Co týden dal: Hodně peněz za hodně muziky
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Co týden dal: Hodně peněz za hodně muziky

Co týden dal: Hodně peněz za hodně muziky

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

12. 11. 2017 17:00
Reklama

Peníze vládnou světu, o tom pochybovat nelze.  Stejně tak nelze pochybovat o tom, že se z herního průmyslu stal byznys naprosto nejvyššího kalibru, a na příkladech to můžeme dokazovat dnes a denně. I tento uplynulý týden se nesl jasně ve znamení prodejů, akvizicí a obecně pohybů nekřesťanských množství oběživa. Activision, EA, Take-Two, v potaz bereme všechna velká jména. Listopad má za sebou svůj druhý týden a vy jste právě rozečetli nejaktuálnější týdenní souhrn. Vítám vás a přeji příjemnou zábavu.

PRACHY DĚLAJ SPOLEČNOST

Co týden dal: Hodně peněz za hodně muziky
i Zdroj: Hrej.cz

Před necelými deseti lety si příznivci akčních her začínali posteskovat nad tím, jak jsou přehlceni druhou světovou válkou. Největší vojenský konflikt lidských dějin přitahoval herní vývojáře jako magnet a každým rokem trh zahlcovali řadou titulů často nevalné kvality. I svatá čtveřice FPS sérií, Call of Duty, Battlefield, Medal of Honor a Brothers in Arms, povětšinou vsázela na tématiku druhé světové. Vyjma posledně jmenované (která svou válečnou sekeru zakopala v roce 2008 s povedeným Hell’s Highway), se všechny série postupně přeorientovaly na vojenské potyčky dneška, v případě Call of Duty i vzdálené a ještě vzdálenější budoucnosti. Zákonitě muselo přijít přesycení současností, spjaté s toužebným vyhlížením nových druhoválečných dobrodružství. A jako pomyslný mesiáš sestoupilo z nebes Call of Duty: WWII.

Budiž, konec romantiky a pohádek. Call of Duty: WWII rozhodně není dokonalou hrou, a i přes veskrze kladné přijetí světovou kritikou si nachází řadu odpůrců jak z řad hardcore příznivců série, tak i těch, kteří doufali v slavný návrat Call of Duty 2. Takoví lidé ale zřejmě vydavatelský dům Activision zajímat nemusí, jejich želízko v ohni totiž generuje obří zisky. Dle zveřejněných dat novinka dvojnásobí prodeje předchozího dílu. WWII navíc vládne i žebříčkům prodejnosti fyzických kopií, krabiček se prodalo o polovinu více než v případě vlažně přijatého Infinite Warfare. Konkrétně na britských ostrovech poslední CoD nechává za sebou jak podobně čerstvé Assassin’s Creed: Origins, tak i stálice jako je letošní FIFA. Z hlediska digitálního launche se vydání WWII stalo největší událostí historie PlayStation 4 a Activision upozorňuje i na to, že zaznamenal nejvyšší množství naráz připojených hráčů v historii série. Nu, tomu se říká trefa do černého.

Pokud ale mluvíme o prodejích, i tak úspěšné tituly se mohou jen bledě krčit v koutě před nepředstavitelným finančním úspěchem Grand Theft Auto V. Společnost Take-Two si jen může mnout ruce, dle jejich nedávno vydané zprávy se pátý díl kultovní série posunul na první místo žebříčku nejprodávanějších her v USA vůbec. To znamená, že v prachu za sebou nechává všechny Wii Sports, Modern Warfare, The Sims i Minecraft. Dohromady se v celém světě, při započítání všech platforem, prodalo na 85 milionů kusů GTA V. To znamená, že by každý čtvrtý obyvatel Spojených států vlastnil jednu kopii. A někteří němci hned dvě. A každému čechovi by se doma povalovalo zhruba 8 kusů. Když vezmeme v potaz střízlivou nabídku mikrotransakcí, generuje úspěšná “pětka” i po čtyřech letech od vydání přímo pohádkové zisky. Mám se opakovat s příslovím o trefách do černého?

Velké peníze se ale točí i ve vyšších sférách, než je prostý prodej kopií. Své o tom nově ví společnost Respawn, tým stojící za svěžími FPS Titanfall a Titanfall 2. Po letité vydavatelské spolupráci s gigantem Electronic Arts přechází v plném rozsahu pod jeho křídla. Řadí se tak po bok společností BioWare, DICE nebo třeba (a doufejme že s odlišným osudem) Bullfrog. Nákup Respawn vyšel EA na 151 milionů dolarů včetně balíku akcií v hodnotě dalších 164. Dále společnost slíbila zaměstnancům případné bonusy v řádech dalších desítek a stovek milionů dolarů.

A co že vlastně tým vydavateli přinese? Především další pokračování série Titanfall. V seznamu projektů ale figuruje i dosud neoznámená novinka ze světa Star Wars. Zda společnost získá akvizicí patřičné tvůrčí podhoubí, nebo se podobně jako Bullfrog a Maxis pohrouží do hlubin zapomnění, ukáže budoucnost.

BUDOUCNOST JE JASNÁ

Co týden dal: Hodně peněz za hodně muziky
i Zdroj: Hrej.cz

Finance jsou tématem číslo jedna i v případě série FIFA. Letošní ročník dle všeho solidně vydělává, stoupají zisky z mikrotransakcí a stále více hráčů zápolí v lukrativních online režimech. Není tedy divu, že pro vývojáře začíná být systém anuálního vydávání nových ročníků za plnou cenu lehce zastaralým prodejním modelem a pomalu se poohlíží po zajímavějších a modernějších variantách. Nejžhavější možností je samozřejmě v dnešní době diskutovaná forma hry jakožto služby.  V průběhu několika let by se tak mohla FIFA stát titulem vyvíjeným v podstatně delších cyklech, během kterých by pro aktuálně běžící verzi hry vycházely dodatečné balíčky se soupiskami nebo hratelnostními aktualizacemi.

Takové překotné změny cílí především na snížení nákladů na vývoj nových dílů série, potažmo i na hráče, kterým je každoroční investice desítek dolarů (tisíců korun) proti srsti a dodnes poctivě budují svou offline kariéru ve FIFA 16. Právě pro ně by mohl systém jedné, déle vyvíjené verze titulu představovat možnost držet krok s hráči, kteří každoročně do virtuálního fotbalu (a například svého Ultimate Teamu) investují obrovské finanční částky.

O své budoucnosti se rozmluvil i oblíbený CD Projekt. Polská společnost má za sebou nesmírně úspěšnou sérii Zaklínač, dalšího pokračování bychom se ale nějakou dobu dočkat neměli. Minimálně ne v případě příběhu zaklínače Geralta, jehož příběh je prý nadobro uzavřen. Aktuálními želízky v ohni jsou karetní Gwent, který se možná podívá i na jiné než dosavadní platformy, a pravděpodobně podstatně očekávanější Cyberpunk 2077. Připravovaná pecka, o které nevíme v podstatě nic, odhalila své obrysy už v roce 2012. Od té doby ale hru zakrývá mlžný opar tajemství. Alespoň víme, že by měl Cyberpunk svými rozměry značně přesahovat velikost třetího Zaklínače. Když vezmeme v potaz jak rozsáhlou hrou Zaklínač 3 byl, zřejmě se máme na co těšit. V rozhovoru pro web Strefa Inwestorow výkonný ředitel společnosti Adam Kiciński zmiňuje i několik vládních grantů, které zainteresované Polsko společnosti nabídlo.

Nuže, tento týden doslova ovládly peníze. Na druhou stranu se konečně můžeme naladit na pozitivnější vlnu, psát o obrovských úspěších společností je prostě podstatně příjemnější, než psát o jejich zániku a rozpouštění. Tak doufejme, že nám podobných dobrých zpráv ještě zbytek podzimu nabídne více, že nás vývojáři svými připravovanými hity nezklamou, a že se u letošní Invaze sejdeme v lepší náladě, s pestřejším repertoárem úspěšných titulů v kapse, než jsme dosud očekávali.

Tak zase za týden. A nezapomeňte, Hrejte s námi!

Videa a podcasty za uplynulý týden: Dohrajte s námi: Mafia IIHrajte s námi: Horizon Zero Dawn: The Frozen WildsHrajte s námi: Xbox One XHrajte s námi: Call of Duty: WWII #2Hrajte s námi: Total War: Warhammer 2Hrajte s námi: Divinity: Original Sin 2Hrajte s námi: Star Wars Battlefront IIHrajte s námi: Doom - Nintendo Switch

Recenze za uplynulý týden: Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Call of Duty: WWIIJust Dance 2018

Články za uplynulý týden: The Guild 3 - dojmy z hraní, City of Brass - dojmy z hraní

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama