Another Code: Two Memories Recenze Another Code: Two Memories

Another Code: Two Memories

Martin Strnad

Martin Strnad

23. 8. 2006 22:54 4
Reklama

Adventura, žánr, který společně s přelomem tisíciletí málem vymřel, se opět pomalu dostává nad hladinu mrtvých vod. Pravda, pořád stojí na ostrůvku, který proud mainstreamové herní řeky z obou stran obtéká, ale aspoň je více vidět. Ovšem ten ostrůvek má své hranice označené platformou a není lehké přehoupnout se přes ně a dopadnout suchou nohou na onen malý kousek pevniny zvaný handheld. Ne, že by měla malou nosnost, výkonnostní nároky tu moc velkou roli nehrají, ovšem rákosí, které ji obrůstá, čímž zabraňuje snadné orientaci s ovládánmí a jeho malá rozloha docela účinně zabraňují tomuto žánrovému přesunu. Ne tak již na Nintendu DS, které otvírá svou rozevřenou dvoudisplejovou náruč a navíc podává stylus jako záchytný klacík tonoucí adventuře.

Voda si vždycky pamatuje odkud přišla

Ne na říčním, ale na břehu mořském začíná příběh velmi nápadité adventruy Another Code: Two Memories. Hlavní hrdinka Ashley, čtrnáctiletá dívenka, v podstatě sirotek vychovaný svou tetou, dostává tajemnou poštovní zásilku. Dozvídá se, že její otec není tak docela mrtvý, jak si myslela a jako bonus a motivaci dostává DAS, zařízení proklatě podobné Nintendu DS. Instrukce v dopisu ji vedou na dávno opuštěný ostrov s obrovským sídlem vymřelého rodu a právě tady se do akce dostává hráč. Zprvu se zdá vše v pořádku. V poklidu vykecáváte s kapitánem bárky, která Ashley s její pěstounkou přivezla na ostrov a čekáte, až se Ashleyina pěstounka vrátí z průzkumu. Pak se ale ozve výkřik a akce může začít. Pomalé rozkoukání vystřídá nečekané setkání s bývalým obyvatelem rodinného sídla, jehož příběh zasahuje částečně do příběhu Ashleyina a vznikají tak dvě dějové linie, jedna spojená s místem, druhá s aktéry celé hry. Zatímco Ashley se snaží především nalézt svého otce a přijít na kloub záhadě zmizení své adoptivní matky, obhlíží její doprovode stará známá místa a zjišťuje co se to tu událo, že nemůže v klidu spát ve svém hrobě. Hráč má přirozeně na starosti oboje, přičemž jedna linie ovlivňuje a hlavně doplňuje druhou co se děje, ale i jednotlivých hádanek týče.

Nové nápady? Ale beze všeho

Hratelnost Another Code kromě příběhu stojí a padá, jako většina podobných her, na puzzlech a jejich řešeních. Pokud zde příběh více než dostačuje, s určitou výhradou k jeho délce, pak si tvůrci za provedení jednotlivých hádanek a jejich řešení zaslouží potlesk. Rozehřeje vás jednoduché vykružování na dotekovém displeji při zvedání padacího mostu, skládání rozpadlých cedulí na rozcestníku a pozitivně navnadí vyhazování kovové koule ze spodního displeje na podstavec na horním displeji. Potenciál ovládání NDS byl ale využit v daleko širším formátu.To pravé přijde teprve až po vstupu do rozsáhlé haciendy. Ta je rozdělena na jakési zdánlivě uzavřené úseky chodeb, které postupně otevíráte, s několika zašlými pokoji. Každý z nich skrývá své tajemství a různé kombinace předmětů a jejich pozadí, jak je Ashley vyloží její parťák, duch zesnulého chlapce, který zde kdysi žil, vytváří naprosto inovativní prvky. Hra na klavír podle hřbetů správně poskládaných knih na polici, seškrabávání rzi, odfukování prachu, cloumání předměty a další jiné aktivity jsou velmi silnou předehrou pro využití onoho DAS, které Ashley dostala do vínku od svého otce. Toto zařízení totiž slouží jako fotoaparát, malá fotografická střižna, čtečka specifických zpráv a hlavně jako portál, který přenáší virtuální realitu přímo do vašich rukou. Kromě hledání skrytých obrazců v prolnutých fotkách skýtá DAS jako dvojník vaši NDS mnohé další možnosti, a tak se těžte na využití uzavírání Nintenda DS jako herního prvku nebo na opáčko v základních pravidlech optiky a světelného odrazu dvou displejů. Autoři se zde opravdu vyřádili.

Bon appétit

Jak Ashley postupuje temnými koridory a ohledává okolí, vyplouvá na povrch temná historie domu a rodiny původních majitelů a společně s odhalením, které na vás čeká v druhé polovině hry, tvoří příběh chutnou melanž. Takovýto pokrm je vám podáván v podobě trojrozměrného zobrazení s ptačí perspektivy na spodním displeji a jednotlivých statických obrazovek na horním displeji. Orientace je díky tomuto rozpoložení snadná. Dvojakost tohoto náhledu do hry navíc přispívá k odstranění neduhů v zobrazení obou použitých technik. Máme zde plynulý trojrozměrný pohyb, ale i detailní statické dvourozměrné zobrazení důležitých míst a předmětů, které by při výkonu NDS v třetím rozměru rozhodně dopadlo hůře. Bohužel musím kuchařům této chutné večeře vytknout, že si mohli onoho vzácného koření pořídit víc, protože celá hra končí znenadání po slabých šesti hodinách intenzivnější pařby, takže všichni labužníci už musí počítat s tím, že intenzivní zážitek si vybere daň svou délkou. Samozřejmostí je lineární děj, ale opravdu mohli tvůrci trochu rozkošatět strom rozhovorů, které jsou vlastně jenom zapuzované scény, které si hráč postupně posouvá. Zrovna tak pochyběla ona pomyslná třešnička na dortu v podobě poslouchatelného hudebního doprovodu, který je pouze na pár minut a jednotlivé melodie jsou nerovnoměrně rozloženy, takže ve výsledku kazí dojem z přelomových scén hudební podkres opakující se jako kolovrátek ve všech důležitých okamžicích. Ale i přes tyto drobné neduhy nelze jinak, než Another Code doporučit všem hledačům neotřelosti, ale i stále hladovým adventuristům.

Another Code: Two Memories
Nintendo DS

Verdikt

Nový vítr do plachet adventurního žánru, který mačká z technických zděláte NDS co může a přitom nesklouzává k samoúčelnosti technologických ukázek. Bohužel nechává za sebou některé důležité prvky a rychle poslpíchá ke konci.

Co se nám líbí a nelíbí?

Zajímavě pojatý příběh s dvěmi liniemi, vynikající využití všech možností NDS, grafické zpracování.
Délka hry, neexistující strom rozhovorů, odbytá hudba.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama