Borderlands Článek Borderlands - GC08 dojmy

Borderlands - GC08 dojmy

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

20. 8. 2008 22:00
Reklama

"Tak tohle nemá ani Halo," rozjel Randy odvážně prezentaci Borderlands. Mluvil přitom o roztomilé vlastnosti, jež se týká kooperativního multiplayeru. Stejně jako v klasické sci-fi akci tu mohou hráči ovládat vozidla způsobem, kdy jeden řídí a druhý střílí. Na rozdíl od Halo si ale lze měnit pozice ve voze za jízdy, postavičky si obratně přeskočí a ten, kdo byl nespokojen s nízkým procentem zásahů, nebo nešikovným manévrováním, může druhému ukázat, jak se to má dělat. Což je samozřejmě pěkné, ale na hodnocení, jaké dostávaly tři díly série Halo, by to samo o sobě nestačilo. Požádali jsme tedy Randyho o další a pádnějsí argumenty.

Dva hrdinové se v GC '08 prezentaci (mimochodem, šlo o stejný úsek hry, jaký byl k vidění na letošní E3) vydali na typický volitelný quest. Jejich cílem bylo prozkoumat starý, opuštěný důl v odlehlém koutě planety Pandora, a najít jakýsi velmi cenný artefakt. V dolu se to ovšem hemžilo nejen divokým životem, ale také dobře vyzbrojenými bandity. Oba hráči si tak klestili cestu vpřed poměrně přímočarým, ne ale nijak zvlášť hektickým způsobem. Pozvolný postup vpřed doplňovaly pravidelná změna zbraní, hledání míst, kde by se mohli hrdinové krýt, a sběr lepšího vybavení – ať už z mrtvých těl nepřátel, nebo z tu a tam se objevivších beden (ekvivalent truhlic s poklady v klasických fantasy RPG).

Kolik zbraní máš, tolikrát jsi RPG

Vývojáři se pochlubili do statisíců jdoucím počtem zbraní, tak vysoké číslo jim umožnila procedurální metoda jejich generování. A aby nemluvili jen tak do větru, hned nám díky roztomilému cheatu několik desítek, spíše stovek typů předvedli: jeden z dvojice prezentujících před sebe naházel balík zbraní, každá byla jiná vzhledově a měla i jinou charakteristiku v klíčových bodech (dostřel, rozptyl, síla...). Základní rozdělení zbraní je v Borderlands jednak typologické (tak lze na první pohled zjistit, jestli hráč drží v ruce "něco jako brokovnici" nebo "něco jako odstřelovačku"), jednak kvalitativní (běžné zbraně mají žlutou barvu, tu a tam se objeví vzácnější a mocnější zbraň modrá – a narazit na nejsilnější fialovou, to se povede jednou za uherský rok). Přehledné barevné znázornění pomáhá i rozpoznat speciální vlastnosti: jedovatá zelená například značí, že daná pistole způsobuje navíc kromě obvyklého zranění i jedovatý "bonus".

Důležitá a zdaleka ne samozřejmá vlastnost Borderlands, která se stále ještě týká zbraní a vybavení jako takového, je "what you see is what you get". Jinými slovy: má hlídač na támhleté římse opravdu, ale opravdu velkorážní plasmové dělo? Zabijte ho, okraďte ho – a budete to vy, kdo bude mít opravdu, ale opravdu velkorážní plasmové dělo. I když se může stát, že z něj nevystřelíte, to když do hry vstoupí RPG prvky.

Kolik levelů máš, tolikrát jsi hrdinou

Základní volbou hráče je jedno ze tří povolání: hunter, soldier a siren. Každá z těchto postav má jiný příběh, jiné důvody, proč se dostala na bohem zapomenutou kolonii Pandora. Základ dějové linie je stejný, ale samozřejmě sebou různá povolání nesou různé questy a různé řešení týchž úkolů. Vývoj postav probíhá jednak formou klasického sběru zkušenostních bodů a zvyšování úrovní. Zároveň ale hra sleduje, jaké zbraně hráč nejčastěji používá a jak obratně s nimi střílí. Je-li hodně přesný v práci se sniperkou a skolí-li s ní dost velkou řadu nepřátel, odmění ho zvýšením příslušného skillu – a teprve pak lze využít mocnějších odstřelovacích pušek, jež úroveň dva, tři nebo třeba deset ve sniperském skillu vyžadují.

Některé technologie budoucnosti jsou vážně cool a hodily by se nejen lovcům a vojákům z planety Pandora, ale třeba i zedníkům při ježdění s kolečkem, či studentovi, který právě vyšel z knihovny s povinnou literaturou předepsanou na další semestr. Předměty všeho druhu se v Borderlands nepřemisťují do inventáře, ale do virtuálního inventáře. Jaký je v tom rozdíl? Asi takový, jako rozdíl mezi rovnými a křivými zády. Virtuální inventář totiž nezachovává celou hmotnou identitu dané zbraně, brnění nebo erotického pradélka mimozemské barové tanečnice. Ukládá si do paměti pouze otisk, jakési "DNA" předmětu – a když je potřeba, okamžitým procesem jeho fyzickou podobu vyvolá.

Zatímco se jeden z dvojice předvádějících zasekl mezi podlážkami lešení a druhý se snažil dokončit quest vlastními silami, dostali přítomní novináři prostor na otázky. Na erotické pradélko mimozemské barové tanečnice se kupodivu nikdo nezeptal, zato byl ale Randy nucen utrousit krátkou informaci o multiplayeru. Online budou moci hrát společně až čtyři lidé, přitom se mohou připojovat nebo odpojovat v průběhu hry dle libosti. Postava každého hráče přitom bude perzistentní, a tak si může nejprve vybojovat dejme tomu dvanáct úrovní ve vlastní singleplayerové hře, pak se vydat do hry kamaráda, který právě začíná, a dalších pět levelů nabrat při spolupráci na úkolech první kapitoly s ním, atd.

Kolik zradíš hrdinů, tolikrát jsi banditou

A než tohle všechno, plus informaci o tom, že multiplayer bude nezávislý na platformě, a tak si spolu zahrají majitelé PC, Xboxu 360 i PS3, stihl Randy Pitchford doříci, otevřel šťastnější z dvojice předvádějících bednu, v níž měl být schován cenný mimozemský artefakt, cíl zhruba dvacetiminutového předchozího snažení. Bedna byla prázdná – a k tomu se navíc zavřely všechny přístupové cesty, ze zdánlivě prázdných říms seskákali do této provizorní arény bandité: a důvěřivého hrdinu zastřelili.

Pandora je krutá, nemilosrdná planeta, na kterou se už moc těšíme.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama