All Points Bulletin Článek APB

APB

Dalibor Franta

Dalibor Franta

14. 10. 2009 22:32 12
Reklama

Když přijde na TOP 10 nesplněných herních snů, MMO ze světa městských akcí by – a to si troufneme tvrdit s jistotou – obsadilo čelní příčky na imaginárním seznamu každého, kdo kdy byť jen letmo a dočista nesměle nasál ze specifického pižma tohoto úžasného herního žánru. Kdo se při hraní GTA aspoň jednou nenechal unést myšlenkami na mafiánské guildy, policejní okrsky, kriminální questy a na pomalou cestu vzhůru složitou městskou hierarchií, toť tvor s fantazií pískovcové skály.

O co jde?

Masivně multiplayerová akce APB od zkušeného skotského studia Realtime Works je vůbec první čistě onlinovou vlaštovkou, která se vydala do neprobádaných končin městské akce. Odehrává se v ulicích moderní metropole San Paro, jež je zmítána nepřetržitým konfliktem mezi oprsklými zločinnými gangy a vytrvalým policejním sborem města. Aby se mohl přidat mezi členy této nové onlinové společnosti, musí si hráč vybrat svou frakci a následně sledovat dvě jednoduchá pravidla. Přidá-li se k policii, je povinen dodržovat heslo policejních sborů po celé planetě: pomáhat a chránit. Reaguje na hlášení z ústředny, zasahuje všude, kde se děje bezpráví a aby toho neměl málo, musí se snažit, aby neohrozil životy a majetek obyvatel města. Je-li mu bližší odvrácená tvář společenské morálky, pak krade, ničí a zabíjí, co mu síly stačí. Musí však dbát pravidel organizovaného zločinu a nepouštět se do velkých akcí bez posvěcení hlav pomazaných.

Na co se těšíme?

Žádný grind - APB nebude MMO v tom smyslu, v jakém jsme se ho naučili chápat pod drtivou dominancí WoW a jeho klonů. Systém APB se zcela vyhýbá šedivé grindovací realitě sestávající z dokola se opakujícího zabíjení monster a soustředí se směrem, jakým před několika málo lety s velkým úspěchem nakročil například první Modern Warfare. Levelování se propojí s kustomizací postavy; odemykáním nového oblečení, účesů, tetování, ale i zbraní a dopravních prostředků. Hráč nebude levelovat, aby přežil, ale aby sloupnul něco z nových vrstev hratelnosti a vybavil svou postavu, gang či vozový park novými zlepšováky. Základní stavební prvky MMO – tedy interakce s desítkami lidí – tak zůstanou dostupné všem hráčů, ať vedou nejobávanější gang v zemi, nebo právě poprvé vkročili do města.

Kustomizace – Možnosti úprav postavy a vozidel jsou jedním slovem megalomanské. Zapomeňte na editory v The Sims nebo Spore! Kdyby už nic jiného, tímto Realtime Works definují zcela novou ligu, ne-li rovnou vlastní vesmír. Změnit můžete každý čtvereční centimetr svého těla, svých šatů, svých aut a zbraní – lze navrhovat vlastní tetování a vzory oblečení, šperků a doplňků a vůbec všeho, co vás napadne a to jednoduchým tahem myši.

Zločin a následek – Skvělá myšlenka, která brání policistům zasahovat bezdůvodně proti hráčům, kteří nic neprovedli. Potkáte-li na ulici dvoumetrového grázla s nápisem „čóruju abich přežyl“ vytetovaným na pupku, neznamená to, že na něj můžete s pěnou u huby a obuškem v ruce jen tak skočit. Dokud neukrade auto, nevloupe se do sámošky nebo se jakkoliv jinak nezaplete se zákonem, je to prostě občan jako každý jiný. To samé platí i v situaci, kdy ho při zločinu nikdo nenačapá.

Matchmaking - Podobně brání násilnému chaosu i systém matchmakinu, který vás nikdy nepostaví proti výrazně silnějšímu či slabšímu protivníkovi. Řekněme, že jako začínající zlodějíček ukradnete auto s úmyslem odvést ho do ilegální garáže a rozprodat na součástky (seznamovací mise pro zloděje-začátečníky). Pokud vás během krádeže načapá někdo z pořádkumilných obyvatel města, je okamžitě upozorněna policie a hra vydá „hlášení všem jednotkám“ v oblasti, které jsou svým levelem nejblíže tomu vašemu. Když na ulici narazíte na přestřelku dvou silnějších či slabších hráčů, nebude možné se přidat a vypomoci (hráči a jejich auta doslova „zduchovatí“, pokusíte-li se zasáhnout).

Superpolda – Jako bezpečnostní pojistka matchmakingu poslouží tzv. heat metr. Když se hráči plnění povinností extrémně daří, kumuluje speciální ukazatel formy, který ho činí dostupným i pro těžší kategorie policistů a gangsterů. Za krádeže a přepady tak sice bere víc peněz a zkušeností, zároveň však láká pozornost silnějších protivníků. Podaří-li se mu ukazatel naplnit celý, stává se z něj superpolda/superzločinec - persona non grata. Jeho pozice je na mapě zvýrazněna pro všechny konkurenty v dosahu.

Čeho se děsíme?

Chaos – Každý kdo kdy zažil neřízený chaos deatmatche v GTA4 jistě potvrdí, že dáte-li hráči k dispozici volant, raketomet a otevřené město, změní se i ten nejsmysluplnější herní úkol v nekoordinovaná jatka bez hlavy, bez paty a mnohdy i bez mnoha jiných důležitých končetin a orgánů. Matchmaking eliminuje to podstatné a nejhorší, ale záruka, že všichni hráči spojení v akci konají, co skutečně konat mají, neexistuje a existovat nemůže.

Plytké mise – Městská akce, ať už MMO či single, může být jen tak dobrá, jak dobré jsou její mise či questy. Jak se ve svým dojmech z prezentace hry v německém Kolíně zmiňuje Lukáš Grygar, APB redukuje policejní a vlastně i kriminální činnost na jednoduché sledování bodů na mapě. I exoticky a napínavě znějící úkol typu razie v drogovém doupěti se tak mění na obyčejný přesun z bodu A do bodu B a následnou bezhlavou bouchačku. Podobně dopadl i úkol chytit zloděje televizorů, eskortovat dodávku s penězi, případně ochránit svědka na cestě k soudnímu líčení. Zkrátka – chybí nějaká ta přemýšlivá mezihra.

Akce – Přes všechnu snahu vývojářů budí zatím přestřelky v APB spíše rozpaky. Na vině jsou zejména nedotažené animace, podivně se chovající vozidla, absence systému krytí a svým způsobem i chybějící boj zblízka. Vývojáři přesto věří, že tyto a podobné problémy se podaří adresovat za pomoci veřejné bety, která by měla být zahájena doslova každým dnem.

Ne až tak masivní – Herní servery s limitem pro 10 000 lidí budou rozděleny do distriktů po 100 lidech (50 policistů vs. 50 zločinců). Ve hře tak v jeden moment potkáte vždy maximálně 99 lidí, a to nepočítáme hráče vyřazené z interakce matchmakingem. Výjimku budou tvořit jen „demilitarizované“ nákupní oblasti až pro 250 duší. Třebaže se nejedná o právě malá čísla, k opravdovému MMO standardu jim přeci jen něco chybí.

APB vychází v březnu 2010 zatím exkluzivně pro PC. Dveře má však stále otevřené i Xbox360. Dobrá zpráva je, že se Realtime Words obejdou bez měsíčních plateb a přiklánějí se spíše k systému, který v minulosti zvolilo už MMO Guild Wars, tedy k jednorázové platbě.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama