Machinarium Článek Ambiciózní nezávislé projekty

Ambiciózní nezávislé projekty

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

26. 7. 2008 22:57 4
Reklama

V dnešním nedělním indie tématu budeme nahlížet do budoucnosti, podíváme se na projekty, na nichž se v současné době pracuje a které mají velké ambice na to uspět jak mezi hráči, tak mezi kritikou. A protože bychom vám rádi přiblížili nejen budoucnost české nezávislé scény, ale i té světové, projdeme si postupně obě sféry dění, přičemž začneme tou světovou.

Jak známo, největší a nejuznávanější akcí na nezávislé scéně je bezesporu konference IGF, která se rok co rok koná v San Francisku. V jejím rámci se udělují také ceny pro nejlepší indie hry uplynulého roku, bývá však nepsaným pravidlem, že vítězný titul není ještě zcela dokončen. To samé platilo i v letošním roce, na první pohled výtečná a kouzelná arkáda Crayon Physics Deluxe si sice odnesla Seumas McNally Grand Prize a finanční odměnu ve výši 20 000$, na její vydání si ale ještě musíme počkat. Pakliže pravidelně nesledujete naše nezávislé zpravodajství, tak vězte, že CPD představuje de facto variaci na The Incredible Machine pouze s tím rozdílem, že si hráč bude moct na voskové plátno kreslit vše, co se mu zlíbí. Více o plánovaném projektu Petriho Purha si můžete přečíst v rozsáhlém a čtivém preview Ondry Novotného.

Vedle CPD se v loňském ročníku v nápaditých barvách předvedla i další spousta titulů, o nichž jsme vás informovali v tomto článku, mne osobně nejvíce zaujaly arkády Fez a World of Goo. World of Goo není dozajista třeba nikterak dlouze představovat, Tomáš Krajča se o něm dosti rozepsal ve svém nedávném preview, snad jen ve zkratce – WoG bude zpracovávat pokračování výtečné freeware hry Tower of Goo, přičemž základní herní koncept bude postaven na dokonale zpracovaném fyzikálním enginu. S trochou nadsázky by se dalo říct, že půjde o graficky poněkud lepšího Bridge Buildera, ale to bychom tvůrcům z týmu 2D Boy křivdili. Druhou, neméně zajímavou, vznikající hrou, jež byla oceněna v rámci letošního ročníku IGF, je zmiňovaný Fez. Horko těžko popisovat základní herní mechanizmy, pakliže vám řeknu, že Fez kombinuje svět 2D plošinovek a 3D realitu, nebudete z toho pravděpodobně moc moudří. Pro větší názornost bych doporučoval ke zhlédnutí tento trailer, který vypadá jedním slovem úchvatně, lze jen držet autorům pěsti, aby úrovně nebyly moc jednoduché, anebo naopak pekelně těžké.

Pakliže se podíváme jinam než do okolí světa festivalu nezávislých her IGF, musíme bezesporu nakouknout do dílen významných indie vývojářů. Nadaný hudebník ze Švédska, známý pod přezdívkou Nifflas, se asi nejvíce proslavil dvojicí Knytt her, přičemž Knytt Stories bylo vyhlášeno naší nezávislou redakcí jakožto hra roku 2007. Nifflas by v současné době měl pracovat na Night Game, což by měla být opět explorativní plošinovka v Knytt stylu s tím rozdílem, že do ní budou zapracovány v současné době moderní hrátky s fyzikálním enginem. Nakolik se podařilo Nifflasovi pokročit, nevíme, protože po fiasku projektu Knytt Experiment, kdy podlehl hordě návrhů a vytvořil tak hru, jež se jemu samotnému nelíbila, se rozhodl nevydávat žádné informace, dokud nebude s hrou sám spokojen. Nakolik je tento krok dobrý či nikoliv se dá těžko spekulovat, to poznáme až ve chvíli, kdy bude Night Game či jiný Nifflasův projekt zveřejněn ke stažení.

Další z výtečných nezávislých autorů, na kterého nesmíme zapomínat, je Edmund McMillen, v současné době vytvářející pokračování výtečné arkády Gish, vítěze hlavní ceny IGF v roce 2005. Ve druhém pokračování se v hlavní roli představí jakási tvarměnící slizka, jež bude podle dané situace měnit tvar svého těla. Datum vydání prozatím nebylo stanoveno, na oficiálních stránkách lze najít pouze suché prohlášení „later“ čili později.

Z projektů, na něž se čeká už velmi dlouho, bych vybral adventuru Indiana Jones and the Fountain of Youth od týmu Screen7. Fontána mládí by měla navázat na tradici výtečných adventur od Lucas Arts, konkrétně pak Indiana Jones: Fate of Atlantis. Ale nenechte se plést, příběhově nepůjde o pokračování, děj se totiž bude odehrávat ještě před Fate of Atlantis. Pakliže se na nová dobrodružství Indyho těšíte, potěší vás dozajista hratelná demoverze, jež je k dispozici ke stažení z oficiálních stránek hry. Leč bohužel, konečné datum dokončení prozatím stále nebylo stanoveno a zdá se, že se vývoj stále nechýlí ke konci…

Ze zahraničních projektů už jen letecky, těšíme se na adventury The Forgotten Element a The Spirit Engine 2, která vyjde již 30. července, tedy tuto středu. Fanoušci StarWars si dozajista přijdou na své v Shadows of the Empire. Nesmíme opomíjet ani Mr.Chubiganse, který v současné době pracuje na logickém rychlíku Spirits of Metropolis.

Jestliže se zaměříme na naší domácí scénu, zjistíme, že i u nás se nezávislí vývojáři velmi činí. Nebo alespoň o tom tak mluví :-). Veleúspěsné studio Amanita Design, jež se proslavilo zejména dvojicí her Samorost, nyní kutí futuristickou adventuru Machinarium. Screenshoty vypadají úchvatně, doufejme, že si pánové Jakub Dvorský a Václav Blin dají záležet a dotáhnou své dílo do řádného konce. Když už jsme u těch adventur, dá se říct, že roky čekáme na dokončení Until I’m Gone od studia Faraway, jež neustále odsouvá datum vydání. Fandům adrenalinového závodění bych doporučil sledovat stránky týmu sGames, jenž stále pracuje na svém projektu aiR Captains.

Ač jsem se velmi snažil, je mi jasné, že se mi nepodařilo vybrat všechny nadějné indie projekty. A pokud se těšíte na některý jiný, který nebyl v článku uveden, podělte se s ostatními prostřednictvím komentářů. Nezávislý svět žije!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama