Alien: Isolation Článek Alien: Isolation

Alien: Isolation

Jiří Bigas

Jiří Bigas

10. 1. 2014 23:30 1
Reklama

Zdá se to být tak snadné. Jakmile s vypětím všech sil ukořistíte licenci, která vám dovolí pracovat na hře inspirované některou z velkých hollywoodských značek, měla by už být hračka stvořit titul, o němž sníte vy i miliony fanoušků po celém světě. A přece si na licencovaných hrách vylámal zuby bezpočet talentovaných vývojářů – nehledě na to, že se sami často považovali za nadšené obdivovatele světa, který se rozhodli adaptovat. Vetřelec režiséra Ridleyho Scotta a výtvarníka H. R. Gigera z roku 1979 naplňuje všechny parametry kultovního kasovního trháku, který dodnes inspiruje filmaře a svým nadčasovým pojetím oslovuje další a další generace diváků.

KONEČNĚ DŮSTOJNÉ POKRAČOVÁNÍ

Navzdory tomu tento pro hráče nesmírně přitažlivý fenomén dosud nedokázali vývojáři bezezbytku vytěžit a naplnit zcela původní vizi. Nehledě na několik málo výjimek bychom se konečně měli dočkat zasloužené satisfakce, která složí poctu původnímu filmu a vynahradí nám léta strádání. Před zkušenými autory z britského studia The Creative Assembly ale stojí mimořádně náročný úkol, který už v minulosti zlomil vaz jiným talentům. Gearbox svou „poklonou“ Vetřelcům Jamese Camerona fanoušky rozzuřil k nepříčetnosti a do zdárného konce nedokázali vývoj nadějného RPG Aliens: Crucible dotáhnout ani fanoušky hýčkaní Obsidian Entertainment. Zřejmě si tváří v tvář této legendě vědeckofantastického hororu ukousli až příliš velké sousto, a nám tak nezbývá, než držet sobě i autorům Alien: Isolation palce, aby svou poctu původnímu filmu, který letos oslaví 35 let, dotáhli do zdárného konce. Momentálně se totiž o jejich ambiciózních plánech hovoří jen v superlativech.

Ellen Ripleyová patří i s celou posádkou lodi Nostromo mezi pohřešované už 15 let. Její dcera Amanda mezitím vyrostla, ale nikdy nepřestala doufat, že jednou přijde na kloub tomu, co se stalo s její matkou. Zničehonic dostane echo, že by se na vesmírné stanici Sevastopol měla nalézat černá skříňka Nostroma - nic proto nelení a vydá se až na okraj známého vesmíru, aby tu čelila nejhorší noční můře a přiblížila se Ellen víc, než možná sama před odletem tušila. O Amandě jsme toho věděli až doposud jen minimum. Podle fanoušků ji Ripleyová porodila v září či říjnu 2118, o dva roky později začala sloužit na Nostromu a další dva roky nato se s ním vydala na osudový let z planety Thedus s 20 miliony tun surové rudy směrem k Zemi. Když o 57 let později náhodou objeví spící Ripleyovou záchranný tým, dozvídáme se už jen tolik, že Amanda zemřela ve věku 66 let. Nudná pravda? Trestuhodné opomenutí ze strany filmařů? A nebo účelově zakrytá lež, kterou se snaží korporace Weyland-Yutani ukolíbat pochybující Ripleyovou.

V DUCHU PRVNÍHO FILMU

Alien: Isolation nám dá příležitost podívat se, co se doopravdy mezitím stalo. V kůži Amandy se v perspektivě první osoby utkáme s bestiálním xenomorfem, který se stal osudovým „partnerem“ její matky. Zapomeňte na válečnou atmosféru druhého filmu a Colonial Marines. Isolation se vrací ke kořenům a je pravověrným pokračováním původního filmu. Sami vývojář přiznávají, že nikdo jiný nevyrobil takovou hru s vetřelcem, kterou chtěli oni sami hrát. S jediným monstrem, zdrojem všeho strachu namísto armád přihlouplých potvor, které dokážete likvidovat po desítkách s prstem v nose. Veškerá akce proto v Isolation ustoupí skutečnému strachu a hra má být survival hororem v pravém slova smyslu. Bude vás děsit a hlavním cílem nebude zabít, ale přežít. Přežít v nehostinném nepřátelském prostředí chátrající stanice, která upadla do paralyzujícího chaosu okamžikem, kdy se na její palubě objevil uslintaný zabiják.

Vývojáři pochopili, že strach nejen ve hře pramení z pocitu ohrožení a vlastní zranitelnosti, tudíž akce nikdy nemohla z tohoto fenoménu vytěžit maximum.

Amandě budeme pomáhat hackovat počítačové systémy i vyrábět předměty, s jejichž pomocí by se mohla ubránit nebo spíše vyhnout obávanému nepříteli. Konfrontace ovšem nebude hrát prim - vší hlavní zbraní bude plížení, kradmý postup, schovávání se a improvizace. Střetu s vetřelcem se očividně půjde vyhnout různými způsoby a bude záležet jen na vaší vynalézavosti, jak dlouho zůstanete na živu. Pokusíte se před xenomorfem uniknout při sebevražedném útěku vstříc nejbližšímu vzduchovému uzávěru, anebo raději zadržíte dech a budete se krčit za překážkou v domnění, že vás snad přehlédne a vydá se jinam? Podobné atmosférické okamžiky, stejně jako velká část designu hry, jsou postaveny na něčem, čemu vývojáři vznešenou hantýrkou říkají adaptabilní AI. Vetřelec má totiž oplývat umělou inteligencí, která se učí z vašeho chování a přizpůsobuje se mu. Zní to opravdu pohádkově, ale zkušenost nás naučila brát podobné sliby s rezervou, dokud si nebudeme moci hru sami osahat.

RETRO SCI-FI

Atmosféru ovšem nebuduje pouze samotný vetřelec, ale doslova vše okolo vás. Podobně jako autoři indie sci-fi hororu Routine i The Creative Assembly vsadili na vědeckofantastické retro, jak nám jej filmaři a spisovatelé servírovali v 70. a 80. letech. Namísto dotykových displejů a 4K UHD obrazovek tak na vás čeká bezpočet archaických kulis a rekvizit, kterým dominují monochromatické displeje, cvakající čudlíky a masivní přepínače. A přitom to vše stále působí, jako by nějak takhle mohla budoucí technologie s přimhouřením oka vypadat. Některé prvky z industriálního průmyslového designu prostě jen tak nevymizí. Podobně jako fušeři z Gearboxu se měli i vývojáři Alien: Isolation možnost prohrabat původní dokumentací od filmařů, a tak nezbývá než doufat, že na rozdíl od nich nebude novinka autentická jen pokud jde o vizuální stylizaci. Stanice Sevastopol navíc nemá být tak docela opuštěná, takže se zřejmě dočkáme i konfrontace s její posádkou, která dokáže rovněž pořádně zahrát na nervy, jak ostatně dokládá už původní film. Korunu audiovizuální prezentaci má pak nasadit typický soundtrack, ze kterého nám běhá už dlouhé roky mráz po zádech a dodnes se jím inspirují i skladatelé hudby ke hrám jako je Dead Space nebo Lost Planet.

The Creative Assembly to očividně vzali za správný konec. Vývojáři pochopili, že strach nejen ve hře pramení z pocitu ohrožení a vlastní zranitelnosti, tudíž akce nikdy nemohla z tohoto fenoménu vytěžit maximum. Ze stejného důvodu dali vale hře více hráčů, která případné obavy hráče rozmělní díky doprovodu kolegů. Nezbývá než zahnat pochybnosti stran specializace autorů na historické strategie ze série Total War a věřit. Alien: Isolation je ve vývoji už tři roky a vyjít by měl ještě letos na Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3 i PC, kde bude opatřen českými titulky!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama