fable-iii-muz-ktery-se-stal-kralem
Fable III Článek Fable III: Muž, který se stal králem

Fable III: Muž, který se stal králem

Luke

Luke

19. 8. 2009 22:57
Reklama

"Jste moc nedočkaví, přijďte za půl hodiny." Tak zněla informace na registraci pro tiskovku Microsoftu, kam jsme se dostavili se zdravým předstihem. Za půl hodiny byl registrační kout beze zbytku zaplněn novináři, kteří přišli o pět minut dříve než my (hádejte, kdo fakt přišel až za půl hodiny..) a lidská masa vydávala hučení, jako když v dáli běží turbíny. Se stejnou silou se pak vrhla do otevřených dveří sálu a vznikl tak klasický efekt trychtýře s malým průměrem odtoku. Nakonec zaznělo „plop! Áááách!“ a několik set lidí se rozsadilo na židličky. Úplně tak zanikl muž, se kterým jsme se již ráno srazili při příchodu: Peter Molyneux, hlavní hvězda tiskovky. Že se z akce Microsoftu stane one-man show jednoho muže a jeho hry ještě nikdo netušil.

"A bude to zadarmo!"

Peter Molyneux proslul na svých veřejných vystoupeních plynulými projevy plnými informací, které po dekódování odhalí, že vlastně celou dobu říkal to, co dávno víme – a my mu to vždy zbaštíme. Nejinak tomu bylo i nyní a jeho jemně modulovaný uklidňující hlas vypočítávající úspěchy Fable II bezpečně uspal nejednoho unaveného (a z cizího prostředí zděšeného) amerického novináře. Dřímaly revitalizovala až informace o opětovném uvedení Fable II na trh, tentokrát v podobě stahovatelné pětidílné série. Molyneux se vrací k distribučnímu modelu shareware, kdy první epizodu nabídne 29. září zdarma coby ochutnávku a další budou placené. Scott Miller, průkopník herního shareware s Wolfenstein 3D a Commander Keen, by se jistě zaradoval. Epizodická forma hry neskrývá, že jde z pohledu vydavatele jen o další způsob, jak výstavní krávu ještě jednou podojit. Epizody bohužel nevyjdou na Windows, aby se alespoň daly použít jako lakmusový papírek lidské chuti pirátit, dostanou je pouze uživatelé Xbox Live Arcade. Na celou tiskovku je jedno oznámení málo, a tak Molyneux vyrukoval se skutečným trumfem: Fable III.

Fable III: Muž, který se stal králem
i Zdroj: Hrej.cz

"Albion není jen ta země, kterou znáte."

Technologie je hotová, Fable III tedy vyjde již příští rok a bude navazovat na poslední díl. Nejen, že se objeví několik postav, které již známe, ale navíc budeme spojení s hrdinou dvojky. Jako syn nebo dcera se padesát let po jeho tažení vydáváte do říše Albion, která prošla zásadními změnami. Kolem měst vyrůstají industriální čtvrti a v nich začíná bujet chudoba a kriminalita. Tyranský vládce nereaguje na prosby svých poddaných a atmosféra útlaku dohnala společnost na okraj revoluce. Stáváte se přirozeným vůdcem a první polovinu hry sbíráte domobranu na převrat, který Albion změní – zda k lepšímu nebo horšímu, to záleží pouze na vás. Partyzánům totiž musíte za spolupráci něco slíbit a v druhé polovině to pak splníte nebo ne. V podstatě před sebou máte seznam slibů a v ruce zvýrazňovač na odfajfkování. Molyneux jako hlasatel morálních rozhodnutí chce před hráče postavit zjednodušenou politickou simulaci, ve které poznají, jak těžké je plnit volební sliby. Pravdomluvnost a čestnost reflektuje celý Albion. Dekadentní vladař poznamená kvalitu života všech lidí, stejně jako ten, který se snaží vycházet obyvatelstvu vstříc. V prvním případě budou vaši lidé trpět, naříkat a snažit se vás svrhnout, v druhém pak poznají chuť osvícené monarchie. Budete podporovat industrialismus (progresivní vladař) nebo mu bránit (zastánce tradic)? Investujete výnosy ze státní pokladny na podporu chudých (soucitný král) nebo stavbu dalších věží na domácím hradě (hamižný král)?

"Myslím, že je něco špatně s RPG hrami..."

Svrchovaný vládce má jako jediný soudní autoritu. Jednotliví měšťané budou tedy přicházet se svými problémy, které musíte vyřešit. Molyneux naznačil, že často půjde o detektivní případy, kdy musíte vyjít do ulic a najít důkazy svědectví (obvykle přetočí případ o sto osmdesát stupňů) anebo se můžete jen tak vypravit do čtvrtí zamořených kriminalitou a ulehčit jejich obyvatelům. Rozhodnutí ovlidní nejen životy jednotlivců, ale i celých regionů. Dobrodružství tedy s nástupem na trůn nekončí. Molyneux podotkl, že krajina, kterou známe ze hry, bude rozšířena o nové území, detaily však nezmiňoval. Podle jeho dalších slov je právě systém soudnictví a slibů tím, co RPG žánru chybělo – možnost svobodného zvolení, kým se vlastně stanou. Obvykle jde hrdina RPG po zlaté cestě ozářené sluncem, aby zabil zlo, ale tím ho vývojáři připravují o prostor pro zamyšlení, zda skutečně bojuje na dobré straně. S velkolepostí sobě vlastní Molyneux tvrdí, že právě Fable III by měla žánrový status quo výrazně změnit a nabídnout světu ultimátní RPG. Ignorujme na chvíli nabubřelost výroku a uznejme, že jestli se autorskému týmu podaří skloubit akční dobrodružství s manažmentem království zpracovat bez rozbití formy, půjde o neuvěřitelný úspěch.

Fable III: Muž, který se stal králem
i Zdroj: Hrej.cz

"Však víte, co se děje potom."

Pocity jsou momentálně v kurzu, jak dokazují i výroky Davida Cage (Heavy Rain) a Molyneuxova historie se dá označit za pocitovou odyseu. Proto chce dotáhnout emoční část hry ještě dál a dát hráčům komplexní systém... ehm, dotyků. Dotykového, ehm, levelování. Je to asi takhle: rukotřas, obejmutí, pocelování a „zbytek znáte.“ Dokonce můžete NPCčko držet za ruku a dívat se společně na západ slunce. Jako izolovaná informace zní doteky jako naprostá šílenost, ale uvědomte si, že ve svém jádru je i Molyneux šílenec a jeho maniakální smysl pro detail dokonce donutil scénáristy, aby najali herce a před kamerami předčítali jednotlivé party a přehrávali scénky, jako kdyby byli na prknech, co znamenají svět. Skrz divadelní inscenování scénáře autoři objevili, kde příběh dostatečně „neklouže“ a přepracovali jak rozmístění postav na scéně, tak jejich repliky a intonaci.

Zní to skvěle. Ale! Buďme rezervovaní. Vzpomeňme si, jak jsme Molyneuxovi věřili v případě Black&White, a jak se po celé sérii slehla zem. Může to být i případ Fable III, kdy samotná Molyneuxova prezentace vzbudí příliš nadšená očekávání a nakonec nebude ze hry nic víc, než nepovedený – přesto hrdinně odvážný – inovátorský pokus. Sám Molyneux přiznává, že s třetí hrou je to jako s třetím dítětem: do starších sourozenců rodiče investovali mnohem více lásky, energie a péče. Na posledním slajdu z celé Molyneuxovy prezentace je uvedena jedna lakonická informace. Na Milovi a projektu Natal se stále pracuje.

Po ukončení tiskovky se zdá, že sám Molyneux je hrdinou nějaké své hry. Hvězda z pódia se mění na skromného, nemluvného chlapíka, který splyne s davem a nechává se unést na další přednášku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama