Deus Ex: Human Revolution Článek Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution

Vilém Koubek

Vilém Koubek

17. 6. 2010 22:53 5
Reklama

Přestože magická formule „Deus Ex“ stále dokáže vykouzlit na tvářích starších hráčů úsměv, mladší generaci už tahle značka moc neříká. Přece jen je to skoro deset let, co vyšla jednička, a dvojka ani z daleka nebyla fanoušky přijata tak kladně jako právě ona. Není proto divu, že se nový vývojářský tým, poskládaný výhradně z velkých obdivovatelů jedničky, a vydavatelská společnost Square Enix rozhodli pro restart celé série. A toho se samozřejmě nejlíp dosahuje pomocí prequelů.

Olověná svačina

Mezitím co renderovaných teaserů a trailerů už jsme se dočkali, záběry z hraní zatím autoři před veřejností ukrývají. Na E3 však pro novináře probíhaly ukázky hratelnosti pod taktovkou Eidosu, které v nás zahnaly většinu pochybností a dalo by se říct, že ještě víc rozdmýchaly plameny očekávání... Tedy pokud to ještě jde.

Demo začínalo krátkým úvodem do příběhu, z něhož jsme se dozvěděli, že se zhostíme role Adama Jensena, který pracuje jako bezpečnostní specialista. Jednoho dne však do Adamem hlídané společnosti vpadne komando zabijáků a Adam skončí nakrmený olovem. Naštěstí se píše rok 2027 a světem se rozmáhají biomechanické implantáty, takže namísto smrti je Adam zachráněn výměnou za to, že většina jeho těla už nemá s lidským organismem moc společného. Vybaven nejmodernější současnou technologií a spoustou otázek, nehledě na pár nevyřešených účtů, se tedy vydává po stopách onoho osudného komanda a možná ještě trochu dál...

Temná budoucnost v té nejlepší formě

In-game záběry se rozjely akorát během Adamovy cesty do města postaveného na městě, které jste mohli zahlédnout v posledním traileru. A už od samého začátku bylo naprosto jasné, že i třetí Deus Ex nás nehodlá zavést do veselé budoucnosti plné barev a úsměvů. Právě naopak, město se topí v odpadcích a noci, kterou pronikají akorát ostré záblesky všudypřítomných neonů a animovaných reklam. Milovníci filmového Blade Runnera si tedy budou připadat jako ryby ve vodě, a to také proto, že město není jen ducha prostá slupka. Autoři se snaží, aby jejich prostředí bylo co možná nejživější a nejuvěřitelnější. Za tímto účelem například vytvořili více jak stovku falešných firem, jejichž reklamy budou na každém kroku. Na hloubce se podepíše také fakt, že s každým NPCčkem bude možno mluvit, případně ho zneužít k nějakým svým pohnutkám.

Možností kam kybernetické oko dohlédne

A když jsme u toho zneužívání, rovnou si povězme, že po vzoru předchozích dílů je i Human Revolution hra, která vás v konání neomezuje, spíš právě naopak vás přímo vybízí ke kreativitě. Díky vylepšování vašeho těla se dostanete k celé řadě nových implantátů a upgradů, a to se promítne ve specializování hlavní postavy. Autoři tvrdí, že se hrou dá projít akčně, tiše, hackersky a „diplomaticky“. Pro každou specializaci připravují celou řadu dovedností a samozřejmě také postupovou „cestu“. Pokud se například potřebujete dostat do baru a vyhazovači se zrovna moc nelíbíte, můžete mu vykecat díru do hlavy, anebo mu ji tam skutečně udělat. Případně se na vyhazovače můžete úplně vykašlat a zkusit najít alternativní cestu kanalizací, nebo nějakou šachtou. Další možností je nabourat se do bezpečnostního systému a jednoduše se do baru vpustit. A to jsou jen cesty založené na vaší specializaci. Vedle nich jsou okolo strategicky roztroušeny také vedlejší úkoly, jejichž plněním nejenže získáte zkušenosti nutné k levelování, ale s trochou štěstí se i ony mohou proměnit ve vaši propustku do kýženého baru.

A teď si vemte, že to jsou jen možnosti, jak se dostat do „blbého“ baru. Když dojde na lámání chleba, rozšíří se paleta vašeho chování o různé druhy zbraní, jako je třeba kuše s optikou, a hlavně celou řadu gadgetů spojených s implantáty. Adam bude moct například vidět skrz zdi, nebo v rámci stealthu prorazit rukou zeď a zabít při tom vojáka na druhé straně... Jak moc vám to zapadá do tichého postupu, už necháme na vás. Zajímavá jsou také speciální likvidační komba, díky nimž se dá zabít klidně i více vojáků najednou, pokud si vás nevšimnou. Tato komba nebudou ovladatelná a jediné, co od vás budou vyžadovat, je, abyste se tiše proplížili obětem za záda a aktivovali je. V ten moment kamera vyklouzne z pohledu z vlastních očí a vy si díky tomu budete moct smršť bleskových úderů a řízných použití zbraní nablízko užít v plné kráse. Ne nadarmo o těchto kombech autoři mluví jako o jistém druhu odměny...

Minulost a současnost

Ať už si budete cestu klestit střelbou, nebo se naopak spolehnete na plížení ve stínech, vždy se vám bude hodit notoricky známý systém krytí, který už dnes nechybí v žádné akční hře. A když už jsme u těch notoricky provařených zvyků, rovnou můžeme říct, že i nový Deus Ex mám auto-heal. Ten se však na rozdíl od jiných her, neaktivuje ihned poté, co se někde ukryjete, takže boje nejsou ani z daleka tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vzhledem k tomu autoři do hry vedle něj přidali také „lékárničky“. Občas by se vám totiž čekání na auto-heal mohlo stát osudným. Obzvláště pak proto, že podle autorů ani plně vylepšený Adam nebude nezničitelná hromada implantátů...

Přestože ho autoři ještě neodhalili, má hra obsahovat také klasický inventář rozprostřený do čtvercové sítě. Na rozdíl od dvojky tedy návrat oslaví strategické tetrisování věcí do co možná nejúspornějšího tvaru a náročné rozhodování, kterou věc si nechat a kterou vyhodit.

Už aby to bylo

Ukázka hratelnosti uběhla dřív, než jsme se stihli pořádně nadechnout. Přesto, nebo možná právě proto nás nový Deus Ex velmi zaujal. Zatím totiž vypadá jako by si bral to nejlepší z jedničky a upravoval to tak, aby z toho vznikla konkurenceschopná moderní hra. Už se nemůžeme dočkat, až si ji začátkem příštího roku osaháme.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama