Call of Duty: Advanced Warfare Článek Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

4. 5. 2014 22:00 5
Reklama

Stejně jako každý rok, i letos jsme byli během oznámení nového Call of Duty svědky kritických, lamentujících komentářů na účet nenasytného Activisionu, rychlého vývojového cyklu a neustále se zkracující herní doby. Zcela upřímně – po právu. Série se od svého vrcholu v podobě prvního Modern Warfare točí v kruhu, a byť na vývoji střídavě pracovala hned dvě studia, bylo to pro hráčské, nikoliv však finanční uspokojení málo. Časy se ale s příchodem nových konzolí mění, a zatímco před půl rokem bylo Call of Duty: Ghosts na PS4 a Xbox One pouhým portem, letos se konečně dočkáme hry, která vznikala bez nutnosti využívat stále stejný engine a zaběhnuté mechanismy. V mnohém tomu pomáhá i příchod třetího studia, od kterého si v Activisionu neslibují pouze čerstvý vítr do plachet, ale hlavně tříletý vývojový cyklus pro všechna studia, zaručující i to, že od sebe nebudou muset Infinity Ward, Treyarch a nově také Sledgehammer Games opisovat.

CO S TÍM MÁ SPOLEČNÉHO DEAD SPACE?

Pokud vám jméno vývojářů nic neříká a marně teď přemýšlíte nad tím, jaké hry mají v portfoliu, přemýšlíte v podstatě marně. Studio Sledgehammer Games vzniklo v roce 2009, nicméně jeho zakladateli jsou pánové Glen Schofield a Michael Condrey, kteří se potkali ve Visceral Games a po nějaké době se rozhodli vykročit společně vstříc vlastnímu byznysu. A právě odsud může začít pramenit určitý příslib, který do nového Call of Duty: Advanced Warfare vkládáme, neboť jsou oba podepsaní pod hrou Dead Space, která přinejmenším prvním dílem hernímu světu učarovala. Důraz na příběh a atmosféru, perfektní audiovizuální zpracování, neotřelé nápady... To byly prvky, na kterých stavěl Dead Space a zároveň prvky, ze kterých se bude Advanced Warfare snažit vytěžit maximum.

S předchozí historií studia je přinejmenším férové, dát jejich slovům šanci a skutečně se těšit na příběh, který má hlavu a patu.

Jak už to tak bývá, spolu se šéfy si cestu do nového studia našli i někteří veteráni z Visceral Games a po krátké epizodě s přípravou nikdy nevydaného 3rd person spin-offu Call of Duty a následné pomoci Infinity Ward s hektickým dokončením Modern Warfare 3 po odchodu Westa a Zampelly, obdrželi od Activisionu nabídku, zpracovat od základu vlastní díl slavné série. Nic ale není zadarmo, a tak byla životní šance vyvážena poměrně velkou mírou odpovědnosti za celou značku a kritickou nutností posunout ji už konečně z místa. Ve Sledgehammer Games ale zřejmě mají ambice na rozdávání.

ÚPLNĚ NOVÉ CALL OF DUTY

Půlrok před vydáním se pyšní hrou, která na první pohled možná vypadá jako další ždímání již několikrát recyklovaného námětu, ale s postupným odkrýváním detailů začínáme cítit v kostech, že se na svět klube Modern Warfare nové éry. Čím začít? Je toho opravdu hodně, ale co třeba příběh? Jistě, předchozí hry jej obsahují taky, ale je zmatečný, nehraje příliš podstatnou roli a v podstatě jen plní funkci nechtěného lepidla, které se to tak nějak na přeskáčku snaží držet při sobě. Jenže s předchozí historií studia je přinejmenším férové, dát jejich slovům šanci a skutečně se těšit na příběh, který má hlavu a patu, není tak černobílý a dá prostor i jednotlivým postavám, které by se mohly během hraní určitým směrem vyvíjet.

Call of Duty: Advanced Warfare
i Zdroj: Hrej.cz

A netýká se to pouze Jonathana Ironse, šéfa soukromé vojenské organizace Atlas, kterého bude hrát Kevin Spacey, svůj prostor dostanou i vedlejší postavy v čele s hlavním hrdinou – vojínem Mitchellem. Fakt, že bude v cut-scénách nadabován Troyem Bakerem (Joel z The Last of Us, Delsin z Infamous: Second Son…) naznačuje, že vývojáři stojí o srozumitelnost a chtějí hráče do příběhu vtáhnout. I to je nakonec důvod, proč se po dlouhém uvažování rozhodli záměrně opatřit Mitchella generickou minulostí tak, aby bylo jeho všestranné využití v příběhu ospravedlnitelné a vývojáři nemuseli použít více postav pro dané vojenské specializace jako pilot, pěšák, řidič tanku a podobně.

Míra detailů je podle traileru uspokojující a dobrý dojem potvrzují i novináři.

Ještě v předchozím Call of Duty by navíc byla soukromá vojenská organizace symbolem zla, nicméně v Advanced Warfare jde o legitimní a velmi bohatou skupinu s mandátem Rady bezpečnosti OSN, schopnou zasahovat na místech, kam by státy své armády možná ani nevyslali. I proto budeme v úvodu svědky humanitární operace v Bagdádu po druhé Válce v Zálivu, kde se Atlas snaží napravit všechny škody způsobené válkou, a kde se postupně seznámíme s pozadím organizační struktury celé organizace a v kůži Mitchella vstoupíme do jejích řad. Po určitém časovém skoku nicméně dojde ke globálnímu teroristickému útoku na mnoho měst a Atlas se bude snažit počínání teroristů ze skupiny KVA zastavit. Víc vývojáři samozřejmě neprozrazují, ale jak už bylo řečeno – vzhledem k příběhové dospělosti Dead Space můžeme za těch správných konstelací očekávat chytré a nečekané zvraty i nenadálé situace.

NĚCO JAKO TITANFALL?

Teď už ale k samotné hratelnosti, kterou do značné míry odkryl debutový trailer. Hlavní roli budou hrát tzv. EXO obleky, což jsou již několik dnů probírané vnější mechanické kostry, díky kterým získá jejich nositel sílu, rychlost a obecně schopnost vyvádět na bojišti psí kusy. Co začne jako neforemné lešení obestavěné kolem Mitchellova těla, skončí pravděpodobně jako kompletní oblek v závislosti na tom, jakým směrem si budete EXO suit vylepšovat. Čas na to budete mít mezi misemi a jako platidlo poslouží body vyhrané v předchozí akci. Pro singleplayer Call of Duty jde o nový a podle dosavadních reakcí vítaný prvek.

Call of Duty: Advanced Warfare
i Zdroj: Hrej.cz

Kromě výstroje na vás samozřejmě čeká celá plejáda zbraní a gadgetů, které mají dohromady jednoho společného jmenovatele. Všechna technologie, se kterou přijdete v Call of Duty: Advanced Warfare, údajně existuje ve formě protoypů, anebo vědci přemýšlejí nad tím, jak ji už uvést do praxe. Podobné řeči jsme slyšeli mnohokrát, faktem ale je, že je preview v časopise Game Informer v podstatě zpovědí odborníků, vědců a vojenských profesionálů, kteří potvrzují každou jednu vymoženost a tvrdí, že v roce 2052, v němž se začne odvíjet dvouletý příběh hry, by vojáci skutečně mohli takto vypadat. Připravte se proto na používání augmentované reality skrz vizor helmy, granáty se schopností odhalit pozici nepřátel, magnetické rukavice umožňující zlézání výškových budov, nebo systém, který na krátkou dobu schová celé vaše tělo pro využití ve stealth pasážích. Sami zakladatelé studia se pak bijí do prsou a tvrdí, že Advanced Warfare nebude žádné sci-fi.

A CO TEN NEXT-GEN, BUDE TAKY?

Co se technických aspektů týče, vývojáři jsou dosud poměrně skoupí na slovo, ale z náznaků se dá vyčíst, že bychom konečně mohli být svědku jistého posunu i co se grafiky týče. Vzhledem k tomu, že hra vzniká primárně pro PlayStation 4 a Xbox One, mohli vývojáři použít dle svých slov nový, dle našeho pohldu spíše jen mohutně inovovaný engine, který by neměl nést stále ty stejné znaky. Míra detailů je podle dostupného videa uspokojující a první dojem potvrzují i redaktoři zmiňovaného časopisu. Potvrzují, že na scéně se objevuje mnohem více aktivních prvků a detaily zachází například až k zorničkám, které se působením světla a stínu smršťují. Co se týče polemiky nad tím, v jakém rozlišení hra poběží, zatím nemůžeme posloužit žádným oficiálním stanoviskem, uživatelé diskuzního serveru NeoGAF jsou ale přesvědčeni, že hra poběží i na Xbox One v rozlišení vyšším, nežli 720p, což je v probíhající válce o FullHD pro Microsoft důležité. Vzhledem k tomu, že o PS4 se zatím nemluví (video demonstruje záběry právě z Xboxu), příznivci Sony zatím mohou zůstat v klidu.

Call of Duty: Advanced Warfare
i Zdroj: Hrej.cz

Pokud ve vás hlodají pochyby a očekáváte stejnou situaci jako s Ghosts, ovšem v opačném gardu, pak se obáváte zbytečně. S verzemi pro PlayStation 3 a Xbox 360 se podle slov vývojářů stoprocentně počítá, tyto verze ale vzniknou jako downgradované porty a vezme si je na starost úplně jiné studio. Ze strany distributora, firmy Activision, si musíme na odhalení lsast-gen vývojáře počkat, je však velmi pravděpodobné, že si práci odbudou ve studiu Raven Software, anebo podle spekulací v High Moon.

Co tedy říci závěrem? Snad jen, že jsme se toho nakonec zase tolik nedozvěděli. Pokud však máte chuť, zakopat válečnou sekeru a vzít v potaz všechny aspekty, které hovoří ve prospěch Sledgehammer Games, pak nevidíme důvod, proč se na hru netěšit. Největším nepřítelem kvality je rutina, a tou by noví vývojáři postiženi být rozhodně neměli.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama