BlackSite: Area 51 Recenze BlackSite: Area 51

BlackSite: Area 51

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

5. 12. 2007 23:00 10
Reklama

BlackSite: Area 51 navazuje na Area 51 a mnozí jej pasovali na černého koně letošní sezony. Tvrzení to bylo dosti opovážlivé, ba dokonce troufalé, vždyť tento podzim představuje pro akční hráče žně, jaké v posledním desetiletí nepamatujeme – namátkou Call of Duty 4, Unreal Tournament 3, Crysis, Gears of War, Kane and Lynch, … Podařilo se BlackSite prosadit v takto ohromující konkurenci? Odpověď zní jednoznačně a nenechám si ji až do posledního odstavce, v žádném případě!

Patříte-li mezi hráče preferující skvělý příběh, pak vás musím zklamat. V BlackSite jste na počátku všeho kdesi v Iráku, kde se snažíte probojovat kamsi, abyste cosi získali. Vysvětlení proč útočíte, kdo je nepřítel, co udělal špatného, že si zasluhuje zemřít, atd. absolutně chybí. „Dobrá, třeba mi to bude vysvětleno v průběhu děje“, říkal jsem si. Omyl, šeredný omyl. Po zabití několika set iráckých jednotek se přesunete do Nevady, kde se přemnožil šmejd z vesmíru a vy se o něj musíte postarat. Žádné vysvětlení, žádné indicie, nic. Autory slibovaný parodický politický podtext se téměř nekoná, jediná hláška, jež u mne vyloudila alespoň částečné zacukání levého koutku, narážela na prodej amerických zbraní do Iráku. Bezva.

Prvotní zklamání z téměř absentujícího příběhu krapet napraví poměrně dobře zvládnuté ovládání postavy, které je velmi intuitivní. K dispozici máte také dvojici spolubojovníků, kterým můžete zadávat jednoduché povely – kam se mají přesunout či na koho mají mířit. Jako další kladný aspekt bych hodnotil morálku týmu, jež klesá a roste s hráčovou úspěšností ve vraždění nepřátel. Kolegové jsou pak také méně či více úspěšní, i když není to až takový rozdíl na to, aby se z udržování vysoké morálky stal motivující element. K likvidaci nepřátel využijete klasický arsenál zbraní, standardně máte ve výbavě samopal a odstřelovací pušku, případně několik granátů. Opět mohu říct, že zbraně patří k tomu lepšímu, co v BlackSite naleznete.

V této fázi textu se dostaneme ke kritice. Totální kritice, bohužel. Především se rozhodně nepovedl design úrovní, v nichž neexistuje žádný motivující či překvapující prvek. Každé setkání s nepřáteli je přesně naskriptováno a jakékoliv nestandardní chování z něj udělá kůlničku na dříví. Stačí se třeba dostat k nepřátelům zboku a oni se, nečekajíce tento záhadný a velmi rafinovaný tah, budou pohybovat stále stejným směrem. A tak je postřílíte. Jindy si řeknete, že pošlete svůj tým napřed, aby zjistili, jestli je čistý vzduch. Někdy se rozhodnou po protivníkovi střílet, jindy nikoliv. Asi podle nálady, nevím. Podstatné ale je, že nemohou zemřít (!!). Pošlete je před stacionární kulomet a oni to udělají, protože jim tam žádné přece nebezpečí nehrozí.

Když už jsme u těch stacionárních kulometů, ty jsou rozesety přesně tak, aby vám ulehčily postup ve hře. A tak kdykoliv na nějaký narazíte, můžete čekat, že se z daného směru vyřítí banda nepřátel očekávající smrt, protože ono to tak doopravdy bude. Narušíte-li skript, pak se jejich umělá inteligence blíží té dvouměsíčního mláděte pižmoně severního, a to bych toto krásné zvíře nerad urazil. Ono vůbec nalinkování úrovní je čistě lineární, a to tak lineární, až to hezké není. Po celou dobu testování jsem si připadal, jako bych byl obklopen jakýmisi neviditelnými stěnami, kterými nelze projít, nelze je prostřelit, nic. 

Linearita hru neopouští ani v misích, jež podstoupíte v dopravním prostředku. Například při cestě autem Nevadou, nehledě na to, že se auto chová a ovládá naprosto odstrašujícím způsobem, vám po celou dobu trasu lemuje něco, aby vám to zabránilo postup dál. Průšvih nastane, nezvládnete-li řízení a zaseknete se mezi svodidla a nevelký kamen. Jistě, mnozí by předpokládali, že Hummer H1 je natolik těžké a výkonné auto, že by si s tímto problémem poradilo s lehkostí jemu vlastní, jenže ouvej. Rozhodl jsem se tedy prohlédnout si výbuch vozidla, jen pro recenzi, a hodil pod něj granát. Jeden, dva, tři, čtyři, pět… Hummer při každém výbuchu radostně nadskočil, pravděpodobně mu to dělalo dobře, parťáci uvnitř ani nemukali. Asi je to tak normální, že? Ony granáty jsou vůbec zvláštní věc. Zatímco nepřátelé od nich létají, jako by jim křídla narostla, spolubojovníci stojí na místě a vesele střílejí dál.

Kritiku si z bitevního pole odnese i grafické zpracování. Hra sice běží na Unreal Engine 3, ale tento fakt sám o sobě rozhodně není zárukou kvality. Jistě, při pohledu na screenshoty si můžete říct, že mi asi přeskočilo, že to vypadá dobře. Ano, vypadá, a to po většinu času. Pak nám ale BlackSite nabídne odvrácenou tvář plnou rozporuplných lokací a viditelných nedodělků. Textury občas problikávají, někde chybí úplně – třeba u zpětného zrcátka vozidla. Při první honičce v autě mi utkvělo v hlavě, že se na nepřátelském vozidle nezanechávaly stopy po kulkách. Pozdější zkoumání mne utvrdilo v tom, že takto ochuzeny nebyly pouze auta, ale i většina ostatních ploch. Tento fakt jen dokazuje, jak nedodělaný BlackSite je, protože mnohá zdiva nejen že absorbují kulky, ony se pod jejich náporem dokonce rozpadají. Super, být to tak všude, že?

Při urputném hledání kladů bych se ještě zmínil o multiplayeru, který na rozdíl od ostatních částí hry působí vcelku dodělaným dojmem. K dispozici je rovná trojice módů, přičemž se jedná o klasiky Deathmatch, Team Deathmatch a Capture the flag. Ovšem, ruku na srdce, na současné multiplayerové špičky typu Call of Duty 4 to opravdu nestačí…

Mohl bych pokračovat ve vyjmenovávání bugů, na něž jsem při hraní narazil, ale tím bych vás už nerad zatěžoval. Věřte, že jich jsou spousty a dovedou dost znechutit celý zážitek. Závěrem bych jen řekl, že herní doba se pohybuje okolo šesti hodin, a že tento drobeček zabírá na disku rovných dvanáct giga, což je dvojnásobek už několikrát zmíněného Call of Duty 4… Nenechte si zkazit předvánoční atmosféru a raději sáhněte po něčem jiném z bohaté akční nabídky letošní zimy.

BlackSite: Area 51
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

BlackSite: Area 51 představuje názornou ukázku, jak by se neměly dělat moderní akční hry. Od nižšího výsledného hodnocení ho zachraňuje jen povedená grafika a veskrze povedený multiplayer, jinak by to bylo ještě horší…

Co se nám líbí a nelíbí?

Několik vcelku zábavných momentů, multiplayer, grafické zpracování
Obrovské množství bugů a nedodělků, gamedesign úrovní, nulový příběh, AI, 12 giga na disku, krátká herní doba
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama