Americké námořnictvo učí lachtany hrát hry. Zřejmě dokáží chápat principy hraní a zároveň je aktivita baví
Velmi kuriózní výsledky výzkumu zveřejnila skupina vědců amerického námořnictva v San Diegu. Ti totiž pro skupinu v zajetí chovaných lachtanů (a delfínů) vytvořili speciální systém Enclosure Video Enrichment (EVE) v zájmu výzkumu inteligence zvířat a zároveň i ozvláštnění jejich života. Někteří lachtani údajně opravdu pochopili koncept “hraní” a aktivitě se věnují i bez nutnosti motivace pamlsky.
- Program amerického námořnictva pro využití mořských zvířat využívá i hry
- Konkrétně lachtani kalifornští dokáží skutečně řešit jednoduché hádanky a hraní je podle důkazů baví i bez odměn
V oficiální tiskové zprávě námořnictva se můžeme dočíst například o Spikeovi. Tento lachtaní samec představuje jeden z klíčových momentů ve výzkumu vnímání a chápání lachtanů kalifornských.
“Jeho jméno ve skutečnosti není Spike; můžete to brát spíše jako jeho gamertag. Jeho schopnost pochopit koncept ovládání kurzoru na obrazovce a poté postupovat v sérii náročnějších her znamená první zaznamenaný úspěch v testování kognitivních schopností kalifornských lachtanů pomocí rozhraní ovládaného zvířetem,” uvádí konkrétně zpráva.
Pro lachtany byla vyvinuta jednoduchá hra, ve které s hrdinou v podobě modré kuličky procházejí jednoduchým labyrintem. Hru ovládají pomocí čtyř tlačítek, která aktivují čumákem. Za úspěch v podobě dosažení cílového čtverečku je pak zvíře odměňováno pamlskem v podobě sledě a radostí chovatelů. Lachtani sami svůj úspěch slaví charakteristickým tanečkem a halekáním. Vedoucí projektu Kelley Winship zdůrazňuje, že je cílem projektu především zvýšení kvality života lachtanů v zajetí. Během tří let došlo k stovkám herních seancí se Spikem i dalšími lachtany a v některých případech údajně zvířata vůbec nemusela být motivována k dosažení cíle pamlsky. Hraní je tedy dost možná baví samo o sobě.
Samotný Spike v průběhu výzkumu vykazuje lepší výsledky během veterinárních prohlídek. Neexistuje ale zatím žádný jasný důkaz pro to, že za jeho lepší zdravotní stav může i radost z hraní. Americké námořnictvo se stará o zhruba 120 lachtanů a delfínů. Kromě péče se je snaží využívat i k pracovním účelům. V některých námořních úkolech jsou totiž pochopitelně účinnější než suchozemští lidé. Užiteční jsou v ochraně přístavů, hledání min nebo záchraně utopeného vybavení.
U delfínů je výzkum složitější. Zatímco lachtanům stačí na souši relativně obyčejný monitor, delfíni musí hrát pod vodou, kde je promítání obrazu výrazně obtížnější.
Další podrobnosti o výzkumu a o využívaném hardwaru najdete v původní tiskové zprávě.
O vztahu zvířat k hrám nepíšeme poprvé. V minulosti jsme psali například o výzkumu herní inteligence u prasat. Neurovědec Viktor Tóth se také pomocí pamlsků a polystyrenové koule snažil naučit hrát potkany Dooma