Alone in the Dark: Near Death Investigation Recenze Alone in the Dark

Alone in the Dark

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

27. 6. 2008 22:00 21
Reklama

V době, kdy se na monitorech poprvé objevila postava Edwarda Carnbyho, byli mnozí z vás teprve nesmělým plánem dvou mladých lidí, kteří si řekli své ano a rozhodli se založit rodinu. Šestnáct let je dlouhá doba. Série Alone in the Dark dala vzniknout žánru survival hororů. Co by to ale bylo za legendu, kdyby se nepokusila ještě jednou srovnat krok s aktuální konkurencí a předvést, kdo že je tu právoplatný duchovní otec. Alone in the Dark se tedy vrací po nepříliš úspěšném čtvrtém dílu s chutí zaujmout i nové hráče. Pokud vnímáte novinky z herní scény, museli jste zaznamenat kauzu, která se roztočila kolem negativních hodnocení v prvních recenzích. Zkuste ale v tuto chvíli odhodit předpojatost a pusťte se do toho spolu s námi pěkně po pořádku, česká verze pátého dílu AitD má co nabídnout.

Originální prvky, kam se podíváš

Z důvodu snahy zaujmout i hráče neznalé předchozích dílů, rozhodli se vývojáři postihnout hlavního hrdinu Eda pořádnou amnézií. Jako silně dezorientovaný se tedy probudíte v nevelké místnosti, kde jsou spolu s vámi ještě další osoby (jak později poznáte, nepatří zrovna k těm vlídným). Jen tlumeně k vám doléhá nesrozumitelný dialog a stěží stačíte vnímat, co se kolem vás děje. Nejde sice o nikterak originální scénu, za kterou bychom museli vývojáře z Eden Studios plácat po zádech, něco nového a neotřelého se tu ale přeci jen najde. Ikonkou na obrazovce jste vyzvání, abyste stiskem analogové páčky zamrkali, čímž se vám obraz, stejně jako ve skutečnosti, na pár chvil zaostří. Ač se to nemusí zdát, tahle naprosto přirozená činnost odstartuje celou plejádu dalších zajímavých ovladatelných prvků, které dávají pocit přirozené autentičnosti. Po chvíli jste jedním chlapíkem vláčeni na střechu, abyste se mohli naposled pomodlit a rozloučit se s životem. Osud vám ale zahraje do karet, vašeho strážce něco rozmázne po zdech a osvobozen, nicméně stále dosti mimo, se můžete pustit do hry.

Špatné ovládání, zkuste si sami

Velice rychle přijdete na to, že ovládat AitD klávesnicí a myší není tou nejšťastnější volbou. S X360 ovladačem to už jde o poznání lépe, i tak ale budou mít všichni zarputilí PC hráči ze začátku problém. Přitom  základní myšlenka, a sice oddělit od sebe pohyb nohou a pohyb rukou, vypadá velice slibně. Dovoluje vám přirozeně a plynule máchat předměty a provádět tak mnohdy i složitou manipulaci. V boji podobně provádíte trojici hlavních výpadů (zleva, zprava, přes hlavu), problém je ale v tom, že zvládnout tuhle taškařici ve větším hloučku nepřátel je spolu s haprujícím výkonem in-game kamery takřka nadlidský úkol a celkově to jen zbytečně sráží zážitek ze hry. Pranic tomu nepomáhá ani možnost přepínat kameru z 3rd person do 1st person zobrazení, i když to některé předměty, jako například hasicí přístroj, přímo vyžadují.

OHEEEŇ

Hasičák jsme zmínili především proto, že se s elementem ohně budete setkávat na každém kroku. Na jeho zpracování se kladl zvláštní důraz. Výsledkem je realistický model postupu plamenů, které pohlcují všechno, co může alespoň trochu hořet. Právě z tohoto důvodu se budete muset čas od času chopit zmiňovaného přístroje a zahrát si na strejdu hasiče. Oheň vám ale nebude celou dobu jen překážet - jde o jediný definitivní prostředek, jak se zbavit většiny nepřátel ve hře. Není tedy problém sebrat ze země baseballovou pálku, strčit ji do plamene a jako anděl pomsty nakráčet mezi krvelačné zrůdy. Bohužel, musíte tak činit hodně často a fakt, že jinak se potvor nezbavíte, je místy frustrující.

V boji sáhnete i ke konvenčnějším typům zbraní, jako je například pistole, sekáček na maso, nebo štíhlá katana. Zvláštní skupinu tvoří vámi vyrobené zbraně, které připravujete ve speciálně navrženém inventáři. Místo proklikávání se nevzhlednými tabulkami jen po stisku příslušného tlačítka otevřete Edovu koženou bundu a můžete tvořit. Vezmete skleněnou lahev, naplníte ji alkoholem, hrdlo ucpete kusem hadru a hurá, je tu Molotov! Ještě efektivněji můžete na nepřítele zapůsobit, když vezmete do ruky již zapálený koktejl, hodíte ho a v letu do něj střelíte pistolí. Kromě výbušných lahví si ale můžete vyrobit i plamenomet, a to z uzdravovacího spreje a zapalovače, který připevníte lepicí páskou. Zmíněný sprej je ale přeci jen lepší využít na ošetřování ran, jež probíhá stejně interaktivně jako prohrabování se inventářem. Pomocí analogu se jen přesunujete od rány k ráně a dávkujete léčivý aerosol. V případě těžkých zranění je ale nutné sáhnout po obvazu, abyste zastavili krvácení. Pokud obvaz nemáte, hra vám v HUDu zobrazí zbývající stav do vykrvácení a hon za bandáží začíná.

Design úrovní se skriptem těžkého kalibru

I přes to, že se hra z větší části odehrává v newyorském Central Parku, zakusíte díky všudypřítomným otřesům a propadům země různorodá prostředí, v nichž budete řešit nejednu logicko-fyzikální hádanku. Všechny do jedné jsou zcela jistě efektní na pohled, plnit je ale musíte výlučně tak, jak si přáli vývojáři. Přísným skriptem hra připomíná adventuru, která jenom čeká, až provedete patřičný úkon, aby mohla spustit další mechanismus. Kvůli tomu je i do značné míry omezen váš postup a i když k cíli většinou vedou dvě cesty, jsou opravdu jen dvě - a vývojáři s nimi počítali. Prostor pro vlastní myšlení tak v novém Alone in the Dark nenajdete. Do čeho vás na několika místech přímo nutí, je i používání vozidla. Začátek procesu je ještě zábavný, když v zapalování chybí klíč, zkrátka vytrhnete dráty a zkoušíte, kterou barvu spojit, aby vozidlo nastartovalo. Horší je to ale už se samotným řízením a fyzikálním modelem. Ve spojitosti se zmiňovaným skriptem, kdy musíte řídit auto po předem určené trase s nemožností vzít to jinudy, budete mnohdy opakovat jednu přihlouplou jízdní sekvenci stále dokola.

Pokračování příště…

Naštěstí se ale dá k automaticky ukládaným pozicím snadno vracet, a to prostřednictvím jakéhosi přehrávače. Hra je totiž epizodicky rozdělena a skutečně působí jako seriál. Po dohrání každého dílu se nejprve spustí střihově velmi povedená animace „V minulých dílech jste viděli,“ až pak se spustí děj. Pokud tedy nebudete hrát v jednom kuse, dostanete vždy sesumarizovaný přehled, co jste sehráli minule a kam se příběh posunul.

Zachraň roztlesk.. ee, raději jen ten svět

Co nebudeme nadále zatajovat je povedené grafické zpracování, které čerpá všechny možnosti současných technologií, i když na několika místech potkáte nevzhledné kusy šutrů s rozmazanými texturami, u kterých vývojáři doufali, že se utopí ve tmě – někdy se to ale úplně nepovede. Naproti tomu je perfektní hra světla a stínu, navozující tu správnou hororovou atmosféru, neméně dobře na tom jsou i modely postav a velice plynulé animace, jako například u oblíbeného šplhání po laně. O pár procent hůře je na tom synchronizace úst se zvukem, přičítáme to ale roubování českého dabingu na ten anglický. K počeštění hry můžeme říct jen to, že se vcelku povedlo a lze srovnávat například s tím v Zaklínači. Tedy, standard, který jistě potěší neangličtináře, ale možná potahá za uši ty, kteří již hráli anglickou verzi a k české se dostali náhodou. Zvuk ale není jen mluvené slovo, nýbrž i doprovodná muzika, jež na nás působila opravdu monstrózním dojmem. Převážně pak u ústředního epochálního motivu vám bude mrazit po celém těle a srdce se pod přílivem úderných tónů razantně rozbuší.

K Alone in the Dark je nutné přistupovat bez přehnaných nároků, i když hra během vývoje naznačovala opak. Nebudeme vám namlouvat, že ovládání je bezproblémové, ale pokud budete alespoň trochu tolerantní, ve snaze zakusit originální puzzly a herní postupy se přes zdánlivé problémy přeneste vcelku rychle. Během hraní narazíte na několik problémů, které mají za následek nižší hodnocení, i tak by ale neměli fanoušci tenhle kousek minout. Pro skvělý příběh, atmosféru a všeobjímající originalitu.

Alone in the Dark: Near Death Investigation
Windows PC
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Nintendo DS
Wii Wii

Verdikt

Alone in the Dark nebude hrou roku a v mnoha očích jistě bude jen tím směšným titulem s divným ovládáním, který dostává rozporuplné hodnocení. A právě rozporuplnost z celé hry doslova čiší. Jste-li trpělivým hráčem a fanouškem série zároveň, nemůžete u tohohle představení chybět. Pokud pro vás jsou i přes naší částečnou obhajobu zápory příliš, nekažte si den a zahrajte si něco podle vlastního výběru.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kupa originálních prvků, silný příběh, povedena grafika, atmosférický hudební doprovod, zpracování ohně, možnost rozbíjení předmětů, inventář a s ním spojená kombinace věcí, kompletní česká lokalizace, epizodické vyprávění
Ovládání, na které si musíte zvyknout, místy haprující kamera, hodně obtížné souboje a řídící pasáže, kolísavá kvalita grafiky, přísný skript, zřídka kdy pocit svobody
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama