Elements of War Recenze Elements of War

Elements of War

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

11. 6. 2011 22:00 1
Reklama

„To neděláš dobře s těma sirkama, Jaromíre.“ „Dej mi pokoj!“ Jako bych slyšel rozhovor mezi prezidentem Spojených států a jeho poradcem v roce 2022, pouze si místo sirek dosaďte zbraně založené na změnách počasí. Rozhovor z klasiky české kinematografie pokračuje také replikou „Chlapi, já ho mám asi spálenýho!“, která by mohla dobře vystihovat prezidentovu reakci, když se takové zbraně vymknou kontrole a způsobí více škody než užitku. Naruší totiž atmosféru a naší matičku Zemi začnou obléhat tornáda, hurikány, zemětřesení a následné smrtící vlny tsunami. Washington DC byl srovnán ničivými silami se zemí, nejmocnější země světa se tak dostane na pokraj chaosu. S tím jsou nutně spojená občanská povstání a následné rabování, světové mocnosti ucítí možnost zisku moci, stejně jako skupiny povstalců. Zkrátka ideální čas na to vyrazit někam na dovolenou. Třeba do velitelského kokpitu akční realtime strategie Elements of War, ruského budgetového titulu, jenž se snaží herní svět zaujmout právě využíváním originálních destrukčních prostředků. Cíl je přitom více než prostý – hráči dostanou do rukou elitní jednotky americké armády, které přežily řádění přírodních živlů, a musí nejen v zemi opět nastolit klid a smír, ale zároveň zjistit, kdo přesně za narušením atmosféry stojí. Konkrétně se začíná v Novém Mexiku a postupuje do okolních států, ale to už jsou detaily.

Hezky pomalu, na co stačíme, chlapci

Jakkoli může příběh působit kýčovitě, ne vždy to je na škodu. Vždyť pokud by byla dobrá hratelnost, budeme se královsky bavit i s absencí nějakého literárního skvostu na pozadí děje. Ale ještě než vás autoři pustí do bojů ve zpustošeném světě, musíte si projít tutoriál. Někdo si nyní možná klepe na čelo a říká si, že to je přeci normální a správné. Ano, jistě, ale také je normální dát hráči možnost jej přeskočit a netrávit půl hodiny se studiem toho, jak přesunovat jednotky z bodu A do bodu B, když je ovládání veskrze klasické a nikterak nevybočuje ze standardu. V tutoriálu navíc chybí řada podstatných pokročilejších informací, na něž pak musí hráči přijít až náhodou během misí. Elements of War se snaží svoji hratelnost stavět na trendech posledních let, kdy se není potřeba starat o rozvoj základny, stačí pouze dobrý management a řízení jednotek v akci. Lze si přitom vybrat pouze ze dvou obtížností, což by nebylo špatně, kdyby byly rozumně vyvážené. Ale easy zde znamená opravdu easy, tj. že mise dohrajete s prstem v nose a zavázanýma očima, kdežto úroveň hard se rozhodla být více než tvrdá, místy takřka nehratelná.

Tady by se mi líbila díra v zemi

Mise samotné nabízí povětšinou klasické úlohy, jednou je třeba ochránit konvoj před nájezdy nepřátel, jindy dobít povstaleckou základnu. Za největší lákadla by se daly používat zmiňované zbraně na úpravu počasí, případně využívání zničitelnosti okolního terénu. A pravda, druhou položku při vymýšlení strategických manévrů lze opravdu hojně využít – když se vám například podaří udělat kráter a dostat do něj protivníky, můžete z jeho vrcholku střílet mnohem dál, čímž získáváte znatelnou konkurenční výhodu. Počasí už ale takovou radost neudělá, mnohdy se mění samovolně, což dočasně omezí využitelnost jednotek, kdy se například za deště nelze spoléhat na podporu ze vzduchu. A když už se konečně hráč po několika veledlouhých misích dostane k tomu, aby mohl využít nejmodernější výstřelek techniky, přepadne jej zklamání. Lze s nimi totiž třeba vyvolat zemětřesení nebo zpomalit veškeré jednotky na mapě, ale jakkoli je to efektní, mohlo toho být mnohem, mnohem více. Za zcela nejzásadnější nedostatky však považuji mizernou umělou inteligenci a ještě bídnější pathfinding jednotek. O zastaralém audiovizuálním zpracování nemluvě. Nemohu se zkrátka zbavit dojmu, že tvůrcům došly při vývoji peníze a raději vydali neodladěnou betu než gold verzi.

Závěrem je nutno říct, že zatímco singleplayerová kampaň jde do obchodů za budgetovou cenu 30 USD, fanoušci multiplayeru musí sáhnout po jiném produktu. Autoři se totiž rozhodli vytvořit multiplayerovou část separátně, navíc se bude distribuovat zdarma. Aktuálně je hotová betaverze, jíž si lze bezplatně vyzkoušet na adrese www.elements-of-war.com/en/. Doufáme však, že se autorům podaří odladit jejich free-to-play MMORTS více, než tomu bylo u singleplayerového kousku. Obrovský počet bugů, nevyužitý potenciál speciálních zbraní, celková technická zastaralost, to jsou jen některé aspekty, kvůli kterým nelze koupi doporučit.

Elements of War
Windows PC

Verdikt

Veskrze průměrná záležitost, z níž doslova sálá zklamání z nevyužitého potenciálu futuristických zbraní. Budgetová cena třiceti dolarů sice může být pro někoho pakatel, nicméně dokud nevyjdou opravné patche, Elements of War rozhodně nestojí ani za tuto částku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama