exit-2
Exit 2 Recenze Exit 2

Exit 2

Michal Křivský

Michal Křivský

10. 5. 2007 22:00
Reklama

EXIT byla jednou z prvních her na PSP, na níž bylo demonstrováno, že tehdy nový handheld nemusí na konkurenci útočit pouze líbivou grafikou s přetékajícími polygony, ale dokáže se prezentovat i originálně zpracovaným logickým titulem. Druhý díl do konceptu hry nepřináší žádné převratné změny, a tak se všichni, kdo u EXIT trávili čas, budou cítit jako doma.

Slyší mě někdo?

EXIT 2 opět představuje specialistu na záchranu lidí jménem Mr. ESC, který ve své kanceláři čeká na telefonu, aby mohl kdykoliv pomoci lidem v nesnázích. Hra nabízí 110 úrovní, v nichž se podíváte do nejrůznějšího prostředí – od obyčejných kancelářských budov, metra, přes zaoceánské lodě, až třeba do zapomenutých chrámů a pyramid, z nichž budete zachraňovat turisty a průzkumníky. Pan ESC není jen tak někdo, je to takový únikový architekt-umělec, který si dovede se vším poradit a žádná překážka pro něj není nezdolatelná. Akčně-logická hra totiž přichází s jasně danými pravidly, v jejichž rámci se musí všichni nalezenci dopravit k bezpečnému východu. Hlavní hrdina vždy dorazí zcela bez výbavy a improvizuje až na místě. Tu najde klíč, támhle lano či provazový žebřík nebo krumpáč na odstraňování závalů atd. Základem ale je, že u sebe může mít pouze jeden takový nástroj, a proto ať chce nebo ne, bude muset zaměstnat i samotné zachráněné. Těch je několik typů, přičemž každý má své přednosti a omezení. Někteří disponují velkou sílou, jiní jsou průměrní a třeba pro posunování těžkých předmětů se musí opřít dva naráz. Zkrátka kombinací si užijete dostatek. Každá úroveň je navržená tak, aby každý předmět přesně zapadl na své místo a postupně se všem otevřela úniková cesta. Některé levely jsou opravdu těžké, protože při řešení hádanek vás krom vašich chybných rozhodnutí také limituje čas. Věřte, restart vás nemine, i když jste premianti na Matfyzu.

Ale že vypadám dobře, co?

Mezi zachráněnými lze najít různé typy postav, každá má nejen své vlastnosti, jak už jsme si řekli, ale také je díky originálnímu komiksovému zpracování bezpečně poznáte. Navíc aby nikdo nebyl na pochybách, postavičky se různě nakrucují a mají i průpovídky. Takový macho se neustále protahuje, aby vynikla jeho svalnatá postava a doplňuje to řečmi o svém (úžasném) vzhledu. Hamburgeroví tlouštíci (pardon, hra je označuje jako dospěláky) jsou silní (tedy přesněji mají sílu), ale když mají někam vyšplhat, musí jim dva pomoci. Abyste pochopili všechna pravidla a vztahy mezi postavami, je připraven tutoriál, kde se vše rychle naučíte a případně si to metodou pokus-omyl připomenete při ostré hře. Vedle lidí tu jsou ještě psi. Pes který štěká, nekouše a Pan Eskejp to s nimi navíc umí, protože díky jeho povelům dokáží přinášet předměty z těžko přístupných míst.

Nenechávej mě tady!

Jak už bylo zmíněno, každý level je jako puzzle, kde musí všechno pasovat. Kolem vás jsou místnosti plné překážek od jednosměrných jezdících schodů, výtahů, spínači blokovaných dveří, poházených beden až k blokům betonu. Následkem havárie může být část úrovně zatopena, zasypána nebo lze narazit na požár (často jej lze různými způsoby uhasit). Celou úroveň máte k dispozici z bočního 2D pohledu, jedná se o bokorys, díky kterému vidíte do všech místností jako byste byli uvnitř. Díky plastičnosti předmětů a 3D zpracování postav není problém mít přehled. Po úrovni se můžete volně pohybovat pomocí analogové páčky a zkoumat všechny aktivní prvky. Pro představu o celém levelu si lze prohlédnout i plánek.

Počkej tady

Zachráněným postavám, pokud se tedy nejedná o nemohoucího pacienta, kterého musíte nést na zádech, můžete udělovat jednoduché příkazy. Není problém je tedy požádat o výpomoc přesouváním beden, používáním dalších předmětů. Na ovládání si opravdu stěžovat nelze. Problém je spíše s jejich inteligencí. Jendou jim ukážete místo, kam se mají dostat a oni to udělají. Jindy si najednou usmyslí, že je to nemožné a nic s nimi nehne a je nutné je vést po kratších úsecích. Nechá se na to přivyknout. Podruhé jim zapomenete dát příkaz, aby zůstali stát a spustíte se prozkoumat patro pod vámi. A najednou vám nad hlavou prosviští nohy a na podlaze pod vámi se objeví krvavý flek, což znamená game over. Může za to nepozornost, ale mohlo to být lépe ošetřené. EXIT 2 je určena vyznavačům logických her, ale musíte mít na paměti, že tu neustále visí časový limit na úroveň a také že hlavní postavu plně ovládáte. Občas dojde na prokazování obratnosti a postřehu (tu a tam na čas podplavat překážku, v rychlém běhu přeskočit propast, včas seskočit z jedoucí kladky...).

Zvládnul jsem to!

Pokud se rozhodnete dohrát EXIT 2 na několik zátahů, připravte se na stereotypnost, byť se prostředí neustále proměňuje a přidávají se nové prvky v hratelnosti. Je to tím, že ti, které zachraňujete, se nemění a ke všemu dokola vedou ty samé řeči, až to leze na nervy. Podobně je na tom hudba. Snaží se být nevtíravá, ale jakmile se vám přestane dařit, zjistíte, jak se smyčka často opakuje. Velkým plusem je online bonusový obsah. Přímo ze hry se můžete připojit na web výrobce a stáhnout si do PSP nové balíky úrovní (některé s pekelnou obtížností). Lze je stáhnout i do počítače z oficiálního webu, ale přímo do PSP to je pohodlnější. Díky tomu vám Exit 2 vydrží opravdu dlouho.

Exit 2
PlayStation PSP

Verdikt

Už jednou jsme to viděli, ale i tak je to stále pěkná a zábavná logická hra. Kdo by nebral stovky úrovní?

Co se nám líbí a nelíbí?

Originálně zpracovaná logická hra se spoustou propracovaných úrovní, které je možné ještě rozšířit v online režimu.
Od svého předchůdce se mnoho neliší – minimum nových prvků, stále slabá umělá inteligence postaviček. Spíše se jedná o našlápnutý datadisk než plnohodnotné pokračování.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama