právu hladce předhání celé startovní pole a co se nepovedlo předchůdci, dvojka dokázala již v prvním závodě. Troufám si tvrdit, že v současnosti neexistuje žádná jiná takto vymakaná a nesmírně hluboká závodní hra. Forza 2 tak obsadila trůn nejlepšího automobilového simulátoru současnosti a nebýt několika drobných zaváhání (chybějící kokpity, omezený fotografický režim, apod.) byla by to jasná desítka!

Forza Motorsport 2
Xbox Xbox 360

Verdikt

Nová Forza jistě způsobí malou revoluci v silničních závodech protože v jejím případě tvůrci opravdu dostáli významu slova next-gen.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kromě těch několika málo mínusů dole je to naprostá závodní extáze.
Škoda chybějících kokpitů, na trať by se jistě hodil větší počet vozů, fotografický režim neumí nahrávat na externí média a v opakovačkách by bodla lepší volba kamer.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama