Colin McRae: DIRT Článek Colin McRae R4

Colin McRae R4

michal.jonas

michal.jonas

1. 7. 2007 22:00 3
Reklama

Možná jste si při zhlédnutí povedeného intra Dirtu mumlali pod vousy, co to je za divné vozítko, které se na konci upoutávky tak pěkně roztříská po nepovedeném doskoku? Nicméně po odemčení tohoto zajímavého kousku v kariéře jste již určitě o něco chytřejší. Colin McRae R4 totiž není vůbec žádné smyšlené auto, nýbrž již plně funkční prototyp jednoúčelového závodního vozidla, určeného pro všechny druhy offroad závodů.

Díky svému jménu, které je stále alespoň pro Angličany pojmem, dokázal Colin McRae oslovit několik sponzorů a partnerů. Ti pomohli s financováním takto nákladného projektu a samozřejmě také s jeho vývojem. Základní ideu nastínil sám Colin a spočívá ve vytvoření relativně dostupného sportovního vozu pro krátké terénní závody. Jeho výroba by měla pokračovat v malých sériích podle počtu objednávek zákazníků. První várka počítá s 20 vyrobenými auty. Předběžně se s ostrým nasazením těchto automobilů počítá v rámci ostrovního rallye šampionátu a v evropské sérii rallyecrossu. V neposlední řadě jde ale také o show car pro jízdy s veřejností a prezentační účely.

Colin McRae R4
i Zdroj: Hrej.cz
Poprvé se prototyp prezentoval světové veřejnosti na nedávném festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu. Nyní je ale projekt již ve fázi plně pojízdného prototypu, který je zatím prezentován na vybraných motoristických podnicích hlavně v Anglii. Dodávky prvním zákazníkům měly původně dorazit již letos, ale testování se protáhlo, tudíž se výroba rozeběhne pravděpodobně až příští rok. Zajímavé je, že tento vůz nevychází z žádného sériového šasi, podvozek i karoserie jsou zcela nové, navržené doslova na zelené louce. Stavba a konstrukce vozů probíhá u specializované firmy DJM Motorsport, která se přes 12 let zabývá produkcí závodních prototypů pro různé sportovní disciplíny. Od konstrukčních výkresů až po dokončení prvního prototypu prý uběhlo jen 18 měsíců a celý vývoj stál necelý 1 milion liber.

Je poměrně vzácné, že se tvůrcům podařilo tento vůz dobře ututlat, skoro až do jeho oficiálního odhalení. Ovšem první fotografie přinesl tisk již z tajného testování na okruhu v Knockhillu. Díky Colinově angažovanosti se tak dá s určitostí potvrdit, že R4 je po více než sto letech novým automobilem vyvinutým ve Skotsku. Motorističtí novináři jeho svébytný design přirovnávají ke kříženci pumy. Tedy Fordu Puma (zadek) a Smartu Roadster (přední kapota).

Co se týče technických údajů, pod kapotou standardně bije atmosféricky plněný čtyřválec o objemu 2,5 litrů, naladěný firmou Millington Racing Engines, který má pomocí restriktoru v sání upraven maximální výkon na 350 koní při 8700 otáčkách. Přes šestistupňovou sekvenční převodovku s řazením pod volantem, se točivý moment může přenášet podle požadavků zákazníka na zadní, nebo na všechny čtyři kola. Vůz je připraven alternativně k montáži výkonnějších agregátů. Buď se nabízí čtyřválec 2,2 a nebo třílitrový šestiválec, stejně jako první motor přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. S tímto motorem má pak vůz projektovaný výkon kolem 750 koní. Jízdní výkony samozřejmě nejsou zveřejněny, ale odhaduje se, že s nejslabší motorizací vůz zrychlí z nuly na 100 km/h pod pět sekund a dosáhne maximálky přes 250 km/h.

Startovní cena základní varianty s nejslabším čtyřválcem byla stanovena na 150 000 liber, což je za takovýto závodní speciál poměrně levná částka. Je to i díky tomu, že celá konstrukce vozu byla prakticky poprvé od počátku navržena s důrazem na co největší jednoduchost a snadnou výměnu dílů. Zajímavostí jistě je, že na designu karoserie z karbonu, kompozitů a uhlíkových vláken, se velkou měrou podíleli i dva designéři z Codemasters, Keith Burden a Tom Webster, kteří patří mezi pracovní tým celé série Colin McRae Rallye.

Vůz je to tedy nesporně zajímavý a vzbuzuje oprávněnou pozornost, ale co se soutěžního nasazení týká, tak to bude mít dost těžké. Jednak homologace speciálních vozů není nic jednoduchého a rychlého, ale hlavně R4 nesplňuje potřebné homologační limity na počty vyrobených vozů pro povolení na většinu soutěží. Ale i kdyby byla R4 k vidění jen jako atrakce pro motoristickou veřejnost, jeho originální konstrukci to myslím vůbec neuškodí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama