Epic Mickey Článek Epic Mickey

Epic Mickey

Dalibor Franta

Dalibor Franta

25. 11. 2009 23:35 4
Reklama

Warren Spector se konečně dočkal nového projektu. Ve studiích Walta Disneyho. A nehledě na to, jak nepravděpodobně to zní. Je to pravda. Epická pravda to je.

Oživování dávno padlých ikon, značek a hrdinů patří už tak nějak k inventáři zábavního průmyslu. Čas od času vyzvedne šťastná ruka osudu (osudu?) jednu mrtvou legendu, co dřív snášela dolary jako slípka z velkovýkrmny a vypustí ji znovu do oběhu. Pěkně špinavou, tak jak ji našla. Ta ruka. V tom tkví kouzlo re-designu. Ikona se pouští do světa protřelá všemi životními nezdary – špinavá a smradlavá a temná a dospělá. To aby každý viděl, čím prošla. To aby každý ocenil, jak šťastná ta ruka osudu (osudu?) byla.

Z pod kamene takhle dospělý vylezl Batman. Vylezl Perský Princ. Vylezl Sonic a Metroid a spousta jiných takhle vylezla a ještě vyleze. Třeba jako Mickey. The Myš. V minulém století nejtěžší kalibr světa s obrázky i bez. Rošťácká ikona několika generací dětí na celém světě. Dravý symbol úspěchu Walta Disneye. Dnes? Dutá schránka na peníze, kterou každý zná… aniž by tušil proč vlastně. Bez kouzla a bez názoru na svět. Bez duše. Právě jeho našel si Osud na smetišti. Právě jeho svěřil Osud do rukou Warrena Spectora. TOHO Warrena Spectora. A nám nezbývá než otevírat pusu naprázdno, jako to dělává kapr, když ho tahají z vody. A myslet si. Faaaaaaakt? Jako to dělává kapr, když ho tahají z vody.

Myšák Mickey potkává Tima Burtona

Warren Spector není právě osoba, která by vás při myšlence na oživení Disneyho legendy napadla. A přece, nebo snad právě proto, patří jeho hybrid plošinovky a akčního RPG Epic Mickey pro konzoli Wii k nejčastěji skloňovaným hrám současnosti. Má to být návrat do začátků Disneyho éry – ke svéráznému kreslenému stylu, k rošťáckému a často zlomyslnému myšákovi z 20. let 20. století, který si získal srdce diváků. Má to být studnice všech zapomenutých projektů studia Walta Disneyho – filmů, zábavních atrakcí, zaprášených artworků a dávno zašlých hrdinů a postaviček. Má to být typický Warren Spector – mistr akce a reakce, dobra a zla, světa frakcí a konspirací, světa, kde na všem, co děláte, záleží a žádné řešení není špatné. Tim Burton dětských kreslených snů.

Příběh sleduje osudy Myšáka Mickeyho zavlečeného do světa „kreslené pustiny“. V tomto temném azylu přežívají všechny zapomenuté nápady Walta Disneyho, všechny kdysi slavné postavičky jeho filmů a krátkých komiksů. Neoficiálním králem Pustiny je jistý Oswald the Lucky Rabbit; Mickeyho předchůdce a předobraz, který se z Disneyho pera zrodil na zakázku pro studio Universal Pictures v roce 1927. Když po neshodách s Universalem Disney o kontrolu nad Oswaldem přišel, vytvořil si studio vlastní a na hlavní hvězdu pasoval právě Myšáka Mickeyho. Ve Spectorově světě je Oswald zapomenutým, zapšklým a závistivým správcem Pustiny, který touží po Mickeyho slávě… do okamžiku, kdy se po nehodě s inkoustem a ředidlem zmocní vlády nad krajinou zapomenutých Mickeyho úhlavní nepřítel Phantom Blot (u nás známý mimo jiné i jako Černá Kaňka) a oba „nevlastní bratři“ musí spojit síly. Na Mickeym je, aby si získal ztracenou důvěru a přátelství králíka Oswalda a s jeho pomocí zachránil Pustinu před ničivým řáděním Černé Kaňky a jeho poskoků. Spector slibuje epický, mnohovrstevný a dojímavý příběh s nečekanými zvraty… a nikdo, kdo se s hrami tohoto pána potkal, by se neodvážil jeho slova zpochybnit.

Myšák Mickey malířem

Ostatně Epic Mickey je, nehledě na netradiční svět, stále typická Spectorovina. Příběh se odvíjí na základě rozhodnutí, která během hry činíte, a kroutí se a toulá mnoha rozličnými cestami. V průběhu času bude se utvářet Mickeyho osobnost do tří základních modelů: hrdina, neutrál a hajzlík. Hrdina je model „moderního Mickeyho“; myšáka neschopného špatnosti, činícího dobro, kam se jen podívá. Myšák hrdina volí místo boje diplomacii, má kolem sebe spousty přátel, kteří mu s radostí zadávají nové questy, a plní kapsy tolik potřebným respektem. Dokáže se vykecat i z bojů s bossy, propánakrále! Oproti tomu Myšák renegát v sobě nese hodně z původního Mickeyho; je poťouchlý, zlomyslný, prospěchářský a ve výsledku… osamělý. Ale jako všechno ve Spectorově světě, i tato cesta bude mít své výhody a speciální dovednosti.

Směr k Mickeyho nátuře bude udávat, kromě klasických morálních voleb, i jeho kouzelný štětec. Ten mu v kresleném světě umožní domalovávat nebo naopak mazat konkrétní věci v Pustině, přičemž každé takové rozhodnutí napevno ovlivní nejen Mickeyho povahu, ale i podobu světa kolem. Zásoby inkoustu jsou ovšem omezené, proto musí Mickey pečlivě vážit svá rozhodnutí. Nejjednodušší je samozřejmě svět kolem odmazávat – zmizí překážky, zmizí nepřátelé, ale spolu s nimi i Mickeyho pověst dobráka. Také odměny, které nalézáte jsou v takovém případě menší. Rozhodnete-li se svět kolem sebe dotvářet (domalujete rozpadlý most, přidáte si plošinku atd.), otevírají se tím cesty k novým předmětům a dovednostem, ubývá však vzácného inkoustu. Hra by měla být doslova „tak těžká, jak těžkou si ji namalujete“ – pokud si domalujete celý most přes propast, jste v bezpečí, ale bez inkoustu. Domalujte si pár plošinek k přeskákání a hrozí, že se na druhou stranu nedostanete, ušetříte však barvu k dalšímu malování.

Disney Castle v plamenech

O designu úrovní toho zatím víme jen málo. Spector říká, že se inspirovali starými komiksy, vyřazenými atrakcemi z Disney Worldu, ale i známými místy (Disney Castle), jimž propůjčili temnější atmosféru. Co nás ale uchvátilo, je způsob, jakým se Mickey mezi levely přemisťuje. Cestuje totiž po celuloidovém pásu! Tyto mezihry mají formou 2D plošinovky evokovat staré, ale pořád geniální kreslené kraťasy, jako je například snímek The Clock Cleaners z roku 1937. A aby toho nebylo málo, setkáme se i s jinými legendami Disneyho světa, jako je třebas Kačer Donald… třebaže jen v rozhrkané robotické podobě. Králík Oswald nechal si vyrobit pár robotických kamarádů, aby mu v Pustině dělali společnost. Špatná údržba však udělala svoje a proměnila Mickeyho známé v hrůzu nahánějící nedodělky. V jednom z questů dostane Mickey za úkol najít všechny součástky rozpadlého Donalda, může však – hraje-li za renegáta – prodat nebohého Kačera rovnou do šrotu. Tak co děcka, už se těšíte?

Svět Pustiny samo sebou obývá mnoho nebezpečných potvor. Na samém vrcholu potravního řetězce stojí Černá Kaňka se svou armádou poskoků, potkáme se i s šíleným vědcem Mad Doctorem a jeho robotickými Beetlworxy, na které nezabírá síla magického štětce, ale i četným potomstvem králíka Oswalda, které Mickeyho zbožňuje, až to zdravé není. V boji s nebezpečím spolehne se Mickey hlavně na svůj štětec, postupně se však naučí zpomalovat čas, odvádět pozornost nepřátel televizními groteskami a fůru jiných, zatím dobře utajených dovedností.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama