Co týden dal: Poslední vydechnutí Kinectu
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Co týden dal: Poslední vydechnutí Kinectu

Co týden dal: Poslední vydechnutí Kinectu

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

29. 10. 2017 18:00
Reklama

Ne vždy mohou jít věci přesně podle plánu. Stále neumíme poroučet větru dešti, souhrn pro uplynulý týden tak z důvodu zhoršených povětrnostních podmínek a následných problémů s připojením přinášíme o něco později než obvykle. Jak se ale říká, lepší pozdě nežli později. Ve štychu vás tak rozhodně nenecháme. Ostatně i tento týden přinesl důležité a zajímavé události a novinky, které byste rozhodně neměli minout. Vrhněme se na to.

RIP PROJECT NATAL

Co týden dal: Poslední vydechnutí Kinectu
i Zdroj: Hrej.cz

Před více než sedmi lety jsme napjatě očekávali příchod revoluce v ovládání počítačových her. Technologie tehdy známa pod názvem Project Natal slibovala změnit od základů zažité předsudky o pohybovém ovládání her a kladla si za cíl posunout měřítka stanovená tehdy populárním Nintendo Wii. Finálně nazvaný Kinect skutečně způsobil v herním světě druhou pohybovou revoluci, i když na masivní úspěch Wii stoprocentně nenavázal. Ostatně, Kinectů pro Xbox 360 vycestovalo do světa kolem 24 milionů kusů.

Bohužel, Microsoftu se na úspěch periferie pro Xbox 360 navázat nepodařilo. Zpočátku naopak nová generace Kinectu budila spíše rozpaky a kontroverzi. Jen těžko lze zapomenout na pro mnohé fanoušky skandální rozhodnutí Microsoftu spočívající v nutnosti vlastnictví Kinectu pro hraní na samotném Xbox One. V kombinaci s nutností stálého připojení k internetu a na svou dobu přemrštěné ceny šlo o výrazně nepovedený marketingový krok, který se pravděpodobně stal jedním z nosných důvodů počátečního prodejního neúspěchu konzole. Konkurenční Sony s horkou zbraní PlayStation 4, více hráčům nakloněnou politikou a o sto dolarů levnější cenovkou válcovala trh ve velkém a nestíhala zásobovat sklady prodejců. Xbox One ale podobným způsobem na dračku nešel, i přes razantní změny v přístupu Microsoftu, vyvolané masou negativních reakcí veřejnosti.

Kinect ale nebyl pouze “nechtěným závažím” v krabicích a na cenovkách. I pro skutečné zájemce o pohybové ovládání nikdy nešlo o nepřehlédnutelný tahák. Tituly exkluzivně vyvíjené pro nový Kinect byste i po čtyřech letech od vydání napočítali na prstech průměrného osazenstva truhlářské dílny. A o jejich nevalných kvalitách zřejmě vleklé spory vést nelze. Pokud hráči nebaží po taneční nirváně v Just Dance, nebo nestojí o bizarní party zábavu v podobě některého z hrstky sportovních titulů, Kinect pro ně nepředstavuje nic jiného, než prostředek jak s Xbox One komunikovat pomocí hlasu. Ostatně některé novější revize konzole postrádají konektor pro zapojení periferie. Jaký to neslavný konec pro revoluční technologii.

Microsoft se totiž zřejmě rozhodl zatlouct poslední hřebíček do rakve s nálepkou Kinect. Jeho průmyslová produkce končí a pohybový senzor se stává součástí videoherních dějin. Té bizarnější, ale i přesto úspěšnější části. Samotná technologie samozřejmě úplně pod drn neputuje. Jejímu využití v jiných oborech výpočetních technologií nic nebrání a její potenciál bezesporu zdaleka vyčerpán nebyl. Co se hraní týče, je bohužel budoucnost Kinectu přemalována černou barvou a zapečetěna. Zda se k podobným experimentům americký technologický gigant někdy vrátí, či navždy zůstane slepou vývojovou větví zábavního průmyslu ukáže budoucnost.

Odpočívej v křemíkovém pokoji.

JEDEN PŘÍBĚH STAČÍ DRAHOUŠKU

Co týden dal: Poslední vydechnutí Kinectu
i Zdroj: Hrej.cz

Minulý týden jsme zevrubně rozebírali budoucnost hry jednoho hráče. Videoherní svět se totiž postupně obrací na stranu síťového hraní a kovaní sólisté dostávají, i přes některá protichůdná tvrzení, stále omezenější prostor pro vyžití. Nyní spekulace o hynutí singleplayeru podpořila i dřívější modla příběhového hraní, společnost Rockstar Games. Hráči až zbožně uctívaná americká společnost od vydání pátého dílu série Grand Theft Auto značně přehodila výhybku a ze své politiky “obřích příběhových her s obřími příběhovými rozšířeními” přešla na dnes tak oblíbený systém her jako dlouholetých služeb. Masivní nášup bezplatných DLC pro GTA Online, multiplayerovou složku pátého dílu GTA, sice podobný systém mírně inovuje a otevírá i konzervativnějším hráčům, milovníci starých dobrých časů přesto dští oheň a dokola žhaví placky s Vice City a Red Dead Redemption.

Světlem na konci tunelu byla pro milovníky singleplayeru dlouhá léta (od roku 2013, kdy GTA V vyšlo) představa singleplayerových rozšíření hry. Ty nikdy společnost přímo nepotvrdila, jejich existence však byla brána jako nevyhnutelná. Opak je pravdou. Žádná příběhová DLC pro GTA V nebudou. Hlavní designér to v rozhovoru potvrdil a nebál se přijít ani s konkrétním vysvětlením problematiky. Dalších dobrodružství Michaela, Franklina, Trevora, Lamara a dalších povedených obyvatel Los Santos se nedočkáme z důvodů personální vytíženosti společnosti. Aktuální zaměření na vývoj pokračování Red Dead Redemption a podporu GTA Online prostě nedávají týmům prostor pro tvoření něčeho tak “zbytečného”, jako jsou příběhová DLC. A to zřejmě mluvíme o menších epizodkách ze života v Los Santos. O obřích a propracovaných kampaních ve stylu The Lost and Damned nebo The Ballad of Gay Tony (GTA IV) si můžeme nechat jen zdát.

Na jednu stranu se jedná o logický byznysový krok. Vydavatelský gigant Take-Two se nijak netají tím, že GTA Online je železo tak neskutečně žhavé, že jej lze kout i léta po vydání, a příběhová složka série v současné dobe nepředstavuje kdovíjaký potenciál k výdělku. Na stranu druhou, příběh byl vždy v případě Rockstar Games to pravé ořechové, a jeho násilné odsunutí na druhou kolej by bylo například v případě Red Dead Redemption 2 pořádnou hrstí soli do ran hardcore fanoušků společnosti.

CHCEME MULTIPLAYER (?)

Co týden dal: Poslední vydechnutí Kinectu
i Zdroj: Hrej.cz

A hrst soli do rány je pro spoustu hráčů i zkratka EA. Jen málokterá kombinace dvou symbolů dokáže vyvolat v člověku takový příval rozmanitých emocí. Démonizovaná, milovaná, nenáviděná, uctívaná, zatracovaná… Společnost Electronic Arts se prostě zarývá pod kůži každému hráči. A nejen jim.

Své si s kalifornským gigantem prožil i leckterý herní vývojář. Například Manveer Heir. Jméno naprosto neznámé, dříve však spjaté se světoznámou společností BioWare. Bývalý zaměstnanec RPG modly herního průmyslu se nebál do svého bývalého nadřízeného orgánu pálit ostrými. EA se totiž také ladí na zmíněnou vlnu online hraní a otevřených světů. Dost striktní poměry ve firmě Heir dokazuje na vývoji Mass Effect 3, který jako první titul v sérii přinesl multiplayer. Pomiňme jeho nezbytnost pro dosažení nejlepšího konce hry nebo diskuze o jeho kvalitách a zábavnosti. Důležité jsou balíčky k zakoupení za skutečné peníze. Pro dříve čistě singleplayerový titul kontroverzní herní prvek říkáte? Možná, připouštíme. Obrovský zdroj zisku? Ano, vskutku. Díky masivním ziskům z balíčků pro Mass Effect 3 se multiplayer objevil i v dalších hrách od BioWare a v dnešní době jsou čistě singleplayerové tituly pro EA píseň minulosti.

Připravovaná novinka Anthem už klasické Mass Effect nebo Dragon Age (a nedejbože třeba Baldur’s Gate) zdaleka nepřipomíná, Visceral Games s jejich příběhovými Star Wars jsou taktéž minulostí. Electronic Arts mají v tomto ohledu jasno.

I dnes tudíž ladíme Co týden dal do značně negativních odstínů. Musíme ale připomenout i vydání trojlístku velkých a očekávaných pecek, na světlo světa se prodrala trojice Wolfenstein II: The New Colossus, Assassin’s Creed Origins a Super Mario Odyssey. Krásné, nové, a zřejmě i patřičně kvalitní novinky nám snad dají zapomenout na to nekrásné, co se v herním světě poslední dobou děje. Zapomenout byste ale neměli na nás a náš web. I nás totiž čeká další týden tvrdé práce.

Tak Hrejte s námi!

Videa a podcasty za uplynulý týden: Hrajte s námi: Rogue Trooper ReduxHrajte s námi: Cities: Skylines - Green CitiesHrajte s námi: Assassin's Creed OriginsHrajte s námi: ElexHrajte s námi: Gran Turismo Sport #2Hrajte s námi: Super Mario OdysseyHrajte s námi: Wolfenstein II: The New ColossusRetro Hrajte s námi: Xbox (2001)Hrajte s námi: The Evil Within 2hPod #610

Recenze za uplynulý týden: Life is Strange: Before the Storm - Episode 2: Brave New World, Echo, Super Mario Odyssey, The Evil Within 2

Články za uplynulý týden: Kazumasa Iwao a Šigeru Ómori: Pokémon UIltra Sun a Ultra Moon nejsou výplňový díl

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama