bbyznys-ty-pakupajes-playstation
PlayStation 3 Článek BByznys: Ty pakupáješ PlayStation?

BByznys: Ty pakupáješ PlayStation?

Blixa

Blixa

21. 8. 2009 22:39 68
Reklama

Hned úvodem mi dovolte rychlou omluvu – Bbyznys v minulých dvou týdnech nevyšel kvůli mé dovolené a tento týden vychází pro změnu netypicky v sobotu. Na to, že vychází teprve slabé dva měsíce je to dost velký výpadek, takže se omlouvám a slibuji, že od příštího týdne už můžete články o událostech z herního byznysu čekat klasicky ve čtvrtek.
Tolik tedy k omluvám a nyní k samotnému byznysu. Jasně nejdůležitější událostí tohoto týdne je kolínská výstava GamesCom a na ní oznámení redesignu a snížení ceny PlayStation 3. Šlo samozřejmě o zprávu očekávanou, Sony opět dokázala, že udržení tajemství není její silnou stránkou, a tak to může na první pohled vypadat, že uvedení PS3 Slim bylo nevyhnutelné, že Sony vlastně nic jiného nezbývalo a že tím pádem ani není příliš co rozebírat. Opak je ale pravdou. PS3 Slim totiž přichází ve velmi zajímavou dobu, s cenou, která může zamávat s předvánočním trhem a hlavně – představuje zcela nový přístup Sony k boji o hráče.

Změna taktiky

Již na startu aktuální konzolové generace se Sony snažila prezentovat PS3 na veřejnosti jako přístroj z jiné ligy. Hardwarové parametry a Blu-ray mechanika jí dávaly dostatečnou oporu pro obhájení vyšší ceny a dobové Kutaragiho výroky typu „PS3 není konzole, ale počítač“ nám měly neustále připomínat, že oněch takřka 500 dolarů je odpovídající částka, kterou chceme dát za next-gen konzoli. Sebevědomí Sony bylo samozřejmě podepřeno úspěchem PS2 a celkovou důvěrou v to, že značka PlayStation je již natolik suverénní, že se zákazníci nebudou v jejím případě ohlížet na cenu. Na první pohled to vypadalo, že tato strategie může vyjít, zvláště poté, co se Blu-ray ukázalo být jedinou aktuální náhradou za DVD. Jenže pak se mašina zaškobrtla a PS3 najednou nezačala prodeji zaostávat jen za Wii (které ve skutečnosti opravdu bylo jinou ligou), ale i za X360. Pomineme nyní to, že v aktuální konzolové konkurenci nejde tolik o ono marketingově přeceňované „vítězství“, je nicméně jisté, že šéfy Sony nemohla taková situace těšit. Přesto se firma držela strategie „exkluzivnosti“ překvapivě dlouhou dobu, až dokonce i bossové velkých herních firem začali Sony přímo doporučovat její přehodnocení, což v minulých letech rozhodně nebylo zvykem.

Tváří v tvář

PS3 se snížením ceny na 299 dolarů (u nás již potvrzených 7690 korun) teprve nyní skutečně pustila do souboje s Xboxem 360 a letošní Vánoce proto budou velmi zajímavé. Microsoft pravděpodobně zareaguje oficiálním stažením ceny Elite modelu své konzole rovněž na úroveň 299 a je velmi pravděpodobné, že právě tato cenová hladina bude pro současnou generaci konzolí tím skutečným prubířským kamenem. Sony prý dokázala srazit náklady na výrobu PS3 o nějakých 70 procent v porovnání s náklady, které měla při zahájení prodeje, což může pochopitelně znamenat cokoliv, ale přesto je pravděpodobné, že na ceně 299 už obě firmy nebudou tolik „krvácet“. Letos se zkrátka definitivně prokáže, která z platforem je dlouhodobě v lepší formě, a přestože PS3 útočí takříkajíc „z druhého místa“, jsou její šance na úspěch velmi vysoké.

Podle všeho se totiž právě letos začne soupeřit o dosud „spící“ většinu. Majitelé PS2, na které Sony tolik sázela na začátku, prokázali nečekanou trpělivost a dosud dávali oběma společnostem najevo, že cena hardware je pro ně důležitější než hrubý výkon a úchvatná grafika. Nyní se již ale o tuto masu lidí, resp. tu její část, která ještě s přechodem na novou generaci konzolí váhá, strhne velká bitva a PS3 Slim do ní zasáhne mnohem razantněji, než by to dokázala původní verze konzole za původní cenu. Sony se sice v této bitvě vzdala své veliké výhody a do PS3 Slim nevrátila podporu zpětné kompatibility, ale i tak jde z pohledu majitelů PS2 o žhavé zboží. Svědčí o tom už prohlášení amerického i britského Amazonu, podle kterých zcela vážně hrozí, že PS3 Slim bude před Vánoci nedostatkovým zbožím. A to vše v době, kdy hospodářská krize poměrně tvrdě doléhá i na videoherní průmysl. Dokonce i dosud nedotknutelné Nintendo Wii prodává měsíčně nejmenší množství kusů od svého uvedení na trh, a to už je bezesporu co říct. PS3 Slim tak může teoreticky pomoci nastartovat celý herní průmysl a zachránit letošní Vánoce před prudkým poklesem prodejů konzolí i her.

Prodá se, nebo ne?

Právě tak zní ta nejdůležitější otázka. Ohlasy zevnitř herní branže jsou pozitivní a šéfové EA, Ubisoftu nebo Activisionu svorně hodnotí snížení ceny PS3 jako „dobrý krok pro celý herní průmysl“. Analytici jsou už trochu střízlivější, a přestože většina z nich tvrdí, že snížení ceny prostě nemůže nemít dopad na prodeje, v hodnocení toho, co lze považovat za úspěch, se už liší. Aktuálně nejvíce pesimistickou skupinou jsou pak finanční investoři. Akcie Sony se od minulého pondělka (kdy dosáhly svého dvouměsíčního maxima) propadly celkem o dvanáct procent a ani tiskovka v Kolíně jejich pozvolný pokles nezastavila. Důležité nyní samozřejmě bude, jak Sony pojme propagaci a jak dokáže snížení ceny prezentovat na předvánočním trhu. Přesto ale nelze zřejmě očekávat, že by ještě do konce roku podíl PS3 na trhu přeskočil X360, na to je příliš málo času. A příští rok? Tam už budou úřadovat svítící bambulky s pohybovým ovládáním.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama