Diablo 3 Článek Diablo III: nebezpečný precedens?

Diablo III: nebezpečný precedens?

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

28. 5. 2012 22:00 21
Reklama

Renomovaný deník Wall Street Journal udělil už třikrát analytikovi Arvindu Bhatiovi cenu pro nejlepšího člověka ve svém oboru. To bylo v letech 2003, 2005 a 2007, ale těžko říct, jestli by si ji tento člověk zasloužil i za letošek. Předpověděl totiž, že Diabla III se v roce 2012 prodá tři a půl milionu kusů. Jak hrozivě se mýlil! Na stejný počet totiž stačilo jen neuvěřitelných 24 hodin. Diablo III se stalo nejrychleji prodávanou PC hrou všech dob, za první týden si ho koupilo 6,3 milionu hráčů. A pak že je počítačové hraní v krizi...

Dalo se to čekat? Ano i ne. Už fakt, že Diablo III získalo nejvíce předobjednávek v historii na Amazon.com, o lecčems vypovídá. Jenže ani samotní tvůrci z Blizzardu nepočítali až s takovým šílenstvím. I proto hra nezvládla půlnoční start, za což se Blizzard férově omluvil. Kvůli "chybě 37", oznamující přeplněnost serverů, vidí sice dodnes řada natěšených příznivců rudě, jenže po překousnutí původních trablů je stejně valná většina hráčů z Diabla III nadšená. Blizzard se svým experimentem, nutícím být i hráče singleplayeru neustále on-line, uspěl.

Bohužel.

Diablo III totiž může znamenat velmi nebezpečný precedens. Donutit uživatele být při hraní neustále on-line je nepochybně snem mnoha vydavatelů. Jde o velmi dobrý způsob protipirátské ochrany, navíc umožňuje tvůrcům měnit ve svém díle cokoliv bez hráčova vědomí. Však i Tim Willits, kreativní ředitel id Software, prohlásil: "Pokud donutíme hráče být pořád připojeni, bude to úžasné. Ale je potřeba obří hra jako Diablo III, aby něco takového prosadila."

Co platné je mizerné uživatelské hodnocení 4,1 na agregátoru recenzí Metacritic, prodané miliony kusů mluví samy za sebe. A když ostatní tvůrci uvidí, že to prošlo Blizzardu, proč by něco podobného nezkusili také? Vždyť už i Electronic Arts nenápadně tančí s nutností on-line připojení kolem nového Simcity. A kdo ví, podobných "průkopníků" třeba brzy přibude...

Jistě, není fér tvrdit, že povinnost být on-line hráčům singleplayeru vůbec nic nepřinese. Komunikaci s přáteli třeba využijí jen někteří, aukčním domem však pohrdne málokdo. Hráči se rovněž nemusí bát ztráty dat kvůli například zničenému harddisku, jelikož všechna jsou uložena na serveru (ačkoliv útok hackerů tuhle "jistotu" dost narušil). Nadšence do multiplayeru zase potěší jednoduchost, s jakou mohou sdílet svůj zážitek s dalšími lidmi po internetu.

Jenže zápory hovoří mnohem silněji. Když singleplayer hra nefunguje proto, že (například) Blizzard provádí údržbu serverů, naštve to. Když se trhá v klíčových fázích ne proto, že by ji váš počítač nezvládal rozběhnout, ale kvůli lagu, naštve to dost. A fakt, že si Diablo III nemůžete odvézt někam na chatu a hrát v internetem nepoznamenaných končinách... aspoň zamrzí. Nutnost připojení může rovněž výrazně poznamenat aktivní moddingovou scénu, vždyť právě "z bezpečnostních" důvodů Blizzard jakékoliv mody pro třetí Diablo zakázal.

"Ve výsledku je to lepší pro každého. Představte si, že se vám hra automaticky aktualizuje. Nebo do ní přibude něco nového, vy nemusíte nikam klikat, všechno se do ní automaticky nahraje," tvrdí Willits. Není to sen? Možná jsem staromódní, ale absolutní závislost na internetu mě děsí. Jsem rád za hry, které si mohu zahrát kdekoliv, kdykoliv, které neomezuje stoprocentní funkčnost připojení a všech technologií. Pokud by jich mělo do budoucna kvůli Diablu III ubývat, máme se čeho obávat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama