Anno 1800 Článek Anno 1800 - dojmy z bety

Anno 1800 - dojmy z bety

David Plecháček

David Plecháček

7. 2. 2019 22:30 4
Reklama

Stačilo pár minut, a byl jsem chycen. Stačilo pár hodin, a věděl jsem, že Anno 1800 bude skvělé. Po několika dalších hodinách jsem nechápal, jak to že tolik obsahu nabízí beta a v čem že je vlastně omezená. Budovatelská série se konečně vrací zpět do minulosti, aby nám ukázala, že je pro ní na trhu místo i v budoucnosti. Dokáže vám to prakticky ve všech ohledech - je krásná, košatá, plná obsahu, a především neskonale zábavná.

1800 DŮVODŮ PROČ

Jsem vlastně docela rád, že ani 2070, ani 2205 mezi hráči tolik nezafungovalo. Ačkoliv mají oba díly spoustu co do sebe, kořeny měla série vždy v minulosti a není třeba je vyrvávat. Uvědomuje si to i Ubisoft, který oba experimenty nechává za sebou a vrací se k tradičnímu číslování a snad ještě tradičnější době. Na Anno můžeme krásně po stoletích sledovat, jak se svět s dobou měnil - 1404, 1503, 1602... Každý letopočet nabízel mnoho možností, ale z historických dílů je 1800 nejdál. A to znamená spoustu práce. Nastupuje průmyslová revoluce charakterizována určitou nejistotou, zda stroje neseberou lidem práci. Zároveň je to doba možností, která přeje snílkům, kteří věří, že se mohou na společenském žebříčku dostat mezi střední, nebo vyšší vrstvu. Ne snad, že by hra akcentovala boj sociálních tříd, neboť jejich vzestupná mobilita není nijak složitá, ale rozháranost společnosti reflektuje dobře - měšťan vám zkrátka nepůjde okopávat brambory, stejně jako pouhý sedlák neumí z polské krávy vytvořit argentinskou svíčkovou. Nebo tak nějak. 

V samém jádru jde o to vybalancovat poměr, aby nebylo příliš té ani té skupiny, respektive těch a těch surovin a materiálů. Pravda je, že to není nijak zvlášť složité, stejně ani jako celá hra v globálu.

Tříd existuje celkem pět a samozřejmě vše začíná na té nejnižší. Jako správce přístavu a páru lidí je potřeba začít od základů, takže od domečků a tržiště pomalu začínáte budovat budoucí centrum. Samozřejmě je potřeba brát ohled na suroviny, které má malá vesnička k dispozici, takže je pomalu čas rozjíždět základní produkci. Dřevorubci pokácí les a na pile se z klád vytvoří prkna, s nimiž můžete budovat vesele dál a rozšířit vaše budoucí impérium za přilehlý potok. Pokud sedlákům zajistíte rybolovem základní obživu a dopřejete trochu zábavy v hostinci, budou si připadat jak v sedmém nebi, a to alespoň do doby, než je povýšíte do vyšší třídy. Není to tak složité, jakmile svá obydlí naplní k prasknutí, stačí sedláckou usedlost upgradovat na měšťanský dům s vyšší kapacitou a rovnou s novými nájemníky. Dávejte si pozor, musíte si totiž hlídat dostatečné zastoupení obou stavů. Jedná se tak o relativně přirozený vývoj, který postupně centrum nechává měšťanům (a nad rámec bety později i jiným vrstvám) a chudší obyvatelstvo vytlačuje na okraj kolonie, neboť vždy nejprve začínáte od jejich obydlí.

Jak ale známo už od dob dávných panovníků, páni by se měli bez svých mravenečků prachbídně. Měšťané si sice nemohou vyskakovat a stále se jedná spíše o lůzu než vrchnost, ale přeci jen už se specializují na složitější činnosti. Vaří pivo, pečou chleba, udí klobásy, pálí cihly, pracují v ocelárnách, ve školách a potrpí si na trochu vyšší životní úroveň kolem sebe. Beze dřeva by ale moc moderních výdobytků nevzniklo, takže v samém jádru jde o to vybalancovat poměr, aby nebylo příliš té ani té skupiny, respektive těch a těch surovin a materiálů. Pravda je, že to není nijak zvlášť složité, stejně ani jako celá hra v globálu. Nedostatek si myslím nehrozí nikomu, alespoň se startovními podmínkami, které byly poměrně velkorysé, a jediné úskalí tak vnímám jen v nedostatečně rychlém progresu. 

DO VŠECH STRAN

Zní to jednoduše, je to jednoduché a je to i zábavné. I tak to ale nějaký čas zabere. Než se veškeré procesy zautomatizují, budete si hrát a přemýšlet, jak co poskládat, aby výsledek působil co nejefektivněji. Baráčky vedle sebe do mřížky, úhledné cestičky, aleje, správná správa polí, bramborových záhonů a ohrad pro vepříky a ovečky, nad vším budete přemýšlet jako byste projektovali letní sídlo Ludvíka XVI., který sice bohužel před sedmi lety přišel na gilotině o hlavu, ale to na vašich plánech nemůže nic změnit. Je to ale jen jedna část zábavy, i když by si už v betě vystačila na plnou hru zhruba ve stylu Banished, jen bez nebezpečí anihilace zapříčiněné vlastní idiocií. V Anno obecně, a samozřejmě i v Anno 1800 specificky, to je nicméně jen základ, který je viditelný na první pohled. Na první pohled vás uhrane kouzlo malebné grafické stylizace a měst plné života, a pohltí vás chuť se na tom světě taky nějak podílet, třeba zasadit strom nebo tak, však to znáte. Ochudili byste se ale o velkou část obsahu.

V obchodních a diplomatických stycích spočívá další část hry. Nemůžete být jen uzavření do sebe, ale doba si žádá, že budete komunikovat i s okolními světy a vládci.

Za malinkou pláží, která vás odděluje od širého oceánu, se totiž nachází další světy, které má cenu objevovat. Jednak proto, že se občanům uleví, když nebudete tolik tlačit na hustotu zalidnění, ale také proto, že se pohrne více daní do státní pokladny. A v neposlední řadě můžete na neprobádaných ostrovech objevit ložiska rud, o kterých by se ve vaší původní kotlině ani nezdálo, to samé platí o úrodných políčkách, na nichž lze pěstovat plodiny, kterým by se ve vaší, jistě kamenité, zemi nedařilo. Možná ale natrefíte na obydlený ostrov. Ten si sice jen tak nepodrobíte, ale ekonomicky může posloužit snad ještě lépe. A v tu chvíli můžete být sebelepší hospodář, ale musíte uplatnit i duši ekonoma a diplomata. 

ZA ANO? PÁNOVÉ STROPNICKÝ, METNAR, ŤOK

Právě v obchodních a diplomatických stycích spočívá další část hry. Nemůžete být jen uzavření do sebe, ale doba si žádá, že budete komunikovat i s okolními světy a vládci. Třeba mají zboží, které by vás mohlo interesovat, třeba se jen chcete pragmaticky vyhnout případnému střetu, a tak veleváženému panovníkovi pošlete jen tak několik zlaťáků. I když beta nabídla mírumilovné prostředí, víme, že to tak není úplně vždy a že dobré obchodní styky s jedním mohou narušit jinak idylické vztahy s druhým. Anno nabízí několik možností, jak si vazby utužovat, od nastavování obchodních cest, darů, až po nejrůznější žádosti jedné nebo druhé strany.

Homo proponit, deus disponit, aneb člověk míní a bůh mění. Někdy to myslíte s kolegy dobře a situace se i tak vymkne kontrole a vyústí válku. Právě v soubojích mělo Anno vždy největší rezervy, a i když jsem na tuto součást obzvláště zvědavý, z bety moudřejší nejsem. Možnost dostat se do křížku nebyl a tak netuším, jak si s problematickou částí vývojáři poradili. Ale obecně vzato příliš nepotřebuji. Důležité v mých očích je, abych mohl nepřítele ubít ekonomicky, abych ho předčil a ponížil absolutní dominancí, a na fyzický kontakt dojít ve finále nemusí.

A pokud bych měl nějaké slovo tohoto preview vypíchnout, je to právě ona zmiňovaná možnost – protože možností nabízí Anno bezpočet.

Součástí uzavřeného testování byl i multiplayer, ale ten nejvíce dokazoval, že Anno bude hrát nejradši každý sám. I když se dal nastavit a personalizovat podle gusta snad každého z nás, nepodařilo se mi s nikým spojit, natožpak v praxi vidět, o kolik by byl býval lepší, než já. Na druhou stranu, tím, že se jedná o poměrně časově náročnou záležitost, je pravděpodobné, že se dvojičky vždy domluví a budou soupeřit spolu namísto soubojů s neznámými hráči. V samém základu je ale nejdůležitější, že tady ta možnost je. A pokud bych měl nějaké slovo tohoto preview vypíchnout, je to právě ona zmiňovaná možnost – protože možností nabízí Anno bezpočet. Od mikromanagementu až po klíčová dilemata, která mohou mít vliv na úspěch vašeho konglomerátu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama