Fortnite Recenze Fortnite

Fortnite

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

1. 9. 2017 11:00 15
Reklama

Téměř šest let. Tak dlouho jsme si museli počkat od oznámení v rámci tehdejších Spike Video Game Awards na hratelnou verzi hry Fortnite. Od té doby se změnilo mnohé, což běžného hráče nemusí vůbec zajímat. Podstatné jsou dvě věcí. To, že se aktuálně nachází ve fázi přednostního přístupu, za který je třeba si zaplatit, přičemž se příští rok otevře všem. Zdarma. A za druhé, že stále jde o kombinaci týmové střílečky a stavění obranných valů proti hordám nepřátel. To je dvojsečná zbraň a není to myšleno jen jako odpověď na kooperativní střílecí hry se zajímavým bonusovým nápadem, kterých, zcela upřímně, od roku 2011 příliš nevzniklo. Jakkoliv tento koncept mohl vypadat před lety neokoukaně a zajímavě, asi si pod ním představíte něco dost jiného, než si ve Fortnite budete moci zahrát. Jak se to tedy celé hraje?

PĚKNĚ OD ZAČÁTKU

Základem jsou dva režimy – sbírání surovin na craftění opevnění a podpůrných předmětů a střílení do monster, které se snaží zničit MacGuffin kdesi na mapě. Ještě předtím, než se zmíním o kooperaci, je třeba dodat, že kompletně celou hru je sice možné hrát i v singleplayeru (byť připojení k internetu je povinné), ale velmi brzy narazíte na strop, který ani hlavou, ani lepším vybavením zkrátka neprorazíte. Kooperace je tedy jedinou možností jak využít veškerý obsah, který hra nabízí. A je rozhodně dobře, že zde funguje matchmaking s náhodnými hráči, kteří jsou plus mínus na vaší úrovni. Jedním dechem je však třeba dodat, že s nimi bez hlasové komunikace daleko nedojdete a skupina tří kamarádů nejen umocňuje herní zážitek – postupem času se stane nutností.

Fortnite nemá otevřený svět. Každý z úkolů, který se pojí s hlavním příběhem o jakési fialové bouři, která přetvořila většinu planety v krvežíznivá monstra, vás přenese na striktně ohraničenou mapu.

Fortnite byl první hrou, která měla běžet na tehdy zbrusu novém Unreal Enginu 4. Přímo ve hře ale jakékoliv výhody této technologie, které by ji odlišovaly například od Unity, prakticky nezaznamenáte. Ano, hýří všemi barvami a úplně všechno, co na mapě vidíte, můžete rozbít na suroviny. Stromy počínaje, přes auta, a rozhodně nekonče u libovolných zdí z budov. Vše ale působí jaksi nuceně a nebýt náhodných mini-úkolů, které se objevují během fáze lootování, jednalo by se o zbytečné plýtvání času. Zdroje se naštěstí přenáší mezi jednotlivými úrovněmi, tudíž pokud si natěžíte například dostatek dřeva v jedné misi, můžete začít stavět dřevěné opevnění hned na začátku mise další. Cože? Mise? Ano, Fortnite nemá otevřený svět. Každý z úkolů, který se pojí s hlavním příběhem o jakési fialové bouři, která přetvořila většinu planety v krvežíznivá monstra, vás přenese na striktně ohraničenou mapu, která se na chvíli stane vaším hřištěm. Dává to smysl, zejména vzhledem k výše zmíněné možnosti skutečně všechno rozbít na hadry, ale není možné nevidět, že potenciál základního nápadu leží daleko výš.

HURÁ NA NĚ!

Jakmile si všichni hráči natěží dostatek zdrojů a rozestaví kolem středobodu vašeho snažení (většinou libovolně velký generátor) dostupné opevnění, musíte ručně odstartovat druhou fázi každé z úrovní. Ta spočívá v náhodném spawnování monster, které se snaží probít vaší defenzívou. Vy jim v tom můžete zabránit za použití pastí a pochopitelně také zbraněmi na blízko i na dálku. I zde ovšem Fortnite trochu klame tělem – ve většině mnou hraných misí se nepřátelé objevují nikoliv po celé mapě, ale vždy v předem daných lokacích. „Souboj“ tedy nakonec vypadá tak, že si stoupnete na nějaký vyvýšený pahorek a střílíte neustále do jednoho místa, odkud vybíhají zmutované hordy. „Kooperace“ spočívá pouze v odchytávání zbloudilých jednotlivců a opravování poničeného opevnění. Jakékoliv prvky taktiky jsou potlačeny ve prospěch co nejefektnější (nikoliv nejefektivnější) akce. Ano, můžete si vybudovat věž, ze které budete odstřelovat silnější nepřátele, ale to vás jednak bude stát velké množství zdrojů, které by se možná hodily jinde, a také vám nikdo nezaručuje, že na vás vůbec nějací nepřátelé zbydou.

Velkým pozitivem je samotný proces budování. Jakkoliv vyžaduje trochu cviku a bez tutorialu je takřka nemožné postavit obyčejnou čtvercovou budovu s dveřmi, stačí se s ním trochu sžít a skutečně v mžiku můžete budovat i složitější konstrukce. Stěny jsou rozděleny do několika sektorů, který „vykrajováním“ můžete dále upravovat a i na pomalém gamepadu vše funguje přesně tak, jak má. Věčná škoda, že drtivá většina věcí, které musíte chránit (a ve výsledku i nepřátel), se v současné době nachází na zemi. Je sice možné „vykutat“ krajinu okolo a postavit cosi ve stylu vodního příkopu, ale jelikož není nikdy možné nepřátele úplně odříznout a vytvořit jim umělé koryto, tak jakékoliv efektní věže, cimbuří a prakticky všechno, co si asociujete s nedobytným hradem je zcela na nic. Nepřátelé si stejně vždycky proklestí cestu přes přízemí a přebytek zdí vám bude leda tak překážet.

ZPÁTKY KE STROJŮM

Kompletně překopat by si zasloužilo menu, jehož smysl jsem pochopil až při sledování zkušenějších hráčů na YouTube. Ne snad, že by bylo kdovíjak nepřehledné, ale význam různých karet, lootu i jakýchsi společníků, což není ve výsledku nic jiného, než glorifikovaně pojmenované schopnosti vaší postavy, by si jistě zasloužily důkladnějšího vysvětlení. A třešničkou na dortu je animace otevírání balíčků, které dostanete za každou dokončenou misi. I když, balíčků. Namísto otevírání truhel zde mlátíte piňáty, což je na první pohled sice zábavné, ale kvůli nepřeskočitelné animaci při větším počtu nahromaděných piňát také neuvěřitelně zdlouhavé a nakonec i otravné.

Většina předmětů je navíc striktně spotřební. Jakmile nějakou zbraň „vystřílíte“ natolik, že se vám rozpadne v ruce, budete si muset vycraftit novou.

Je otázka, zda vydání Fortnite v tomto stavu za reálné peníze nemůže přinést více škody než užitku. Cena je přitom mimořádně důležitý aspekt, neboť aktuálně nevíme, zda veškeré nakoupené předměty (loot dostanete jak při koupi libovolné verze hry, tak si ho můžete dokupovat za reálné peníze přímo ve hře) zůstanou i ve verzi finální. Reálná obava může panovat i o hodnotu jednotlivých předmětů – to, co je aktuálně raritní karta/zbraň/cokoliv, se nakonec může ukázat jako hromada nepotřebného harampádí. Většina předmětů je navíc striktně spotřební. Jakmile nějakou zbraň „vystřílíte“ natolik, že se vám rozpadne v ruce, budete si muset vycraftit novou. A vzhledem k nepříliš velkému počtu piňát, které jsem během hraní nasbíral (a ne úplně lákavému obsahu v nich), se misky vah mohou při intenzivnějším hraní překlopit na nepopulární pay-to-win systém, který vás v podstatě nutí kupovat loot za reálné peníze. Je tohle typ hry, který chcete hrát? Směle do toho. Ale možná přece jen počkejte na příští rok.

Fortnite
Xbox Xbox One
Windows PC
iOS iOS
Android Android
Xbox Xbox 360
Apple Mac
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Fortnite je sice stoprocentně funkční, ale nijak zvlášť výjimečná kooperativní akce, které by daleko více slušel free-to-play model. Na ten si musíme počkat až do příštího roku, ale pokud do hry chcete jít už teď, počítejte s daleko vyšší pořizovací cenou, než kterou si autoři účtují za instalátor.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama