Endless Legend Recenze Endless Legend

Endless Legend

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

23. 12. 2014 13:21 15
Reklama

Endless Legend
i Zdroj: Hrej.cz


Kawasaki: PRVNÍ!!!

TwinBenzín: Parádní recenze #leveltomus

Kokesh: Je zajímavý, jak se ty první zážitky podobají. Taky jsem si jako první frakci vybral Kultisty. Stavím si tak v klidu město, vynalézám, podrobuju okolní kmeny, plním questy... po čtyřiceti tazích si říkám: a kdy už konečně vyrobím nějakého Settlera? Po dalších dvaceti panika, prolézání všech menu, nápověd, nikde nic... #nejhoršíhravgalaxii #nenávidímto #jsemidiotneboidiot? A pak najdu na diskusním fóru, že to je výstřední rasa, která nekolonizuje... a za všechny ostatní se hraje, jako by to byla Civilizace :D :D

Ve výsledku to ale Endless Legend musím spíš přičíst k plusu – že jsou rozdíly mezi rasama víc než jenom kosmetika. Přesně jak Tomus píše – za dračí pány prostě hrajete jinak než za nekromanty...

Moravian: No a za kultisty nehrajete, protože jsou asi stejně divní jako farmáři v Legend of Grimrock II ;-)

Zfetovaná hajzlbába: Teda, ne že by letos vyšlo fantasy tahovek úplně málo, ale u mě Endless Legend stejně vede. Už to hraju skoro měsíc a víc a víc mi přijde, že to je protipól Age of Wonders. Prostě čirý design a zajímavý mechanismy versus naleštěná krása bez hloubky.

Karoshi: Děláte si prdel? Ještě jedna takhle odfláknutá, takzvaně "experimentální" recenze, a přišli jste o čtenáře :(

TwinBenzín: Mně teda přišla v pohodě – co bys tam chtěl víc?

Karoshi: Kde bych jen začal... :D :D :D Tak třeba:
- že tu hru vyrobilo studio Amplitude
- upřesnění žánru – fantasy tahovka je taky třeba King's Bounty, tohle je ale plnokrevný 4X, komplexní jako málokterá jiná gamesa; prostě hexová balada pro přemýšlivé; aneb vem si národ a podmaň si zemi Auriga, po svém... tedy vlastně po jejich...
- rozebrání diplomacie, která vyžaduje vlivové body a funguje rozhodně realističtěji a lépe než v mainstreamových blbovinách typu Civilizace; minimálně tu má AI rozumný náhled na začínání válek a podmínky příměří, a chová se přiměřeně tomu, jak mocnou má říši, jak moc se lišíte v ideologii a jak moc provokujete
- jak funguje asimilace menších národů, že přidávají bonusy k celému impériu, otevírají specifické jednotky, že je možné mít víc slotů pro tyhle "mazlíčky" a měnit je
- že příběh a questy nejsou jen samoúčelnou pohádkou, abyste se necítili "sami v cizím pokoji," ale plnění frakčních úkolů může vést k jednomu z osmi typů vítězství
- rozebrání RPG systému hrdinů, kteří mají do tří větví rozdělený a zajímavě provázaný skill-tree, záleží na jejich equipu a můžou vést armády jako v HoMaM, ale i dělat guvernéry městům a zlepšovat ekonomický výsledek říše
- tisíc dalších detailů, co dohromady dělají z Endless Legend zatraceně-kurva-nejlepší-hrou-roku, pro kterou jsou čtyři body z pěti prostě urážka!

Erik Winkelmann: Endless Le-Gent je stejné FIASKO jako ligové výkony Spar-ty a Amplitude Studios jsou oproti Triumph Studios pouzí NÝMANDI z Francyje. A TO JE REALITA!

GrammarAdolf: No tak tenhle kokot tu chyběl. Winkelmanne, najdi si ve slovníku, jak se píše žabožroutov, a pak jdi plakat do kanálů. Endless Legend je náhodou skvělá hra!

Erik Winkelmann: Je to pouze trapná INDIE KOPÍRKA lepších a úspěšnějších titulů jako Civilization, Age of Wonders, Heroes of Might & Magic. Ale o tom Spar-ťanský zaslepenec jako vy nemůže samozřejmě nic vědět.

Endless Legend
i Zdroj: Hrej.cz

Tomus: Karoshi, recenze není nafukovací a nemůže se do ní vždy vejít všechno. Ani nechci suplovat manuál, abych dělal výčet všech herních prvků. To zásadní ale, myslím, zmíněno bylo: zejména tedy 4X podstata hry, odlišnosti od série Civilization, které z Endless Legend dělají do značné míry originální zážitek, i hloubka herního systému. Hrdinové, asimilace národů nebo další detaily už jsou spíše jen konkrétními projevy toho v recenzi akcentovaného faktu, že je Endless Legend hlubší a promyšlenější, než bývá obvykle zvykem.

Samozřejmě, že by si zmínku ještě zasloužil třeba pravidelně co dvacet tahů přicházející "empire plan," který dává hráči pocit moci, že vážně vládne velké říši. Nastavování vojenských, ekonomických nebo pořádkových bonusů je dost citlivé a takových 33 % navíc k výzkumu může být rozhodujícím jazýčkem na vahách vědeckého vítězství. A přitom jde jen o jedno z mnoha rozhodnutí, která děláte takřka každý tah – a mají dopad. To je podle mě to dobré, co si Endless Legend bere z oceňovaných deskovek.

Lust99: No jo, zase jsou skřeti ti špatní, můžou za všechno a nejspíš ukřižovali i ježíška, hajzli jedni... Prostě pramen všeho zla, asi jako Němci, kteří za druhé světové určitě papali i nemluvňata a zapíjeli je panenskou krví, jinak si nejde vysvětlit tu averzi k objektivnímu pohledu na 30. a 40. léta...

Zfetovaná hajzlbába: No ty máš dost...

Endless Legend
i Zdroj: Hrej.cz

Lust99: Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

Moravian: redakce, nemůžete někdo smazat toho nácka, prosím?

Zdeněk Princ, šéfredaktor: Kluci, zkuste diskutovat k věci a nezatahovat do her politiku... díky.

Endless Legend
i Zdroj: Hrej.cz

MamaGirl: Mám nahráno víc než sto hodin Civilizace i Endless Legend... a překvapivě u mě vede druhá hra. Mají hodně společného, stavíte města, zkoumáte ruiny, bojujete s barbary i ostatními říšemi, hlídáte ekonomiku, vynalézáte a tah po tahu děláte možné i nemožné, aby se vám to všechno nerozsypalo pod rukama... Tady se mi líbí rozdělení do provincií – v každé může být jen jedno město, které má zdánlivě malý dosah, ale dá se zlepšit přistavěním dalších čtvrtí, a když je naleziště cenného kovu o políčko dál, není to problém, ale prostě se postaví důl a hotovo... Odpadá tak dost frustrujících překvapení, jaké znají hráči Civky, kdy město na nově objevenou klíčovou surovinu o políčko nedosáhne.

Kokesh: Tak to já bych naopak byl možná i o bod přísnější. Ten první dojem je vážně super – každá rasa má svůj příběh, pronikáš do herních mechanismů, stavíš první města, učíš se v nich držet pořádek, efektivně rozdělovat pracovníky mezi farmaření, výrobu, výzkum, peníze a vliv, bojuješ a je to napínavý. Ale někde kolem 100, 150 tahů se to celý otočí. Najednou je říše moc velká, takže nestíháš a nebaví tě mikromanagement měst. A pasivní AI způsobí, že to celý jede samospádem. V podstatě jen hodinu dvě odklikáváš, rutinně nastavuješ dvě tři věci, co vyžadují nějaké nastavování, a pak to buď skončí dobře, nebo ne... Endgame autoři fakt podcenili, řekl bych, že to je velká škoda, když to prvních pár hodin hraní vypadá na hru roku...

Tomus: Kokesh, udeřils trochu hřebíček na hlavičku – endgame je bezpochyby problémem. Ale vezmi si, že i Civilizace je nejzábavnější v té úvodní fázi a v moderní éře se většina her taky zvrhne v to, co popisuješ. V Endless Legend to aspoň nabourává momentum-changer v podobě příchodu zimy, questy a sub-questy a pravidelné změny imperiálního plánu. I když to opravdu v posledních tazích není až taková zábava, je o čem rozhodovat a co dělat.

BJ from EA: What a quality reviews on this site. Would you like to benefit from an affiliate program bringing you thousands of new readers from all around the world? http://www.makesomeeasymoneyandsellyoursoultokimchongun.co.uk

Moravian: Smažte toho za*** spammera!!!

YouKnowNothing: Winter is Coming! Ty zimy jsou fakt fantastický. Nechápu, že o tom není v recenzi ani slovo. Tomusi, ty jsi to snad nehrál??????!!!

Moravian: Ne že bych z tebe chtěl dělat debila, ale... cituji:

"Jedním z nejlepších nápadů Amplitude Studios je střídání ročních období. Když je v zemi Auriga léto, kraj prosperuje, farmy produkují dostatek potravin, armády bez obtíží korzují provinciemi a lidé se na sebe usmívají. Pravidelně ale přijde náhodně dlouhé období, kdy pláně zapadají sněhem a zemí se začnou prohánět kruté, studené větry. Zima má vliv nejen na vedení válečných operací, ale zejména na ekonomiku, protože uživit města a udržet státní pokladnu v černých číslech je během mrazivých časů mnohem těžší. K tomu se navíc přidává vizuální efekt, kdy hráč díky nastavení barevné palety a sněhovým vánicím prohánějícím se nad hexovou mapou zimu cítí nejen prostřednictvím čísel, ale doslova ji prožívá a tah co tah se modlí, aby už kostky osudu padly na správnou stranu a do Aurigy přišlo zase léto..."

Erik Winkelmann: Zima v Endless Le-Gent je jen TRAPNOU KOPÍRKOU skutečné a nefalšované RUSKÉ ZIMY Company of Heroes 2, které tenhle zoufalý pokus INDIE BŘÍDILŮ z Amplitude nesahá ani po kotníky. A TO JE REALITA!!

Endless Legend
i Zdroj: Hrej.cz

Corvus Corax: Já osobně bych nebyl tak přísný v hodnocení tahových soubojů. Bitvy jsem rozhodně nepřeskakoval tak často jako recenzent. Ten efekt, kdy se nenačítá žádné nové bojiště jako v HoMaM, ale jakoby se "roztáhne" hrací pole, je super. Pomáhá taky fakt, že netrvají moc dlouho – po šesti tazích, není-li rozhodnuto, prostě padne remíza a hotovo. Manévrovacího prostoru není mnoho, ale hráč musí využívat schopnosti jednotek, často pomůže i fakt, že stojí na určitém typu terénu, anebo bonusy proti létajícím, pěším, podpůrným nebo jiným jednotkám. Nejsou to největší taktické orgie, co jsem kdy zažil, ale pro 4X záležitost jsou podle mě naprosto dostačující.

Zfetovaná hajzlbába:

Endless Legend
i Zdroj: Hrej.cz

Tomus: však já jsem to ani nemyslel tak, že by souboje byly nějak tragické. Jen mi u nich trochu chybí wow momenty, které třeba HoMaM nebo King's Bounty dávají kouzla, mazlíčci... Endless Legend se drží víc při zemi, a není to nutně špatně – pomáhá to nebourat přirozené tempo hry. Jen mě zkrátka po pár desítkách minut začalo otravovat ty bitvy vůbec pouštět, pokud jsem necítil, že bych mohl vlastním vedením získat výrazně navrch.

Rozhodně ale neberu bitvy jako nějaké zásadní mínus. Spíš jen přispívají k celkovému dojmu. Tedy, že to je opravdu solidně vymyšlená, zajímavým způsobem příběhové a překvapivě hluboká, ale ne blbuvzdorná a za všech okolností zábavná fantasy tahovka. Ty 4 body z 5 jsou hlavně oceněním nápadů, potenciálu a odvahy k inovaci. Do absolutní dokonalosti má Endless Legend daleko, ale rozhodně to není žádná vaše tuctová strategie, kterou někdo seká od pásu jako Baťa cvičky...

Zdeněk Princ, šéfredaktor: Já už nemůžu, meju si nad tímhle ruce, ale jen proto, že jsou Vánoce, nebo tak nějak...

Erik Winkelmann: A TO JE REALITA!!!

Endless Legend
Windows PC

Verdikt

Nápaditá fantasy tahovka, která nadchne hloubkou herních mechanismů a pestrostí stran konfliktu. Dojem kazí slabší end-game, pasivní AI a trochu monotónní souboje.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama