Armed Assault Článek Armed Assault - dojmy z Invexu 2006

Armed Assault - dojmy z Invexu 2006

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

19. 10. 2006 22:43 17
Reklama

Operace Flashpoint se stala, především v českých krajích, kultovní záležitostí a mnozí z vás se s ní setkávají dodnes. Troufáme si však tvrdit, že mnozí z vás začátkem příštího roku nenávratně odinstalují i poslední mod Flashpointu a plně se oddají Armed Assault. Přesvědčit se nás o tom pokoušeli přesvědčit zástupci Bohemia Interactive, kteří si odbyli představení svého želízka v ohni na letošním Invexu. Nový Flashpoint, ArmA, chcete-li, se tváří doopravdy ambiciózně, o čemž jsme si mohli udělat obrázek nejen díky dvacetiminutové prezentaci, ale především díky hře samotné, která byla veřejnosti plně k dispozici.

Ze začátku pěkně zostra

Jan Hovora z BI si hned zkraje nebral servítky a po otázce, kdo z přítomných hrál Operaci Flashpoint spustil na přítomné palbu superlativů ohledně technických vymožeností ArmA. Kromě vyhlazování hran, HDR stínování, či 3D shaderů se můžete těšit na velmi kvalitní zpracování textur a především stínů. Co se textur týče, je použití satelitních map pro tvorbu ostrovů asi čekaným standardem. Na druhou stranu zde použili vývojáři mnohem jemnější techniku než ve Flashpointu, čímž dosáhli u ostrova s rozlohou 400km2 detailů s odchylkou pouhých deseti metrů. Jen pro srovnání, v OFP byla tato odchylka pětinásobná. Pokud jste se zarazili u čísla 400 o řádek výše, možná vás překvapí, že použitý engine hravě zvládne i rozměry kolem 6500km2, což však využijí jen skuteční vojáci, kteří modifikovaný ArmA používají k výcviku. Aby vše působilo maximálně realisticky, bude ve hře použito hned několik technik stínování. Například stíny, které vrhají stromy na zem budou zcela odlišné od těch, které vrhají na procházejícího vojáka, resp. jeho oblečení. Dále se jeví velmi zajímavě použití tzv. ambientních stínů, kde byl jako příklad uveden tmavý roh, do kterého posvítíte baterkou. Hra ihned zareaguje na nový zdroj světla a tím vygeneruje potřebně realistické stíny. Dále pak Jan Hovora pohovořil o nejpodstatnějším čidlu světla, tedy o samotných očích vojáka. Vše totiž zachází až do krajností díky přesné simulaci světločivných tyčinek a čípků v lidském oku. Znamená to, že při pohledu do slunce a zpět mimo něj vám bude ztmaven na pár sekund celý obraz, než se zase vše vrátí do normálu. Mírné zašumění v prezentačním minisále pak bylo způsobeno tvrzením, že v noci navíc uvidíte černobíle, tak jako ve skutečnosti, a barevně jen v případě, že se dostanete k nějakému zdroji světla.

Jakou hru si zahrajeme teď? Na potápěnou, nebo Odstřelovanou?

Druhá část prezentace byla zaměřena na jednotlivé prvky hratelnosti. V ArmA budete moci ovládat až 100 jednotek, díky vylepšenému systému ovládání. S touto novinkou se zároveň pojí i přepracovaní audio systému, kde se dočkáte reálného radiového šumu díky tomu, že budete moci komunikovat skrz rádio s velitelstvím a zároveň udílet rozkazy vojákům v bezprostřední blízkosti. Dále na vás čekají přepracované modely zbraní s patřičným zpětným rázem. K ostřelovacím puškám navíc přibude i plně fungující 3D optika, slibující všem fajnšmekrům skutečně realistický zážitek. Pokud vám chybělo v OFP plavání, jásejte! V ArmA si totiž konečně zaplavete, ovšem s jedním malým „ale“. Než zakusíte chladné vody, budete nuceni odhodit všechny zbraně vyjma nože a pistole, což z vás učiní v zásadě bezbranné cíle. Vylepšeného ovládání se dočká i pozemní a vzdušná technika. Tanky budou moci pálit ze všech zbraní nezávisle na čase i směru a například vrtulníky se dočkají konečně vlastního letového modelu; nepůjde tedy jen o přepracovaný letový model stíhaček, jako tomu bylo v OFP. Předposledním lákadlem se stává multiplayer, který nabídne nový mód pojmenovaný Join & Progress, kdy se budete moci přihlásit a ihned zapojit do bitvy, která může trvat i několik dnů (!!!). Největší pozornost si však zasloužila technologie, slibující nezávislé pohybování hlavou a zaměřovacího kříže. Vše bude probíhat pomocí snímače upevněného na monitoru a speciální čepičky. Tohle náčiní v přibližné ceně 4 000 Kč si však budete muset ke hře dokoupit zvlášť.

Je libo add-onek?

Poslední část prezentace se týkala add-onů, tedy přídavků, které v BI vítají a dávají jim nečekaně velký prostor. Jan Hovora také důrazně potvrdil fakt, že se již nebudou vytvářet add-ony, jenž by pro svůj chod potřebovali jiné přídavky. Zároveň bude moci být fandovský add-on opatřen digitálním, údajně nezlomitelným klíčem, zaručující nemožnost ukradení. Dále by neměl být moc velký problém převést stávající add-ony z OFP i do ArmA, jen je nutné dodělat některé skripty, aby do nové hry všechno patřičně zapadlo. Právě možnost skriptů má být prakticky neomezená a bude možné předem připravit teoreticky nekonečně mnoho situací. Poslední slova patřila použitým editorům a úvahám, zda je ponechat volně ke stažení všem fanouškům z modařské scény, či nikoliv.

Měl jsem možnost otestovat ArmA na vlastní kůži a musím říci, že jsem byl spokojen. Uchvátily mě především animace ovládaného vojáka, dále monumentální délka dohledu v krajině, působící, ač to může znít jako klišé, doopravdy reálně! Špatně na tom nejsou ani výbuchy, či kácení stromů tanky v zeleném lesíku plném dravé zvěře. Bohužel však šlo pouze o prezentační verzi hry, která trpěla, údajně kvůli špatným ovladačům, velikou nestabilitou, takže z herního zážitku si nakonec přeci jen vybavují spíše chybová hlášení Windows. Není však proč zoufat, neboť by měl Armed Assault přijít na naše pevné disky v plné verzi už za necelý měsíc.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama