Anno 1701 Recenze Anno 1701

Anno 1701

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

19. 11. 2006 23:47
Reklama

S pověstnou německou precizností jsme se letos setkali už několikrát. Vedle povedeného remaku Settlers II to bylo i v solidní RTS ParaWorld od týmu SEK a společnosti Sunflowers, která kromě krásné grafiky nabídla především nový systém managementu jednotek a poměrně originální prostředí. V naší recenzi si ParaWorld vysloužil nadprůměrné hodnocení a s podobným očekáváním jsme se pustili i do dalšího RTS produktu od Sunflowers - Anno 1701. Předešlé díly sázely na propracovaný systém těžby surovin a následnou výrobu produktů spojenou s dopravou do ostatních kolonií. Nuže vězte, že ani letos tomu nebude jinak. K tomu všemu vám bude v průběhu hry dopomáhat skutečně pestrá škála budov i všemožných výrobních procesů a nechybí ani detailní grafika využívající nejmodernějších technologií.

Těžko na cvičišti…

Aniž bychom chtěli srážet váš hráčský um, tak vám musíme hned v úvodu doporučit absolvování do detailu propracovaného tutoriálu, skládajícího se z několika kapitol. Kromě povinných základů, jež jsou stejné jako v drtivé většině Anno 1701 podobných titulů, se dozvíte i o záludnostech a originálních prvcích, které jinde k vidění nejsou. Platí to především o již zmíněném barteru surovin a produktů nutných k efektivnímu chodu nově osídlených ostrůvků. Obchodovat se dá se všemi ve hře obsaženými civilizacemi, mezi něž patří například Aztékové a Indové, ale nechybí ani piráti. Každá civilizace přitom nabízí něco jiného, s čímž je třeba počítat. I na to však tutoriál pamatuje a celkově tak přispívá k tomu, že je Anno 1701 hra určená nejenom těm co už mají zkušenosti s předchozími díly, ale i úplným nováčkům.

Přes tutoriál budou vaše kroky směřovat k ostatním herním módům, mezi nimiž nechybí sandbox mód, přejmenovaný na Continuous game, ani deset scénářů odstupňovaných dle obtížnosti. K dispozici je i multiplayer přístupný jak přes lokální síť, tak internet. Sandbox mód zde přitom neplní jen funkci pravidly neomezeného hřiště, ale funguje navíc jako skirmish mód. Stačí si vybrat protivníky, nastavit podmínky vítězství, velikost ostrova a můžete se směle pustit do převážně ekonomické bitvy. Je však třeba podotknout, že ihned po výstavbě městského centra hra nabere docela vysokých obrátek a není tedy radno se s čímkoli příliš dlouho párat.

…lehko na bojišti (a s rumem ještě víc!)

Po dokončení stavby základních budov začnou dělníci s produkcí cennějších surovin, mezi něž kromě cihel, vlny a tabáku patří i cukr, ze kterého se dělá životodárná tekutina všech námořníků, tedy oblíbený rum. Všechny suroviny pochopitelně nejsou přístupné hned od začátku. Ze všeho nejdříve je třeba provést patřičný výzkum, nebo navýšit status obyvatelstva. To se děje vždy po splnění daného limitu pro následující časové období a ve výsledku se vše projeví na vzezření budov i označení obyvatelstva. Během hraní v sandbox módu na vás čekají i vcelku důležitá rozhodnutí, včetně toho, s jakými surovinami hodláte obchodovat, což vyžaduje správné načasování. Ostatně načasování je zřejmě nejdůležitějším prvkem celé hry a jeho zvládnutí každému nějakou tu chvíli potrvá. Určitě se však nenechte odradit počátečními nezdary. Z toho, co se nebude na začátku příliš dařit, se v průběhu hraní stane snadno odhadnutelná rutina.

Co se scénářů týče, tak vás čekají různorodé úkoly s odlišnými podmínkami vítězství. Jednotlivé mise však na sebe ani náznakem nenavazují, takže ani zdánlivě neplní funkci absentující kampaně. Úkoly v jednotlivých misích jsou navíc až příliš často dosti restriktivní a hra sama vám tak brání v plném využití všech dostupných možností. Možná právě proto se nám mnohem více zamlouvá právě výše uvedený sandbox mód. Jakous takous korekci neefektivnosti scénářů tvoří tři stupně obtížnosti, kde na nejtěžší úroveň musíte svoji kolonii spravovat s mnohem větší přesností, což si žádá využití všech dostupných prostředků a možností.  Nic to však nemění na faktu, že je díky maximální míře volnosti nejlepším herním módem Continuous game.

Pořádek a čistota, půl zdravého obchodu

Propracovanost konceptu by byla k ničemu, kdyby se hra nedala pořádně ovládat. Tvůrci si to naštěstí uvědomili a snažili se s tím co nejlépe vypořádat, což se jim také povedlo. Interface je maximálně přehledný, intuitivní a nijak hráči nepřekáží v tom, aby splnil vše co po něm hra vyžaduje. Každé tlačítko (a že jich není málo) disponuje pop-up popiskem, který vysvětluje danou funkci. Hlavní menu je ukotveno v levém dolním rohu a kromě minimapy zde naleznete i plánovač obchodních tras, či menu pro stavbu budov. V této souvislosti je třeba poznamenat, že právě stavbu budov mohli tvůrci hráčům usnadnit. Stačilo, aby do hry přidali možnost postavit více objektů stejného typu najednou, což se hodí především pro výstavbu domů pro obyčejné obyvatelstvo a stavbu cest. Údaje a statistiky týkající se počtu obyvatel, zásob, zlata, surovin, ale i důležitých zpráv, vyplňují horní část obrazovky, kde naštěstí nebrání ve výhledu. Pokud by to však někomu přeci jen vadilo, tak je některá hlášení možné trvale vypnout v hlavním menu.

Ruku v ruce s dobře fungující správou kolonií jde i umělá inteligence obyvatel, popřípadě protivníků. AI se umí rozhodnout k rizikovém obchodu s možností potenciálního budoucího zisku. Moc dobře jí však jde i zburcování obyvatel, jejichž nespokojenost může během chvíle vyústit v lokální nepokoje, které mají za následek rabování, nebo v horším případě i vypálení celého města. Pacifikace nespokojených občanů sice není zas tak obtížná, ale je nasnadě, že vás to po třetím, či čtvrtém pokusu o převrat přestane bavit.

V Anno 1701 se moc nebojuje a rozhodně není na škodu, že se většina vojenských záležitostí řeší víceméně automaticky. Přeci jenom jde v prvé řadě o budovatelsko-ekonomickou strategii a ne tradiční RTS. Příjemným zpestřením je přítomnost několika speciálně vycvičených jednotek, mezi nimiž nechybí traviči soupeřových studen, špióni, kapesní zlodějíčci, ale i sabotéři. Komu to nestačí, tak bude rád za přítomnost neočekávaných přírodních katastrof, mezi nimiž vyniká výbuch sopky!

Napnout plachty líní psi, odplouváme!

Snaha vývojářů stvořit co nejlepší a nejkrásnější hru je viditelná hlavně na práci grafiků. Pastelové barvy, obří porce detailů, krásné moře a kvalitní zoom, to všechno svědčí o tom, že se grafici týmu Sunflowers opravdu neflákali. K dosažení požadované kvality přitom využili řady moderních technologií včetně normal mappingu, bloomu i anti-aliasingu. Možná se chytáte za hlavu v obavách, jak veliké nároky na hardware hra má, ale nebojte se, ani optimalizaci hry tvůrci neodflákli a k pohodlnému hraní postačí 2GHz procesor, 1GB operační paměti a 256MB grafická karta podporující Pixel Shader 2.0. Třešničkou na dortu je hudba, která hře padne jako ulitá. To samé se bohužel nedá říci o zvucích, které se velmi rychle oposlouchají, což platí hlavně o hláškách obyvatel.

Celkově vzato nám z Anno 1701 vychází doopravdy povedená strategie, která je díky výbornému tutoriálu vhodná pro hráče zkušené i pro nováčky, kteří k podobnému typu her přičichli až nyní. K nevětším plusům přitom patří propracovaný management, zpracování obchodu, pestrost surovin, přehledný interface a výborné technické zpracování. To vše dělá z Anno 1701 jeden z podzimních strategických hitů, který by bylo škoda jen tak bez povšimnutí minout.

Anno 1701
Windows PC

Verdikt

Anno 1701 je v ranku budovatelsko-ekonomických strategií příjemným překvapením letošního pozimu. Díky preciznímu provedení řady prvků a skvělému technickému zpracování se určitě zalíbí širkému spektru hráčů.

Co se nám líbí a nelíbí?

Německá preciznost a propracovanost, tutoriál, management, obchod, přírodní katastrofy, přehledný interface, grafika.
Občas nevyvážená AI, neobratné stavění většího počtu budov a složitějších cest, opakující se hlášky obyvatelstva, nepřítomnost ucelené kampaně.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama