Cesta k úspěchu Grand Theft Auto V
i Zdroj: Hrej.cz
Grand Theft Auto V Článek Cesta k úspěchu Grand Theft Auto V

Cesta k úspěchu Grand Theft Auto V

Radek Raudenský

Radek Raudenský

25. 8. 2020 11:40 5
Reklama

Grand Theft Auto. Legendární série, kde každý díl provází velká publicita, masivní prodeje, kontroverzní kauzy i revoluční kroky. Už první díly z ptačí perspektivy vzbuzovaly zvědavost a kritiku kvůli své brutalitě, třetí díl s převedením do světa tří dimenzí zase hráče i kritiky oslnil zpracováním otevřeného světa i tehdy nevídaným systémem destrukce vozidel.

Od té doby se Grand Theft Auto stalo jedním ze samotných symbolů her a respektovanou sérií. I absolutní nehráči často alespoň zhruba tuší, co to je to „gétéáčko“ a stejně jako je tomu u Tetrisu nebo Pinballu toto jméno určitě někde slyšeli – v médiích, od kamarádů či jiných známých. Hry jsou ale stále koníčkem jen pro „omezené“ množství lidí a třeba filmy jsou zatím rozšířenější zábavou. Avatar nebo Avengers platí za kultovní trháky, které při svém vydání zachvátily celý svět, zatímco vydání her ze série GTA doprovázelo pozdvižení v zásadě „pouze“ v herním světě. I přes to ale, 7 let po svém vydání, nepřestává už dvanáctý díl této série překvapovat. Třeba i tím, že svými předpokládanými výdělky naprosto suverénně strčí do kapsy oba zmíněné filmy.

UNIKÁT

Mohla by nastat otázka, proč se v tomto článku věnuji právě pátému dílu Grand Theft Auto. Je zde přeci spousta her, které se hrají mnoho let po svém vydání a jsou úspěšné. World of Warcraft, původní Call of Duty: Modern Warfare nebo kostičky. Tedy Minecraft. V tom máte naprostou pravdu. Všechny tyto hry jsou na tom z hlediska počtu hráčů - vzhledem ke svému datu vydání - skvěle. U všech ale existuje nějaký důvod, proč se hrají i po tolika letech, důvod, u kterého se plácnete do čela a řeknete si „jo, jasně, to je pravda“. World of Warcraft dostává každých pár let obrovské expanze, které do hry přitáhnou obrovské davy hráčů. Ani to ale nestačí a hráči pomalu ubývají, stejně jako je tomu u ostatních MMORPG her. U stříleček funguje zejména nostalgie a pocit toho, že podobný styl hraní se už nepodařilo napodobit. A Minecraft je Minecraft. Ten cílí na všechny, na všech platformách a na všechny způsoby. Je naprosto extrémně univerzální. Velice úspěšný je například i třetí Zaklínač, který zase vyhrál spoustu ocenění za hru roku a je znám i jako jakési interaktivní umělecké dílo.

Studio Rockstar Games dokázalo prodat 135 milionů kopií, vydělat na daném produktu více než 6 miliard dolarů.

V tom právě Grand Theft Auto V vybočuje. Brutální open-world není pro děti, stále je celkem náročný na hardware, nabízí se za nemalé částky a dle dat IMDb vyhrál jednu jedinou cenu za hru roku (v roce 2013 totiž vyšlo i The Last of Us). I přes to studio Rockstar Games dokázalo prodat 135 milionů kopií, vydělat na daném produktu více než 6 miliard dolarů (údaj z roku 2018) a stále z něj dělat naprosto relevantní hru. To vše během dlouhých 7 let. Jen pro ilustraci – v roce 2013 byl Miloš Zeman poprvé zvolen do své funkce, a pokud se vaše dítě v tomto roce narodilo, nyní se chystá vyrazit do druhé třídy. Tak dlouho už tu s námi GTA V je.

DLOUHO BYLO DOBŘE

Píše se rok 2020 a my už víme, že je Grand Theft Auto V extrémně úspěšná hra. Nebudeme se tedy bavit o „kdyby, tak by“ (co by, kdyby). Stejně tak ale nebudeme a ani nemůžeme v tomto článku používat pouze holá a tvrdá fakta, přesné důvody úspěchu prostě nelze vypočítat nebo určit studií. Stále se pohybujeme spíše v říši domněnek a subjektivních pocitů. Ostatně vývoj hry je svým způsobem stejný jako vaření. I když budete postupovat přesně podle osvědčeného receptu, neexistuje nic jako zaručený úspěch. Vždy záleží na zkušenostech, náhodě a okolnostech, které se prostě musí sejít.

V tom mělo GTA V velmi dobře nakročeno. Už v době vydání bylo studio Rockstar považováno za extrémně kvalitní studio, které vydává jen dobré hry. GTA IV přineslo unikátní spojení in-house enginu RAGE společně s kolizním a animačním enginem Euphoria. V roce 2011 přišlo L.A. Noire s revolucí v mimice obličejů a v o rok později zase fantasticky vypilovaná akční střílečka Max Payne 3. Nemuseli jste je hrát, ale jejich jména vám určitě něco říkají. A to je ono.

K tomu přičtěme historii značky. Ta v každém díle někde přidala a někde ubrala, obecně pak považuji za asi nejbohatší pokračování GTA: San Andreas. Mapa nabízela jak rozličná města, tak přírodu, obrovskou volnost v aktivitách, fanoušci pak dodali stále populární multiplayer a rozsáhlou moderskou komunitu. Při vydání GTA V jsme věděli, že se alespoň první 3 body vrací. To stačí spojit s navrátivším humorem parodujícím americký život a tím nejzásadnějším – GTA prostě ve svém žánru nemá přímou konkurenci.

Zde trochu odbočím – stejný důvod dle mého stojí za každoročními prodeji sérií jako je FIFA nebo Call of Duty. Ty nemají ve svém oboru konkurenci, která by dosahovala takových kvalit a dokázala fanoušky spolehlivě odvést. I přes oblíbené fráze „je to stejné jako každý rok“ pro tyto core hráče přinese každý nový díl prvky a lákadla, které v tom minulém nebyly (NHL nepotřebuje ani to). A stejně je na tom i GTA.

JDEME K VĚCI

Uznávám, zatím spíše chodíme kolem horké kaše. Pojďme tedy na začátek. 17. září 2013 vyšlo GTA V pouze na konzole, pro nás už staré generace. Na svou dobu přineslo krásnou grafiku a obrovskou svobodu, kterou hráči od roku 2008 neměli. Rockstar přišel s revolucí v podobě tři hlavních postav, mezi kterými mohli hráči libovolně přepínat. I když se tento nápad zdál na papíře značně přehnaný, ve hře se ukázal jako naprosto funkční a osvěžující. Hra se pyšnila skvělým příběhem, Trevor je dodnes ikonou pátého dílu a například mise, v níž mučíme Pana K, utkvěla v paměti spoustě hráčům – a také spoustě kritikům, kteří za ni hru odsuzovali.

Ještě před tím si ale studio nakypřilo půdu s vydáním slibovaných heistů.

O pár týdnů později přišel Rockstar s oznámení GTA Online, které se mělo po vzoru čtyřky od příběhu oddělit. V nabídce hry jste se mohli dostat přímo do multiplayeru a jít hrát se svými přáteli. V té době toho ale multiplayer moc nenabízel a příliš nefungoval, stejně jako tomu bylo v případě novějšího Red Dead Redemption 2. To ale nevadilo – samotná hra lákala hráče natolik, že se během roku 2013 prodalo 32,5 milionu kopií.

Uplynul rok a studio se rozhodlo využít situace i síly své komunity. Grand Theft Auto V tak vychází s různými vylepšeními na současnou generaci konzolí. Tím samozřejmě nalákali nové hráče, část prodejů ale tvoří i vlastníci kopie pro starou generaci, díky čemuž si v roce 2014 Rockstar přišel na dalších 12,5 milionu kopií.

Cesta k úspěchu Grand Theft Auto V
i Zdroj: Hrej.cz

Společně s oznámením verzí pro PS4 a Xbox One potvrdil Rockstar i port na PC, čímž ukončil dohady možné konzolové exkluzivitě. Ještě před tím si ale studio nakypřilo půdu s vydáním slibovaných heistů, které neskutečným způsobem nakoply online hraní. Studio tak při vydání nabídlo PC hráčům obrovskou porci obsahu, který náročnou klientelu na nějakou dobu zabavil. Opět se prodávaly kopie jak novým hráčům, tak i veteránům – osobně znám hráče, kteří vlastní tři kopie GTA V. Rok 2015 ve výsledku přinesl dalších 15 milionů kopií.

Tady končíme průběžným vydáváním, GTA V už šlo hrát prakticky na všech smysluplných platformách. Vývoj ale neustal – od této doby totiž začala honba za obrovským multiplayerem a vytvořením svébytné herní platformy. Do této chvíle prodalo GTA V 60 milionů kopií.

HRAJ SI A PLAŤ

Rozhodně nemůžeme říct, že by se Rockstar před vydáním na počítače flákal, od té doby ale do GTA Online sází jeden update za druhým. Jde hlavně o malé přídavky ve formě pár aut, několikrát za rok pak přijdou i obrovské expanze přinášející mnohem více obsahu. V roce 2016 přichází další přídavek Bikers a Import/Export. Po koupi vlastního motorkářského klubu nebo luxusní kanceláře může provozovat pěstírnu marihuany, vyrábět kokain nebo vést garáž pro kradená auta. Šlo o další nával obsahu – u všeho je potřeba sehnat suroviny, dojet pro trávu nebo ukradnout luxusní auta, dovézt je do svého byznysu a následně produkt odvézt kupci. A tady je důležité poukázat na chytrou provázanost systémů. Byznys s drogami nebo auty děláte primárně s vidinou výdělku. Abyste ihned zamířili do autoprodejny a koupili si nové auto. Neustálé přidávání nejen čtyřkolových společníků, oblečení a nových zbraní je ale natolik rychlé a finančně náročné, že vás začne nahlodávat možnost koupě Shark Card, která vám na virtuální účet připíše pár milionů dolarů. Ceny nemovitostí a majetku ale zatím nebyly nikterak vysoké. Končí rok 2016 a GTA V připisuje dalších 15 milionů kopií.

Hlavní obětí inflace byla právě auta.

Způsobů, jak utrácet, rapidně přibývalo. Za rok 2017 se objevily 4 velké updaty. Ten poslední, The Doomsday Heist, přinesl další nemovitost – velký bunkr s obrněnými vozidly - a další mise . Hráči si ale začali všímat nemilého trendu, který mohl být způsoben i postupným rozmachem hackování. Všechno se zdražovalo. Základní skořápka základny vás vyšla na jeden a čtvrt milionu dolarů, ta ale neobsahovala téměř nic a neodemkla ani nová vozidla. Hlavní obětí inflace byla právě auta, o kterých se tu neustále bavíme. Jejich cena, společně s tuningem, často přesáhla cenu nového podnikáni. Opět jste tak museli do zemdlení opakovat mise a pokračovat v provozu svého byznysu, abyste si na novinky vůbec vydělali. Nebo vytáhnout kartu a přispět Rockstaru na kafe. Jen tak tak jste si stihli vydělat na vlastní bunkr a Rockstar v polovině roku 2018 přináší update After Hours s nočními kluby, opět s náloží speciálních misí. Přijde vám snad nabídka příliš široká? Ani se nerozkoukáte a v prosinci 2018 vychází další velký update, který využívá velkou arénu v centru Los Santos. Expanze Arena War dovoluje vlastnit další garáž s obrněnými vozidly a možností účastnit se speciálních derby závodů.

Všechny tyto kratochvíle ale stojí několik milionů dolarů. Běžné mise nebo akce, na které Rockstar láká, vám přisoudí přinejlepším pár desítek tisíc dolarů. Heisty jsou velmi dlouhé, navíc je zde problém s hráči, kteří nejsou příliš schopní, mohou se tak protáhnout na dlouhé desítky minut, i hodiny. A pokud nechcete otravně grindovat, nejlepší způsob je vydělat si na CEO, zakoupit garáž, začít navážet auta a pomocí triku s naplněnou garáží chytat ty nejlepší kousky. Následně zorganizovat čtyři kamarády a odvážet s co nejmenším poškození auta. Za jedno luxusní auto získáte 100 tisíc dolarů, ve 4 dosáhnete na 400 tisíc dolarů. Mezi jednotlivými zavážkami je ale nutné čekat hodinu a slušností je samozřejmě rozdat podíly, jelikož spoluhráči z této práce nedostanou vůbec nic. V těchto misích tak utopíte spoustu repetitivních hodin. Existují ale další varianty – buď zaplatíte reálný peníz a dolary si zakoupíte, nebo se vydáte velmi riskantní cestou černého trhu a dolary si necháte „vytisknout“ hackery. Nebo si seženete další kamarády – stejným způsobem jsem i já podpořil Rockstar podruhé. Sice jsem si stále říkal, že mi hraní příběhu na Xboxu 360 stačilo, kamarád mě ale přemlouval tak dlouho, až jsem si na Steamu GTA V koupil a do víru střílení v multiplayeru se pustil taktéž.

JÁ TO CHCI JINAK

Předchozí odstavec sice může vyznít velmi negativně, reálně ale ono nepřeberné množství obsahu stále láká obrovské masy lidí. Z pátého dílu Grand Theft Auto se totiž stal absolutní mainstream. Hráči nejsou jen lidé, kteří hrají lahůdky jako Nioh, Metal Gear Solid a další. Často si kupují PlayStation jen kvůli tomu, aby si večer zahráli FIFU. A GTA je natolik lákavé, že si časem vedle fotbalu pořídí i pětku. Nemusí nutně chtít získat všechny služby, k zabavení jim stačí projíždění městem a střílení ostatních hráčů. Rockstaru se daří neustále rotovat různé akce, můžete tak jezdit po závodech, využít hráči vyrobených map a s kamarády se odstřelovat, nebo hrát takzvané skilltesty, které v poslední době zpopularizovali youtubeři. Tyto závodní mapy jsou často velmi těžké a logicky chtějí hráči vyzkoušet to, co youtuberům ve videu pořádně zatopilo.

Během minulého roku se také objevil nový, obrovský trend, na který naskočilo spoustu streamerů a youtuberů včetně těch, kteří se GTA dosud nevěnovali. Jde o roleplay, který ke svému spuštění potřeboval ještě externí platformu FiveM. Jak lze dle názvu hádat, hráči na roleplay serverech žijí svůj druhý život – nejčastěji jako strážci zákona nebo jako mafiáni. A touha hrát s oblíbeným youtuberem nebo streamerem na stejném serveru je srovnatelná se skutečnými akcemi a focením selfíček.

Prodeje dalších kopií hry tak byly jisté.

A MÁTE TO

Jak už jsem říkal, nedokážu přinést studií podložená fakta o tom, proč je GTA V tak neskutečně úspěšné. Postupně jsem tak spíše zmapoval kroky a chytrá rozhodnutí, která prodeje pětky výrazně podporovala. V průběhu dalších let po vydání na PC se každý rok prodalo minimálně 10 milionů kopií, minulý rok to bylo dokonce 20 milionů. To přičítám právě popularitě roleplay serverů, které chvíli naprosto drtily jakékoliv jiné online hraní. Mluvíme tedy o pravidelných cifrách, které jsou i v rámci celých životních cyklů většiny AAA titulů jen zbožným přáním.

Grand Theft Auto V není prodejním rekordmanem herního průmyslu ve smyslu čistého počtu. Tím je, a asi dlouho bude, Minecraft. 135 milionů kopií společně s obrovským množstvím obsahu a související leností hráčů, kteří si za virtuální měnu raději zaplatí, ale stojí za zdaleka nejvýdělečnějším produktem zábavního průmyslu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama