demytizace-piratstvi
Článek Demytizace pirátství

Demytizace pirátství

Luke

Luke

17. 3. 2008 23:54 173
Reklama

Během posledních týdnů byla debata o počítačových pirátech silnější než obvykle. Nepanovaly v ní obvyklé názory jako „všechny je musíme monitorovat a posílat za katr“ ani se nikdo nesnažil tvářit, že problém pirátství neexistuje – naopak, všichni zúčastnění akceptovali nelegální kopie a jejich šiřitele jako něco, co existuje a nedá se toho zbavit. Není divu. Ostatně kopírování není unikátní vlastností herního průmyslu. Nelegální kopie existovaly ještě před herní érou a zavedením internetu. Jen tehdy nemohly tak viditelně škodit, protože nebylo tolik rychlých cest k šíření obsahu po celém světě. Dnešní globální problém kopírování zůstává jako klíště přilepený na všem, co se dá rychle šířit: hry, filmy, hudba nebo knihy. S tím se nedá nic dělat. Zůstává ovšem otázka, zda šíření nelegálních kopií ničí zábavní průmysl natolik, aby se vyhlašoval konec PC her, nebo jde prostě o problém, který byl, je a bude a změnit se musí jiné věci, než pirátská scéna.

Znám poměrně hodně lidí, kteří si stáhli BioShock, dohráli ho a utíkali do obchodu, kde milerádi dali tisíc korun za originální hru. Nejde o stovky nebo tisíce lidí, tolik jich ani neznám, ale o jakýsi vzorek hráče běžného zprůměrovaného z mých známých, jejichž životní filozofie neříká stáhnout vše, co se kde objeví, ale diktuje nutnost vlastnit hry, které jsou něčím zajímavé. Proto si takový hráč běžný vybírá, po několika omylech je nedůvěřivý a raději si hru nejprve vyzkouší nelegálně, než za ni dá peníze. Vlastně zavádí stínový zákon shareware (mimochodem, Ubisoft s Assassin's Creed možná provedl jeden z nejlepších shareware tahů herního komerčního sektoru). Proč je nedůvěřivý? Herní trh se z jeho pohledu motá v kolech. Jakmile je jedna úspěšná hra, kopíruje ji neskutečný počet já-taky studií a skrz marketingové masírování se pak zdá, že vychází stále jeden a ten samý variant hry. Před deseti lety to byly „quakovky“. Nebo třeba „dunovky“. Nedávno „druhosvětovky.“ Nebo „wowkovky.“ Příkladů si jistě umíte najít sami hodně. Jen samotný fakt, že někde někdo cosi udělal, neznamená, že jde o punc komerční kvality. Lidé si zkrátka budou kupovat to, co považují za kvalitní, a ne jen odvary již viděného a pirátská scéna jim zkrátka nabízí nejjednodušší možnost, jak si tuto kvalitu předem ověřit.

Nedávno se nezávislé hry Sins of Solar Empire prodalo sto tisíc kusů v časovém úseku asi jednoho měsíce. Klobouk dolů. Řada mnohem větších společností, než je Stardock, se pokouší o něco podobného, ale neleze to po železe. Ředitel Stardock Brad Wardell vysvětluje, že v jejich hře hráči získali žánrovou kvalitu, za kterou si rádi zaplatí. Zároveň nebyl vývoj dlouhý několik let, tudíž se producenti nemusí upírat k miliónovým prodejům, aby se náklady splatily. Podle Wardella se velcí vývojáři snaží dělat hry, které budou mít cool prezentaci a zajistí jim místo na stránkách herních časopisů a na internetu. Jenže to cool není automatickou zárukou kvality a prodejnosti (pravděpodobně to ví i Scott Miller, a proto mu vydání Duke Nukem Forever trvá tak dlouho). To „cool“ vyvolá patnáctiminutovou explozi, která má zajistit velké prodeje. Ve skutečnosti exploze proběhne, ale osloví všechny piráty a stahovače ještě dříve, než hra vyjde. Lidé si hru stáhnou, zjistí, že jde o další reinkarnaci starého nudného a následně nekoupí. Nechci vrtat do vkusu někoho z vás, ale přesně tím případem se zdá být Army of Two s průměrným hodnocení mezi sedmi a osmi body s deseti stupňové stupnice. Ano, ta hra se prezentuje jako cool, ale evidentně se zase tak cool nehraje.

A tak nemá cenu vinit za neúspěch PC her nebo dokonce za deklinaci PC herního trhu piráty. Evidentně lidé na PC hrají, protože si hry stahují. Jen si je holt nekupují, protože jim nenabízejí nic nového. Producentské firmy by tedy měly obrátit zrak do svého nitra a hledat chybu – venku ji totiž nenajdou. Alespoň ne ze sta procent. A co se týče řešení pirátské otázky? Ať si producenti najdou způsob, jak prezentovat své výtvory dopředu, ať už formou demoverze nebo shareware - a nechají na zákaznících, ať se rozhodnou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama