e3-konference-nintenda-shrnuti
Wii Music Článek E3 konference Nintenda - shrnutí

E3 konference Nintenda - shrnutí

Jan Horčík

Jan Horčík

15. 7. 2008 22:58
Reklama

Málokdo tušil, co se dá - narozdíl od Microsoftu včera - od dnešní konference Nintenda očekávat. O to větší jsou tedy i překvapení. Začněme softwarem. Satoru Iwata, prezident Nintenda, několikrát naznačil, že dvojice hlavních trháků v podobě nového Maria a Zeldy je v přípravě, ale jinak o nich vůbec nic konkrétního neřekl ani neukázal. Prostě jen aby fanoušci věděli, že se na ně myslí. Fanouškovským sériím se na konferenci mnoho pozornosti nedostalo, ale to jde ruku v ruce s širokozáběrovou strategií Nintenda. Hraní má být skutečně pro každého a Reggie Fils-Aime i Iwata mluvili o tom, kolik desítek milionů potenciálních hráčů ještě čeká na to, až budou moct do herního světa konečně vstoupit. A nejlépe samozřejmě, když je povede za ručičku Nintendo.

Je jasně vidět, že Nintendo skutečně hledí někam úplně jinam, než Microsoft a Sony, a tak trochu z té "velké trojky" vyčnívá. Zatímco dva posledně jmenovaní velcí hráči vidí dosud stále jádro trhu především v mladých lidech, většinou mužích, se zálibou v nejnovější technice, filmech a videohrách, Nintendo jde úplně jiným směrem. Jeho zákazníky jsou všichni. Děti i starci, muži a především i ženy. Něco takového u Sony ani MS v žádném případě nenajdete, protože ty proklaté gamepady ve spojení s uživatelským rozhraním jsou prostě pro malé děti příliš složité, stejně jako pro ženy a staré lidi. Také hry na Xbox 360 nebo PS3 jsou pořád příliš "hardcore" na to, aby si je kupovaly ve větší míře i ženy, které už u Nintenda DS tvoří téměř polovinu nových zákazníků. Kolik znáte ženských, které mají v kabelce PSP, hmm?! Teprve když nabídnete lehce pochopitelný způsob ovládání a hry, které jsou atraktivní také pro ženskou populaci, můžete počítat se zájmem něžnější poloviny lidstva. A Nintendu se to zjevně daří a v úspěšné strategii hodlá pokračovat. Ostatně, Nintendo mělo jako jediné ze tří konferencí na pódiu delší čas také ženu.

V průběhu následujících měsíců a let navíc získá DSko novou funkcionalitu, která jde ruku v ruce s tím, kde se handheld svým majitelům nejčastěji dostává do rukou. Což jsou například letiště, autobusové zastávky, hromadná doprava obecně. Nintendo DS bylo, podobně jako Wii, od základu navrženo tak, aby bylo atraktivní také pro ženy a Sony se něco takového se současnou PSP už jen těžko povede. Nezbude než si počkat na další generaci. Velkým úkolem, který nyní na Nintendo čeká je zbourání psychologické bariéry, která zeje mezi hráči a nehráči. Protože jakkoliv může být NDS roztomilé, o hraní a počítačových hrách stále ještě přetrvávají v běžné populaci nejrůznější předsudky - že jde o ztrátu času, že se z toho tloustne nebo třeba blbne. Jenže Nintendu se daří všechny tyhle předsudky vyvracet hardwarem i softwarem. Softwarem, který můžete využít pro trénování mozku a který se prodává dlouhá léta od prvního uvedení (čímž také boří zavedené pořádky, protože běžně se hlavní část zisků ze hry tvoří během prvních týdnů, max. několika prvních měsíců prodeje), nebo hardwarem díky kterému můžete před svojí televizí křepčit jak malá děcka (nebo ještě lépe společně s nimi). Mimochodem, v současné "krizi exkluzivity" je úžasné sledovat maličké Nintendo DS, kterak si získává svým způsobem zcela exkluzivní tituly - jedině díky tomu, že je hardwarově naprosto odlišné od své konkurence. Publisheři by byli hloupí, kdyby nevyužili skutečnosti, že Xbox 360 i PS3 jsou v zásadě to samé - tak proč by na ně také nemohlo vycházet to samé, no ne? Ale GTA: Chinatown Wars pro Nintendo DS prostě MUSÍ být jiné, protože DSko je jiné.

Není od věci si všimnout, že Nintendo, narozdíl od Sony a MS, nevěnovalo při konferenci prakticky žádnou pozornost firmwaru Wii nebo novým kanálům. Zatímco Sony a Microsoft nabízejí skrze své mašinky filmy, sdílení fotek a tunu dalších funkcí, Nintendo se stále soutředí především na hry. Mimo jiné i proto, že sdílení fotek a 3D avatary už dávno má a filmy od Nintenda dozajista nikdo nečeká. Zato se ale, úplně stejně jako MS a Sony, věnuje social gamingu a jedinečným osobnostem hráčů. Velmi zajímavá byla prezentace hry Animal Crossing: City Folk pro Wii, která se v mnoha ohledech podobá Fable 2 na Xbox 360. Hráč vytváří svůj vlastní svět, do kterého pak může pozvat své přátele, případně s nimi komunikovat. A tady přichází první velké hardwarové překvapení v podobě WiiSpeak. Přejmenoval jsem tuhle věcičku na "Nintendo telefon", protože umožňuje spojit se v Animal Crossing s kýmkoliv přímo vaším hlasem. A nejen to, umožňuje dokonce vysílat váš hlas do světa hry v reálném čase, takže když kolem někoho procházíte, prostě ho pozdravíte. Úžasné a svým způsobem revoluční. Animal Crossing pro Wii má vyjít do konce tohoto roku a je jisté, že postupně se objeví i další hry, případně možná samostatný Wii kanál, který mikrofonu WiiSpeak využije.

Prezident Nintendo of America Reggie Fils Aime představil pokračování Wii Sports v podobě Wii Sports Resort. Ba co víc, oznámil také nový doplněk Wii MotionPlus, což je malá krabička, kterou připojíte ke svému Wiimote. Co z toho? Wiimote pak bude mnohem přesnější a vhodnější pro hry, které vyžadují naprosto přesné snímání pohybu. Jako je třeba házení s frisbee nebo šermování (oboje jedny z mnoha her v Resorts). Dokonale přesné šermování pak bylo vidět třeba i ve Star Wars: The Clone Wars a dozajista jej využije třeba také Red Steel 2. Wii MotionPlus bude součástí balíčku Wii Sports Resort, ale bude se prodávat i samostatně. Nabízí se samozřejmě otázka: proč nemohl být Wiimote tak přesný už od začátku? A nabízí se ihned také odpověď: protože by pak Nintendo nemohlo prodávat tuhle malou titěrnou krabičku s výrobní cenou pár dolarů a nové hry, které se s ní budou hrát o mnoho lépe. Co už trochu děsí je skutečnost, že Wii bude za čas doslova obklopeno malými kousky hardwaru. Nunčak, MotionPlus, WiiSpeak, k tomu Balance Board. Je to všechno geniálně jednoduché, ale není už toho trochu moc? Vždyť se ty malé věcičky musejí za chvíli v běžné domácnosti začít ztrácet. Na druhou stranu, právě naprosto přesné snímání pohybu kvůli šermování (mávání kouzelnou hůlkou, lightsaberem, Conanovým obouručákem nebo čímkoliv jiným) bylo to, co jsme si na Wii od počátku přáli. A teď to máme.

Shigeru Miyamoto přišel předvést Wii Music a potvrdil, že Wii Sports, Wii Fit, Wii Play a Wii Music byly tituly, které velkou měrou definovaly celou konzoli Wii. Wii Music předvedlo parádní podporu Balance Board, když střapatý bubeník mlátil do virtuální bicí soupravy dvěma Wiimoty a podupáváním na podložce imitoval kopák nebo hihat. Přestože ale šlo zcela jistě o profesionála, jeho hraní připomínalo spíš malé dítě, které má doma druhý den bicí a naučilo se do nich postupně mlátit tak, aby to docela dobře znělo. Proč bubeník nepředvedl alespoň krátkou ukázku normálního hraní jsem nepochopil. Přitom později, když na scénu nastoupili další Nintenďáci a společně s Miyamotem předváděli jak se nesmírně baví u společného hraní hlavního motivu z Mária, už se o jakýs-takýs jednoduchý rytmus pokoušel. A navíc Wii Music nabízí několik jednoduchých tutoriálů, které vás mají na bicí "naučit hrát". Co si pod tím máme představit, to zatím zůstává ve hvězdách. Pokud ale zůstane u bohapustého mlácení, přijde nejspíš celý titul Wii Music úplně vniveč. Určitě není snadné udělat zcela virtuální bicí a je ještě těžší na ně, bez odrazů, jen tak ve vzduchu hrát, ale když už se objevil Wii MotionPlus, proč jej nevyužít? Shigeru pak předváděl i řadu dalších z celkem 50 nástrojů, které mají ve Wii Music být, ale popravdě, žádný mě příliš nepřesvědčil. Elektrická kytara kupříkladu zní jako když žábám trháte zadní nohy. Ne že bych to někdy prováděl. A na saxofon se hraje tak, že se prostě "hýbete tak, jak se při hraní hýbou skuteční saxofonisté". Co to sakra má být? Docela ucházející byl alespoň obrovský japonský buben. Rozporuplné pocity z Wii Music jsou asi největším zklamáním z jinak velmi povznášející sady prezentací.

Co jsme si z konference Nintenda odnesli? Že všechny konzole postupně začnou podporovat maximální počet různých typů uživatelské interakce. Wii nově nabízí hlas, se kterým Nintendo dozajista ještě bude v budoucnosti pracovat. Je otázkou, zda se u této generace domácí herní konzole Nintenda dočkáme také kamerky, protože ta by částečně kopírovala funkci Wiimote. Už tak má ale Wii proti své konkurenci s ohledem na uživatelské vstupy značně navrch a dokud Sony a Microsoft nepřijdou s opravdu zajímavým konceptem ovládání skrze kamery, nemá se v tomto ohledu Nintendo čeho bát. Pokud by se vůbec mělo bát, protože současná generace konzolí Sony i MS je stvořena pro specifickou skupinu zákazníků, jejichž počet nikdy nemůže překročit určitou hranici. Své hráče si budou tihle giganti muset draze vychovat, zatímco Nintendo má cestu volnou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama