Ancient Wars: Sparta Recenze Ancient Wars: Sparta

Ancient Wars: Sparta

Jan Horčík

Jan Horčík

28. 4. 2007 22:51 3
Reklama

OK. Nikdo nečekal, že Sparta bude hit srovnatelný se Supreme Commander nebo Command & Conquer 3. Někteří z nás dokonce nečekali ani to, že by bylo možné Ancient Wars: Sparta srovnat s některými staršími historickými realtime strategiemi typu Age of Empires 3. A po pravdě, zkušenějším hráčům i kritikům bylo předem jasné, že nadměrný objem řečí o tom, jak SKVĚLÁ tahle hra bude, nevěstí ale vůbec nic dobrého.

Něco tu smrdí

Jenže jsme se spletli úplně všichni. Ancient Wars: Sparta je totiž ještě horší, než jsme čekali. Sliby - chyby, říká staré moudré přísloví, a v případě téhle hry má pravdu. Vydavatelská společnost Playlogic slibovala epickou realtime strategii s neuvěřitelným technickým zpracováním a třemi úžasnými kampaněmi. Marketingoví "specialisté" měli nejspíš dobře spočítáno, že v době, kdy do kin dorazí 300, budou tato hesla na hráče zabírat jako udičky na nebohé hladové kapříky.

Tři kampaně bychom tu měli, to je pravda. Objevují se v nich Sparťané, Peršané a Egypťané. Že ale nejsou zas až úžasné, se předsvědčíte už během prvních několika málo misí. Sparta je v základu úplně normální realtime strategie, která nepřináší prakticky nic nového. Stejně jako v tisíci jiných RTS máte hlavní budovu, pracanty, kteří stavějí další budovy, těží dřevo a zlato a vyrábějí jídlo. Řeknete si asi: proč ne? Když to funguje...

Jenže problém je, že ve Spartě dokonce ani tohle nefunguje. Vybalancování ekonomického systému je tak mizerné, že stavba základních budov vám zabere věčnost a ještě delší věčnost vám bude trvat, než si vyrobíte jakous takous armádu. Vývojáři tohle nejspíš věděli, ale prostě museli stihnout vypuštění hry stanovené na období kolem premiéry filmu, a tak aby protivník hráče nezrubal hned v prvních pár desítkách minut hry, přidali masivní opevnění. Nejspíš jediný opravdu světlý bod celé hry. Opevnění totiž kupodivu skutečně funguje jako opevnění a nepřátel musí být velká tlupa aby jej dokázali prorazit. Pokud si ovšem nedotáhnou beranidlo.

Měli masivní biče, Rimmere!

Když už si myslíte, že Sparta je opravdu špatná hra a jste téměř rozhodnuti přestat hrát, objeví se vcelku zábavná fíčura. Totiž možnost sbírat zbraně protivníků a vybavovat s nimi vlastní vojáčky. Co víc, definovat si vlastní výrobní série vojáčků - toho se štítem, toho bez, ten bude mít sekyru a ten zas meč. Chvíli vás to nejspíš bude bavit. Ale jen do té doby než zjistíte, že postavit si pak takového vojáka je velmi drahé, a tudíž časově náročné. A to už vůbec nemluvím o trénování koní, které potřebujete pro jízdu.

Skutečnost, že výroba jednotek trvá dlouho a ekonomický systém nemá žádnou rovnováhu, by bylo možné ustát za jedné podmínky. A to že mezitím, co čekáte na sesbírání surovin a výrobu jednotek, vás hra něčím zabaví. Ostatně, je to hra, měli byste si hrát. Alespoň to tak píšou na obalu. Bohužel, ani tady Sparta nedokáže vyhovět. V misích se totiž prakticky nic neděje. Sem tam na vás počítač pošle tlupu dementních jednotek, které - pokud jste si stačili vyrobit své vlastní - zrubete během pár desítek vteřin.

Civíš, civím, civíme

A pak koukáte. Civíte do obrazovky na to, jak vaši pracanti líně kopou zlato, dojí ovce a kdo ví, co ještě páchají za neplechu. A takhle civíte třeba půl hodiny. Možná na vás mezitím počítač stačí poslat další tlupu neandrtálců, ale to vás nemusí pálit. Malinké vzrušení přichází ve chvíli, kdy na cizí tlupu neandrtálců pošlete své vlastní jednotky, které se k ní vydají natolik krkolomnou oklikou, že máte chuť se sami rozběhnout ku Maratónu a demonstrovat jim tím vlastní výdrž. O pathfindingu mají vývojáři a já zjevně zcela odlišné představy. Třeba tomu slovu dost dobře nerozumějí, to nevím. Co ale vím s jistotou, je, že stačí, aby vaši lučištníci jen jedinkrát obešli celou základnu kolem dokola, místo aby šli hlavní bránou, a máte chuť DVDčko se Spartou doopravdy rozkousat.

Ale abych nebyl zas, znovu a opět přehnaně kritický, musím uznat že grafika je místy opravdu povedená. Ano, zrovna nedávno jsem si opět pustil Warcraft III a Sparta se mu snadno vyrovná. Líbivé animace konstrukce i destrukce udělají radost každému staviteli. Možná ale měli vývojáři ze Sparty raději udělat tycoon, nebo třeba budovatelskou strategii. Totiž, když jsem kdysi dávno hrával Transport Tycoon, dokonce mě BAVILO u něj hodiny nečinně sedět a jen pozorovat bobtnající dolarové konto.

Nebudu vás déle trápit. Sparta: Ancient Wars je vyhypovaná rychlokvaška, která měla jediný cíl. Vytřískat peníze ze všech Jardů a Mániček, kteří jdou na film 300 a o hrách nevědí zhola nic. Jednoduše řečeno, vyhodit za tuhle hru osm stovek je čiré šílenství (Šílenství? To je Sparta! ... ale ne, nechme toho). Ale šílenců je mezi námi na druhou stranu docela dost.

Ancient Wars: Sparta
Windows PC

Verdikt

Sparta je teprve prvním dílem z plánované trilogie. Pevně doufám, že druhý díl bude alespoň o kousek lepší než tenhle, aby ten finální třetí mohl být vůbec hratelný po dobu delší než dvě hodiny.

Co se nám líbí a nelíbí?

Zajímavé herní prostředí, možnost vybavovat jednotky zbraněmi, slušné mapy. Opevnění.
Nuda. Šílená, totální nuda, která vás přepadne zhruba po dvou hodinách hraní Sparty. Ekonomický systém nevybalancovaný, ve hře se nic neděje, umělá inteligence je chabá, příběh zmatený, audiovizuální zpracování zastaralé, dabing totálně trapný. Mám pokračovat?
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama