Daylight Článek Daylight

Daylight

Ondřej Švára

Ondřej Švára

21. 2. 2013 23:55
Reklama

Jako děti jsme se strašili lidovými pořekadly. Méně vyvinuté jedince snadno polekalo už prosté zjištění, že čáp ztratil čepičku a ti otrlejší kvíleli hrůzou, když padla ta správná hodina a lampa zhasla.

Dnešní děti moc pořekadel neznají, zato dobrý horor poznají bezpečně. Jeden z těch, který pro ně rozhodně nebude určen (a přece si ho najdou), je určitě Daylight od Zombie studios. Vývojáři se po nevýrazné multiplayerové akci BlackLight: Tango Down vrhli na temný žánr a tvoří hru, která zaujme hned několika originálními vlastnostmi. Například tím, že hráč si na svoji cestu domem hrůzy posvítí pouze mobilním telefonem.

Tma jako plnič kalhot

Známe celou řadu her, kde toho jednoduše není moc k vidění. Ne že by tedy Quake, Aliens vs. Predator nebo noc v Risenu měly špatný nebo nezajímavý design. Autoři ale zkrátka zvolili tak temnou paletu barev a tak slabé nasvícení scény, že tyto hry nešlo hrát jindy než v noci. A Daylight bude podobný. Touha spatřit obyčejné denní světlo zakuklené v názvu hry se stane jedním z jeho hlavních příběhových motivů. A to o tom mobilu opravdu není vtip, Zombie studios jsou v tomto opravdu originální. Cestu panským sídlem až k posledním únikovým dveřím vám "projasní" jen bludička z mobilního displeje.

Mobil bude mít ale ještě několik dalších funkcí. Mohl by fungovat podobně jako radar z Aliens vs. Predator. Bude to dobrý sluha, který umí detekovat nepřátele a díky ultrafialovému sonaru například najde vaše staré stopy, ale zároveň to bude i zmatený uličník, jenž vám mnohokrát vyžene tep až do krku svojí blbostí. Když totiž "ucítí" nebezpečí, začne chrčet, zazlobí mu displej, zkrátka se pomátne, protože temné domovní síly se do něj budou moci napíchnout.

Nehmatatelné zlo

Že se na mobil nebudete moci plně spolehnout, je zjištění o to tíživější, že nic jiného do rukou nedostanete. Ve hře neexistuje žádný soubojový systém ani se nepoužívají zbraně. Daylight jde v tvorbě hororové hratelnosti skutečně nekontaktní cestou.

To by mělo přispět k celkové atmosféře, kterou Zombie Studios popisují jako konstantně svíravou. Zlo nemá v Daylightu zcela konkrétní podobu a atmosféra bude hráče držet v šachu nikoliv proto, co se v opuštěném panském sídle děje, ale co by se mohlo dít. Proto hra nebude mít ani příliš mnoho lekacích momentů. Důvody proč se bát, se budou spíše rojit ve vaší hlavě a jelikož tento způsob šponování nervů zatím nejlépe zvládla Amnesia, bude se s ní Daylight nejvíce poměřovat.

Body k dobru by mu v zobrazení hrůzy a napětí mohl jistě přihrát nový Unreal Engine 4. Vzhledem k tomu, že by Daylight mělo být hotovo ještě letos, užijeme si v něm asi jednu z prvních zkušeností s tímto pokrokovým enginem. Unreal 4 nabídne dosud neviděnou spoluprácí stínů a částicových efektů. Způsob, jakým se má v měsíčním paprsku tetelit prach starého baráku, je pro dnešní hry zkrátka nedostižný. Ale pro obšírnější hodnocení grafiky si musíme počkat na pár dalších gameplay videí.

Tudy jsem nešel...

Neméně zajímavou vlastností Daylightu, a možná dokonce klíčovou, je generovaný obsah prostředí. Hlavní hrdinka si kvůli amnézii nebude pamatovat kudy chodí, a tak se v domě při každém novém zahrání objeví nové nebo nově poskládané lokace. Uvidíme, jak si autoři s tímto nápadem pohrají. Hratelnost by mohla být skutečně pokaždé unikátní, ovšem otázkou zůstává, zda někdo bude chtít hrát Daylight opravdu vícekrát. Hráče by mohl odradit například velmi unifikovaný design pokojů a jejich vybavení a samozřejmě také málo unikátních nápadů či puzzlů k řešení. To jsou totiž obvyklé důsledky klonovacímu systému. Autoři ale slibují, že s každým novým zahráním dostanou hráči i zcela nový střípek z příběhu, takže se asi ve svém vlastním zájmu snaží, aby je k monitorům přivedli zpátky.

K dobré znovuhratelnosti by paradoxně mohl přispět i fakt, že Daylight bude poměrně krátké. Jedno zahrání by nemuselo zabrat víc než hodinu, což hráče uspokojí tak málo, že si příběh spustí znovu a začnou ho objevovat z jiné perspektivy. To je další zvláštnost Daylightu. Zombie Studio se zhlédli v moderním způsobu epizodického vydávání, ale použili ho de facto uvnitř jedné hry. Hráč bude tedy pokaždé startovat stejný Daylight, ale jeho děj se změní. Na tenhle hororový pokus jsme opravdu zvědavi. Hra vyjde v průběhu letošního roku na PC.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama