Boom Blox Recenze Boom Blox

Boom Blox

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

18. 5. 2008 22:00 3
Reklama

Když jsem byl malý, strávil jsem dlouhé hodiny nad sadou obrázkových kostiček. Na každé straně zhruba dvaceti malých krychliček byla část obrázku. Když jsem jeden z nich složil, stačilo otočit všechny kostky stejným směrem a "bez práce" se objevil obrázek úplně nový. Krom toho jsem kostičky stavěl na sebe tak, aby byla výsledná věž co nejvyšší, obkličoval svoji oblíbenou hradbami, házel je do kouta pokoje a snažil se trefit zásuvku – ani nemluvě o tom, že když jsem byl o něco menší, jednu jsem si nacpal do pusy a ožužlal cípek sukně Červené Karkulky. Když na to dnes přijde řeč, červenám se skoro stejně, jako její čepeček.

Hru Boom Blox udělal Steven Spielberg. Pro někoho je to vše, co potřebuje vědět. Pro mě ne. Prosím: zapomeňte teď jeho jméno, jako by nikdy nebyl on, Jurský park, Indiana Jones ani vojín Ryan. Proč? Protože muž s iniciály SS na rozdíl od svých o trochu méně slavných předchůdců pochopil, že počítačová hra není film. Boom Blox tak nejsou filmovým zážitkem, nezpracovávají licenci, netěží ze Spielbergových řemeslných dovedností v oblasti filmu. Jsou to nezávazné hrátky s kostičkami na tisíc různých způsobů, výsledek kreativní práce lidí, co si dobře uvědomili, že chtějí v první řadě udělat hru – a nechávají hráče hrát si. Že hollywoodský režisér nepodlehl fascinaci příběhem, enginovými cutscénami, skriptovanými sekvencemi a tunelovitou hratelností, se dá považovat za malý zázrak. Ale ty se občas dějí.

Co se tedy dá v Boom Blox dělat s kostičkami:
a) stavět je jednu na druhou, udělat z nich hrad, most, vesnici nebo rovnou celé město, pyramidu... jak je ctěná libost.
b) házet po nich kuličky a bourat složité konstrukce, aby dolů popadaly cenné krystaly
c) házet kuličky po zvířátkách, která složité konstrukce z kostiček postavila, a ukradla vám vaše cenné krystaly. Jen ať to schytají, opičáci!
d) citlivě vyklízet cestu přes vratké mosty (pozor na zelené kostičky, když se dotknou dvě, následuje výbuch)
e) otevřít si cestu do zlatého dolu a těžit přebarvovacím balonkem (ať žije Arkanoid!)
f) střílet bandity, kteří házejí malé kostky na bezbranné krávy. Dobytek si takové zacházení nezaslouží!
g) bránit roztomilá koťátka na halloweenské koledě před kostlivci, zombáky a upíry (opět: pozor na zelené kostky, když se dotknou dvě, následuje výbuch)
h) už mě nic nenapadá, ale písmeno "h" mám rád, začíná na ně slovo "helmintosporióza"

(žužlat virtuální kostičky bohužel možné není. DVD s hrou, krabička, i samotná konzole se vejde jen do velmi nadstandardně vyvinuté ústní dutiny. Ale která hra je dokonalá?)

Ať už si hráč zvolí "dobrodružný" režim nebo samostatné logické hádanky, postaví se před něj úžasné množství výzev. V rozlohou malých úrovních kostičky buď posouvá a skládá, nebo naopak rozbíjí a přebarvuje, aby dosáhl vybraného cíle. Do jeho snažení navíc zasahují vedlejší postavy, které samy o sobě umí házet kostky, střílet, pobíhat po levelu sem a tam, nebo jiným způsobem ovlivňovat dění. A různí se i úkoly: tu je třeba v časovém limitu pomoci obří gorile, aby se dostala ke svému cíli, tu se hráč musí vypořádat s přepadením banditů, kteří netouží po ničem jiném, než jeho zlatě. Ve své infantilnosti vtipných, rýmovaných, kreslených sekvencí, jež vysvětlují příběh, by vlastně ani nebylo potřeba: vše je zjevné na první pohled, snadno uchopitelné a přitom zábavné.

Velkou devízou Boom Blox je variabilita. Audiovizuálně hra připomíná dotaženější verzi nezávislých projektů typu Rumble Box či Toblo. Ale indie vývojář by si vystačil s jedním nápadem. Vytvořil by třeba akční arkádu, v níž se hráči snaží zdolat z několika kostičkovaných věží poskládané hrady zlodějského opičího národa, aniž by mezitím pod palbou zahynula útočící armáda ovcí. Bezvadný nápad: weby věnované freewarovkám by sahaly po desítkových hodnoceních a indie bloggeři by se rozplývali. V Boom Blox je to jedna desetina zábavy: pak přijde variace na Arkanoid či Crillion, Bridge Builder, deskovou hru Věž, v níž hráči vytahují z vratké konstrukce jednotlivé dílky a snaží se, aby zůstala stát... a taky by se dalo pokračovat dlouho. Koho to přesto přestane bavit, sáhne po editoru – a pokud se nebude stydět za to, že se baví stejně jako v pěti letech, zůstane u něj pěkných pár dalších hodin.

Vyzdvihovat technické vlastnosti téhle hry, přirozeně fungující ovládání, fyziku pohybu jednotlivých kostiček, jejich pádů, vzájemných reakcí a interakce s prostředím... inu, dalo by se. Hlavní devízou Boom Blox je, že po minutě hraní bere tyhle věci každý zcela samozřejmě a nemyslí na to, jestli pro posun kamery musí stisknout tlačítko A nebo B. Neočekávalo se právě tohle od Wii her už od samého začátku? A proto: dost dlouhým odstavcům, které zoufale nesrozumitelně vysvětlují, proč je Wii ovládání té které hry revoluční a zcela ojedinělé.

Otravná herně-žurnalistická objektivita nutí napsat cosi jako "grafika je pouze průměrná, postaviček s vlastním jménem příliš mnoho, takže se v nich člověk nevyzná, hra není zdaleka tak roztomile komiksová, jak jsme čekali, (a to kafe, co mi sestra uvařila, je slabší než takový ten malý římský legionář z Asterixe)..." V pěti letech mi ale ožužlaná sukně Červené Karkulky nebránila v tom, abych si užil její proměnu v Šípkovou Růženku, krásného prince nebo babu Jagu. Teď, když je mi dvacet jedna, cítím se mnohem dospělejší. Cíp sukně, který schází na jedné z dvaceti dětských kostiček, je pro mě stále marginální nedostatek. Spíš mi vadí, že s nimi není zdaleka tolik zábavy, jako s těmi virtuálními. Rád bych je viděl vybuchovat, stávat se zbraní v rukou morčat-banditů nebo měnit se ve zlato po nárazu titěrného míčku. Až nějaká firma takovou hračku vyrobí, dejte mi, prosím vědět. Zatím zůstanu u hry, kterou na Wii vytvořil Steven Spielberg. Také jste to už zapomněli?

Boom Blox
Wii Wii

Verdikt

Logicko-arkádové hrátky s kostičkami na tisíc možných způsobů, navíc s intuitivním editorem.

Co se nám líbí a nelíbí?

Variabilita úrovní, snadná přístupnost, intuitivní ovládání – takhle by měly vypadat všechny hry na Wii!
Slabší grafické zpracování, hra není tak vtipná, jak jsme očekávali.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama