Al Emmo and the Lost Dutchman's Mine Recenze Al Emmo and the Lost Dutchman's Mine

Al Emmo and the Lost Dutchman's Mine

taltos

taltos

28. 9. 2006 22:54 6
Reklama

Název Himalaya Studios asi nic nikomu příliš neřekne. Jedná o nezávislé vývojářské studio, které před nedávnem překvapilo povedenými remaky King’s Quest a King’s Quest 2. Nyní si již autoři začali více věřit a vydali se na pole tvrdého herního byznysu. Jejich prvním komerčním projektem je humorná kreslená adventure ze staré školy Al Emmo & the Lost Dutchman's Mine. Kombinací několika jednoduchých prvků, jako opravdu komicky odpudivý hlavní hrdina, zapadlá vesnice uprostřed pouště nebo ulítlí obyvatelé na každém rohu, se autorům podařilo docílit takové atmosféry, jakou jsme již dlouho v podobném typu her neviděli. Al Emmo je navýsost zábavná a především vtipná adventura, která každého fanouška starších titulů zahřeje na srdci.

Příběh za všechny prachy

Představíme vám profil hlavního hrdiny. Al Emmo je čtyřicetiletý ňouma z New Yorku, který stále bydlí s rodiči, nosí okuláry velikosti dlaně a nezhřešil by ani v té nejhorší noční můře. Co může takový hlavní hrdina pohledávat na monitorech našich počítačů? Humorná point and click adventura je pro takovou postavu zcela ideální a i když vás bude Al svým otřesně vysokým hlasem, shrbenou postavou a přihlouplými dialogy zpočátku štvát, postupně člověku přiroste k srdci a po závěrečných titulkách se vám po něm bude možná i stýskat Pojďme ale k příběhu

Anozira (narážka na Arizonu) je zapadlá vesnička uprostřed nekonečné pouště, kam se Al vydává ze svého pohodlného domova, aby našel ženu svých snů a dovezl si ji domů jako manželku. První dojmy v baru ale rozhodně nejsou tak kladné, jak to vypadalo z dopisů a tak Al ztrácí přízeň své vytoužené a navíc mu v poslední chvíli ujede i vlak. V normálním městě by to asi nebyl žádný problém, ale Anozira je konec světa a další vlak jede až za celý týden. To je poměrně dlouhá doba a tak se v kůži této zvláštní hlavní postavy vydáváte poznat všechny tajemství městečka. Hned v salónu narazíte na krásnou zpěvačku Ritu a v tu ránu je zapomenuta křivda s domnělou snoubenkou. Nic jiného pro vás již neexistuje a novým Everestem se stává právě Rita a všechny problémy s ní spojené.

Příběh je bezesporu největší motivací k dohrání hry a toto nelehké břemeno zvládá bravurně. Dočkáte se několika dějových zvratů, vaše touha po krásné zpěvačce se prohlubuje na řešení problémů ve vesnici a v neposlední řadě budete vyšetřovat vraždu Ritina otce a samozřejmě hledat i dávno ztracený aztécký poklad. Al Emmo je rozdělen na devět aktů, v nichž musíte vždy splnit několik úkolů, aby vás hra pustila dál. Menší problém vidíme v absenci diáře, kam by se vám zadání misí zapisovalo a tudíž občas nevíte, co přesně máte dělat.

Hádanky, bloudění a tisíc dialogů na monitoru

Prostředí je v pouštním městečku sice poměrně jednotvárné, ale na nedostatek prostoru k probádání si rozhodně stěžovat nemůžete. Kromě všudypřítomné pouště se podíváte i do vlakové stanice, baru, vesnice indiánů, na poštu, k šerifovi, na útesy skalisek a samozřejmě i do podzemního komplexu ztraceného dolu. Pořád se něco děje a na své cestě za odhalením všech otázek potkáte více než dvacet postav. Se všemi můžete prohodit nějaké to slovo, u některých je to nutné a na dialogy se ve hře klade velký důraz. Musíte stále zkoušet mluvit s důležitými osobami, protože je to jediná cesta k projití do dalšího aktu nebo získání cenné informace. Dialogy jsou předem připravené, nijak své odpovědi neovládáte a tudíž jste v této oblasti zbaveni dumání nad správným postupem. Pouze dobře nasloucháte, čímž někdy jasně, jindy nepřímo, získáte další část vašeho úkolu. Kromě důležitých záležitostí se budete s obyvateli často bavit i o historii města nebo s nimi prohodíte nějaký ten vtípek. U některých situací jsem se opravdu popadal za břicho a například heslo pro projití do indiánské vesnice… Ale nebudeme vám kazit překvapení. Kromě humorných dialogů je ve hře nespočet vtipných situací a prakticky každý úkol je brán s nadsázkou. Pokud tedy chcete zažít přemlouvání klavíristy, aby se oběsil na ztrouchnivělém provaze, převlékání se za lehkou děvu, vyrábění opalovacího krému pomocí lubrikačního gelu, odpalování stromu dynamitem, či hraní automatů v indiánské vesnici, určitě Al Emmo zkuste a nebudete litovat.

Jaké překážky se vám tedy konkrétně postaví do cesty? Většina úkolů spočívá na dialozích a kombinování a správném využití předmětů Těch je na obrazovkách poměrně hodně k sesbírání a jelikož nejsou nijak speciálně označeny, často budete bloudit a klikat na všechny objekty. Stejně tak občas nastane problém v situaci, kdy hra čeká na nějakou akci, která děj posune do dalšího aktu. Pokud tak nevezmete například nějaký předmět nebo si s někým nepromluvíte, nejdete dál. Průchod dějem je oproti jiným adventurám ve velmi netradičním duchu a kromě zmiňovaných situací budete například vyrábět udici, či osvobozovat indiánského zajatce. Vykládat úkoly bez spojitosti ale nemá ten správný účinek. Využití všech všech předmětů je naštěstí striktně logické a i když některé předměty můžete použít i vícekrát, většinou vás nějaké řešení napadne během chvíle a poté jde již jen o realizaci. Ta je místy obtížná, ale i přesto bych Al Emmo označil jako středně těžkou hru a myslím si, že se s ní poperou i hráči, kteří tolik zkušeností s adventurami nemají. Kromě klasických úkolů vás čeká i pár miniher, jako míchání speciální drinku, mlácení krtků kladivem, skládání jednoduchého obrázku nebo zmiňované hraní na automatech v kasinu. Na konci hry se dokonce dočkáte i menší akce.

Grafika = horor? Slabé slovo

Zatím jsme jen chválili, takže nyní přistupme k té horší stránce. Do té obecně spadá technické zpracování. Je vidět, že autoři měli sice hodně chuti vytvořit špičkovou hru, ale scházely jim k tomu finanční prostředky. Proto vypadá El Ammo opravdu špatně a když jsem poprvé viděl vlakovou stanici, málem jsem spadl ze židle. Hráči zhýčkání Syberií a podobnými grafickými skvosty půjdou asi do kolem, když uvidí rozmazané 2D prostředí s nepříliš propracovanými 3D postavičkami. Běh hlavního hrdiny vypadá jako pohyb po ledu v semišových papučích a celkově nepobraly animace postav příliš kvality. Postupem času jsem si na grafické zpracování zvykl a co si budeme nalhávat, u adventury není grafika na prvním místě důležitosti. Spíše trošku zamrzí nepřístupný interface a Al Emmo vsází na prvky a postupy ze starých advetur. Menu schované v rozích, nefungující Esc jako pauza a překlikávání mezi výběrem jdi / podívej se / vezmi / dialog a poslední akční předmět z inventáře. Co naopak příjemně urychluje hraní je možnost rychlého přesunu po obrazovkách a pozdější využití mapy jako rychlého teleportu.

Al Emmo & the Lost Dutchman's Mine přichází s mnoha klady, mezi které patří prvotřídní příběh a skvěle navržený svět s komickými postavami a pestrými situacemi. U této adventury se prostě nudit nebudete a je škoda, že nevyšly nějaké prostředky na lepší technické zpracování a interface. Pokud přetrpíte jej, občasné bloudění a hledání málo viditelných předmětů, určitě má koupě této hry smysl.

Al Emmo and the Lost Dutchman's Mine
Windows PC

Verdikt

Pokud si potrpíte na adventury ze staré školy, máte rádi logické a do posledního kousku promyšlené detaily a rádi se zasmějete netradičním vtípkům, je pro vás Al Emmo jasnou volbou. Pokud tomuto žánru tolik nehovíte a špatné technické zpracování je pro vás příliš velkým soustem k překousnutí, velkým obloukem se tomuto projektu vyhněte.

Co se nám líbí a nelíbí?

Výborný příběh, humorné okamžiky i rozhovory, klasická point and click adventura ze staré školy, logické hádanky a použití předmětů, solidní hrací doba.
Na dnešní dobu děsivé technické zpracování, nepříliš přístupná interface, občasné zkoušení „všeho na vše“ a bloudění.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama