Hellgate: London Článek Bill Roper: „Budoucnost nebyla nikdy tak růžová“

Bill Roper: „Budoucnost nebyla nikdy tak růžová“

Derek dela Fuente

Derek dela Fuente

2. 1. 2006 23:36
Reklama

Nedávno vyšlo PSP a Xbox 360, hráči se těší na PS3. V herním průmyslu se pohybujete už dost dlouho. Nemyslíte, že u nových konzolí se zdůrazňovaly zatím především technické parametry, které možná průměrného hráče tak nezajímají?

K dispozici je teď více her, než kdykoli jindy, a to nejen z hlediska celkového počtu, ale i z hlediska různých žánrů a ceny. Platforem je také nepřeberné množství, od klasického PC nebo konzolí až po nové kapesní konzole či dokonce mobilní telefony. To znamená, že hráči mají velký výběr a mohou si zvolit nejen co budou hrát, ale také kde to budou hrát. Také to znamená, že mají více možností, jak utratit peníze, které si ve svém rozpočtu na hry vyčlenili. Herní vývojáři i herní tisk to takt trochu neberou na vědomí, protože mnoho z nás má všechny tyto vymoženosti po ruce a hodně her zadarmo. Nové konzole jsou samozřejmě výkonné a marketingová podpora neuvěřitelná, takže je dobré, že to udržuje hry a herní průmysl na prvních stránkách novin a na jejich nákup myslí tedy i spotřebitelé.

Jaký máte pocit z kolotoče změn formátů a konzolí? Je to pro průmysl jako celek dobré?

S novými konzolemi a PC budou, doufejme, vývojáři schopni jít až na horizont svých možností. Není ale všechno růžové. Hráči musejí stále utrácet peníze za vylepšování svého hardware. Náklady na vývoj stoupají, jak se snažíme přidávat do her více a více, to ale není reflektováno v ceně, kterou chceme za hry a která stagnuje. Zvyšování nákladů také znamená, že vydavatelé nechtějí investovat do nových her nebo nápadů, protože poměr výnosu k riziku je při vydání takových her pro ně příliš nevýhodný. Doufejme, že dokážeme udržovat vysokou kvalitu a zároveň snižovat náklady na vývoj a spotřebitelé budou stále ochotni platit za to, co dostávají (a jsou to určitě ty nejlépe utracené peníze za zábavu) a díky novým distribučním kanálům, které se objeví, bude vyvíjení her atraktivnější i pro více vývojářů.

Nemyslíte si někdy že marketing a názory lidí z průmyslu mají na hry příliš velký vliv, přitom jsou dost nevyvážené? Například časopisy o PlayStation budou horovat pro PSP a PS3, časopisy o Xboxu zase zdůrazňovat kvality 360 atd. Nechtěl byste, aby tu byly dostupné více objektivní pohledy nebo si myslíte, že už je jich dost i tak?

Tak každá platforma má svoje příznivce. Úkolem marketingu je informovat veřejnost právě o svém produktu a ukázat proč je nejlepší ze všech. Moc se na to ale neohlížím, protože to říká prakticky každý. Samozřejmě některé firmy a lidé to dělají mnohem lépe než jiní, dostávají na to peníze, takže mohou názory veřejnosti posunout více.

Co bych ale opravdu rád viděl, speciálně od analytiků herního trhu, je lepší celkový pohled na náš průmysl. Například všichni mluví teď o tom, jak hraní na PC zemře, protože se prodává méně krabicových verzí her. Co ale velká většina těch analytiků ignoruje, je fakt, že online trh explozivně roste, a to nejen v počtu her, ale i v hodinách u nich strávených a samozřejmě utracených penězích. Určitě je to i důvod, proč se budou snažit Xbox 360 i PS3 dostat hráče online. PC ale vždy tento segment trhu ovládalo a bude na něm důležitým hráčem i nadále.

A to nás dostává k PC. Trh s PC hrami je stále menší a menší a už není tak atraktivní jak býval; domníváte se, že může stále určovat trendy a být jedním z hlavním trhů, když na něm má vyjít tolik nových titulů? Nemyslíte, že by si trh zasloužil lepší přístup od společností jako například Intel a dalších, kteří by přesvědčili výrobce, aby vyvíjeli více na PC?

No to je přesně to, o čem mluvím! Vážně, PC není tak lákavá platforma, ačkoli v mnoha herních žánrech vede. Žánrům jako je MMORPG a RTS PC vévodí, stejně jako hraní po internetu. Microsoft hodně oslavoval, když dosáhl jednoho milionu hráčů služby Xbox Live, ale na PC je plno her, které hraje více lidí a dokonce mají i více platících předplatitelů. Pokud chcete vidět, kam se PC hry poděly, stačí se podívat na to, co lidé hrají po internetu. Toto je stále oblast, kde PC hry určují trend. Co se týče podpory od společností jako je Intel nebo IBM, tyto společnosti se hodně soustředí na PC. Nedávno Intel oznámil celou řadu media center PC, které jsou určené na mnohem větší škálu činností, než jen na posílání e-mailů či prostě hraní her. Cena počítačů, na kterých můžete hrát valnou většinu dnešních her se stále snižuje a vývojáři dělají, co mohou, aby se dostali i k této velké skupině potenciálních hráčů.

Online hraní sice roste, ale zatím se mu nepodařilo dosáhnout popularity, kterou mnozí odborníci předpovídali. Myslíte si, že příští rok bude ve znamení růstu online her?

Online hraní stále roste a zatím se růst určitě zpomalovat nebude. Nové konzole další generace se hodně soustředí právě na tuto oblast a posun trhu směrem k online je vidět i na PC, nejen co se týče podpory her. Hráči utrácejí za online hry stále více peněz. Stále více firem vytváří stále více MMORPG her, určených pro zapálené hráče i pro ty, kteří si chtějí zahrát jen občas, a firmy vydělávají na online distribuci i na prodeji souvisejícího zboží. V tomhle odvětví vede Asie, ale na celém světě jsou online hry stále populárnější.

Myslíte si, že s výkonnějšími počítači s větší výpočetní silou a lepšími grafickými kartami přijdou i nové herní nápady a lepší design? Vyšší výkon zatím přinesl zrychlení framerate a lepší kvalitu grafiky, ale základní hratelnost a design jsou vlastně stejné. Domníváte se, že jsou tu stále ještě neprobádané končiny a jejich dosažení je jen otázkou času?

Design a vylepšení grafiky spolu souvisí jen velmi volně, a je jen na nás vývojářích, abychom vytvářeli hry, které se dobře hrají a nejen dobře vypadají. Je super, když je hra plynulá a má skvělou a realistickou grafiku, ale pokud není zábavná, nikdo ji hrát nebude. Na druhou stranu existují hry, které nejsou zrovna graficky na výši, ale jsou mimořádně hratelné a hráči se na ně sesypou jako vosy na pivo. Ostatně pokud běží vaše hra pouze na tom úplně nejlepším hardware, značně tím limitujete potenciální hráčskou obec. Nejdříve musíme mít kvalitní design, který určuje, jakou grafiku budeme potřebovat, nikoli technologické demo, do kterého potom nějak doděláme hru.

Mají vývojáři dost času na to, aby se dostatečně naučili pracovat s architekturou PS3 a Xbox 360 ještě před tím, než vyjde první balík her na tyto platformy?

První hry vycházející na danou platformu současně s vydáním konzole, jednoduše nemohou využít naplno dostupnou technologii, protože vývojáři s tímto prostředím nemají ještě dostatečné zkušenosti. Je to navíc ztížené tím, že specifikace SDK a hardware se soustavně mění během vývoje těchto her, je to zkrátka vývojářské peklo. Nemyslím, že je tu nedostatek talentovaných vývojářů, jenom musíme mít vždy na paměti, že ti, kteří přicházejí se hrami jako první, měli nejméně času na to se do platformy opravdu ponořit a dostat ze systému maximum. Dobrý příklad je grafika God of War, pamatujete se, jak z ní byli všichni unešení? A to bylo na PS2, slyšeli jsme komentáře jako „nemohu uvěřit, že dokázali udělat tak dobře vypadající hru na takovém hardware a podobně. Možná se hardware mění příliš často a nestíháme jej využít naplno, ale v tomto odvětví každý miluje inovace a hardware se tomuto tlaku samozřejmě nevyhne.

Jaká jsou pozitiva a negativa používání vlastního engine a nástrojů, je pro vývojáře lepší, když si vše vytvoří na míru svému vlastnímu designu?

Rozhodnutí jestli licencovat technologii, nebo ne, záleží jen na potřebách hry. Můžu vám vyjmenovat plno her, které využívají licencovaný engine a jsou skvělé, stejně jako těch, které mají vlastní engine a jsou neméně kvalitní. Není možné jen tak říci, jaká je ta správná volba pro ten nejlepší produkt. Naše hra Hellgate: London používá vlastní grafický engine, protože jsme měli specifické nároky na dynamicky se generující prostředí. U licencované technologie se zase můžete soustředit více na hru a méně na design technologie a nástrojů, ale skutečně to záleží na tom, co od hry vlastně chcete.

Co už víte o novém operačním systému Microsoft Longhorn (Vista), nabízí něco nového a skvělého pro hráče?

Microsoft svou Vistu podporuje technologicky i marketingem. Hodně se teď snaží prosadit svou vizi Gaming for Windows hráčům i vývojářům, protože PC je kvalitní platforma a některým hrám na PC se nedostalo uznání, které by si zasloužily. Pro vývojáře i uživatele přináší Vista mnoho výhod, včetně například jednoduchého stanovení, jestli jejich počítač splňuje minimální nároky hry na hardware. S oddělením připravujícím Vistu úzce spolupracujeme a snažíme se udělat hry ještě zajímavější a působivější, než v současnosti jsou. Bohužel, většina informací je ještě tajná, takže se nemohu moc šířit, ale určitě byste měli sledovat nové informace, které v příštích měsících Microsoft i vývojáři zveřejní.

Máte PSP? Jakou hru jste naposledy hrál a líbila se vám a byla od jiného vývojáře/distributora?

PSP jsem dostal k narozeninám v březnu a moc se mi líbí. Hrál jsem docela dost her, Tigera Woodse, Ridge Racera, Untold Legends a Coded Arms například. Rozlišení obrazovky je úžasné a konzole mi dobře padne do ruky. Zvykl jsem si také dívat se na PSP na filmy. Tahle věcička mi zachránila život na některých dlouhých letech, na kterých byla nabídka promítaných filmů zoufalá.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama