bbyznys-kradou-nam-vanoce-parchanti
Článek BByznys: Kradou nám Vánoce, parchanti!

BByznys: Kradou nám Vánoce, parchanti!

Blixa

Blixa

26. 8. 2009 22:58 21
Reklama

Dovedete si představit, že si ve vánočních vydáních herních časopisů v úvodníku od šéfredaktora dozvíte, že vzhledem k aktuálnímu hernímu suchu není rubrika recenzí zrovna příliš atraktivní? Je to pravda trochu přehnaná vize, ale při pohledu na vydavatelský plán pro konec roku je zřejmé, že se něco mění. Vydavatelé si uvědomili potíže, které zejména novým značkám způsobuje přetlak velkých hitů před Vánoci a v průběhu prázdnin tak bylo odloženo více jak deset titulů, s nimiž se původně na Vánoce takřka stoprocentně počítalo. A že nejde o žádné lehké váhy. Od odkladu Bioshocku II a Mafie II už uplynulo několik týdnů a mezitím se k posunu vydání odhodlali i tvůrci Dark Void, Singularity, Dante’s Inferno, Splinter Cell: Conviction, Heavy Rain, Bayonetty a tak dále. Definitivním potvrzením toho, že rok 2009 je herními firmami považován za mimořádně problémový je pak odsunutí StarCraftu II. Jak je vidět, odklady se rozprostřely mezi všechny významné herní distributory a přestože každý z nich má k jednotlivým posunům zajisté své důvody, z celkového pohledu vypadá line-up pro letošní Vánoce skutečně poněkud bezzubě, především z pohledu hráče, který chce něco jiného, než zavedené každoročně vycházející série.

Strah z CoD

Je přitom zřejmé, že hlavní důvody velké většiny výše zmíněných odkladů mají ekonomický základ a nesouvisejí tolik s přidáním času na vývoj jako se strachem z nižších prodejů. Mnoho zástupců herních firem uvádí jako hlavní důvod odkladů strach z Call of Duty: Modern Warfare 2. Titul, o kterém zástupce amerického obchodního řetězce Gamestop prohlásil, že by se mohl stát „nejprodávanější hrou všech dob“ uvádějí ve svých odpovědích spíše mezi řádky, ale analytici mají vesměs jasno. Modern Warfare 2 je podle nich hrou, kterou budou chtít zkrátka všichni, kdo si před Vánoci koupí nějakou hru. V kombinaci s dalšími těžkotonážními kousky jako Halo 3 ODST, The Beatles: Rock Band a Assassin’s Creed 2 a nezpochybnitelnými jistotami typu Need for Speed, FIFA nebo Guitar Hero tu skutečně není mnoho prostoru pro výrazný komerční úspěch. Zkouškou ohně tak projdou hlavně hry jako Brutal Legend, Alpha Protocol, Borderlands a další nové značky. Na druhé straně je třeba dodat, že stejně málo „místa“ bylo vedle ověřených hitů i loni nebo předloni a herní firmy přesto vrhaly na trh neuvěřitelné množství titulů, které se v předvánoční nabídce logicky ztrácely.

Herní nechutenství

Co se tedy letos změnilo? Samozřejmě, přišla krize. Mluví se o ní všude, a přestože nárazově některé firmy ohlašují velmi dobré finanční výsledky (konkrétně hlavně Nintendo a Activision), celková čísla nevěští pro herní byznys nic dobrého. Už několikátý měsíc po sobě jsme svědky prudkého poklesu tržeb za hardware a hry v USA (za červenec to bylo meziročně o 29 procent), mnoho firem ohlásilo krach, klesají trhy ve Velké Británii a Japonsku a výjimkou nejsou ani takřka poloviční poklesy prodejů (Konami nedávno například ohlásilo 45% propad). I pokud Modern Warfare 2 zbourá všechny předpoklady a i v případě, že PS3 Slim a aktuální zlevnění Xboxu 360 zvednou prodeje hardwaru, není zdaleka jisté, že zda se herní byznys jako takový udrží alespoň na stejných číslech jako minulý rok. To by byl samozřejmě velký zlom, protože v uplynulé dekádě herní průmysl meziročně vždy rostl, a to navíc vždy o pořádný kus. Stagnace nebo dokonce recese by tedy nebyla vůbec dobrým signálem pro investory a bůhví, co by se dělo dál.

Bude ještě velmi zajímavé sledovat, zda přijdou další odklady, nebo zda největší vlnu máme již v tuto chvíli za sebou. Z některých zdrojů vycházejí totiž tak pesimistické vyhlídky, že je klidně možné, že pár společností ucouvne s vydáním své hry na poslední chvíli a v šuplících se tak na jaro bude schovávat řada již dávno dokončených titulů. V této souvislosti stojí za to zmínit i průzkum americké agentury EEDAR, která zjistila, že na letošních herních prodejích se z více jak padesáti procent podílejí hry vydané v předchozích letech. Do první desítky letošních nejprodávanějších her (mluvíme o USA) se dostaly pouze čtyři letošní hry.

2010 - herní odysea

Ať už nás čeká letos cokoliv, jisté je jedno – jaro roku 2010 bude bezesporu nejnašlapanějším začátkem roku v historii herního průmyslu. A vůbec celý rok 2010 by měl přinést obrovské množství hitů, které mají ambice vrátit hry jako takové opět k vysokému růstu. Byl bych nicméně skeptický ke spekulacím o tom, že ze silného jara se do budoucna stane trend, a že firmy budou počínaje letošním rokem lépe plánovat a rozvrhovat své tituly přirozeněji napříč celým rokem. Aktuální situace je natolik výjimečná, že z ní nelze vyvozovat tak široké důsledky, a přestože z hlediska hráčů by bylo samozřejmě lepší, kdyby hry vycházely průběžně, Vánoce budou pro manažery herních firem stále neodolatelným lákadlem. Na jaře příštího roku tak vystřílejí své hitovky hlavně menší společnosti, případně firmy, kterým prvním čtvrtletím končí fiskální rok. Zbytek nyní odložených her se odloží znovu a příští Vánoce nás čeká zase stejné „herní peklo“ jako loni.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama